303 gekte...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door rvooh
ah waarom moeten bepaalde mensen nu altijd weer zagen daarover..
nee, een gsm klinkt niet beter dan een 303 :gaap:
en een schaars produkt kan/mag geld kosten

thats life..
ga nou maar allen spelen met ABL of dergelijk.. Ik weet wel waarom ik de echte prefereer en ben niet de enige.

Gaatje in je hoofd. Wakker worden!! Besteed je geld aan iets waar je echt hout mee kunt zagen. :dj:

dat mensen dat geld er voor overhebben is toch jullie probleem niet?

een combinatie van jaloersheid(zelf het geld niet hebben) en onwetendheid (niet beseffen dat de machines het waard zijn)

dat mensen dat geld er voor overhebben is toch jullie probleem niet?

een combinatie van jaloersheid(zelf het geld niet hebben) en onwetendheid (niet beseffen dat de machines het waard zijn)

ze zijn het waard als verzamelstuk, akkoord. sonisch gezien...goedkope alternatieven genoeg.

inspiratie factor mss... maar eerlijk gezegd, seq's proggen op zo'n machien is echt geen 'spontane' bezigheid vind ik.

Waarom is een TR 808 zo gewild? Omdat er een dijk van een beat uitkomt die niet te evenaren is.

Waarom is een TR 909 zo gewild? Omdat er een dijk van een beat uitkomt die niet te evenaren is.

Waarom is een TB 303 zo gewild? Omdat er een dijk van een bassline uitkomt die niet te evenaren is.

Wat is er zo moeilijk om dit te begrijpen en daardoor de prijzen ernaar zijn? Als je het niet kunt betalen of wilt betalen dan moet je niet zeiken. Duidelijk gevalletje van "jaloers"

R

Origineel geplaatst door RedHat
ze zijn het waard als verzamelstuk, akkoord. sonisch gezien...goedkope alternatieven genoeg.

inspiratie factor mss... maar eerlijk gezegd, seq's proggen op zo'n machien is echt geen 'spontane' bezigheid vind ik.

En uit welke ervaring spreek jij?
Heb je dan jaren een 303, 808 of 909 gehad en geconcludeerd dat je met andere middelen hetzelfde kan bereiken?
of heb je gewoon es Rebirth geprobeerd en gezegd: "nou, klinkt best wel lekker"

Ik ben gek op die sequencer van de 303, feit dat je noot data los kan ingeven en nadien pas ze een plaats geeft in de 16-stappen sequence is net de kracht van de machine: Je gaat veel in toonladders denken en melodiën relativeren. noten stap voor stap invoeren(zoals op bijna elke kloon), dat werkt echt NIET inspirerend..
Zo simpel en toch ongeëvenaard.

het feit dat de vele kloonbouwers nog nooit een exacte kopie van de sequencer gemaakt hebben bewijst hun onwetendheid en onkunde.. tadao kikumoto (of hoe heet ie ook alweer) is een miskend genie..
voelt zich waarschijnlijk voor de rest van zn leven gefrustreerd omdat 99% van de mensen de filosofie achter zijn apparatuur niet begrijpt.

Origineel geplaatst door Arv
Waarom is een TR 808 zo gewild? Omdat er een dijk van een beat uitkomt die niet te evenaren is.

Waarom is een TR 909 zo gewild? Omdat er een dijk van een beat uitkomt die niet te evenaren is.

Waarom is een TB 303 zo gewild? Omdat er een dijk van een bassline uitkomt die niet te evenaren is.

Dit was niet het geval toen ze net uitkwamen, pas toen er house mee gemaakt werd kwam men hierachter...

TR808 was eerst kut want klonk niet realistisch
TR909 was eerst kut want klonk plastic
TB303 was eerst kut want klonk niet als een echte basgitaar...

als bovenstaande apparaten nooit werden gebruikt voor de 1e houseopkomst in de 80er jaren zouden ze nu nog steeds
50 euro waard zijn....

PS als je 1000 euro gaat neertelen voor een 303 ben je toch echt 8o)

Origineel geplaatst door Bass
Dit was niet het geval toen ze net uitkwamen, pas toen er house mee gemaakt werd kwam men hierachter...

TR808 was eerst kut want klonk niet realistisch
TR909 was eerst kut want klonk plastic
TB303 was eerst kut want klonk niet als een echte basgitaar...

als bovenstaande apparaten nooit werden gebruikt voor de 1e houseopkomst in de 80er jaren zouden ze nu nog steeds
50 euro waard zijn....

PS als je 1000 euro gaat neertelen voor een 303 ben je toch echt 8o)

De TR-808 was in de jaren '80 wel degelijk een van de motoren achter de electro sound van die tijd, je hoorde hem ook heel veel in pop tracks ('I wanna dance with somebody' (cowbell), 'Sexual healing'). Het is denk ik een van de weinige drummachines die eigenlijk altijd wel gebruikt is in de muziek, nog voor hij goed en wel uit beeld was in de pop waren ze er in Chicago al weer een compleet nieuwe stroming mee aan het maken die tot vandaag de dag het een gewild apparaat laat blijven.

De TR-909 die kwam op het moment uit dat Sequential al de Drumtraks en Tom uitgebracht had, en die klonken nou eenmaal 'beter' en waren goedkoper. Dat mag je wel een flop noemen. Ook eigenlijk alleen bekend geworden door Techno, ik kan me alleen Schoolly-D en Ice-T met 'Six in the morning' herinneren voor andere toepassingen dan dat.

Nou ik blijf er bij dat ik geen moer van deze verkooppraat geloof.
Als je een synth 3 uur gebruik in 20 jaar tijd verwissel je echt die batterijen niet hoor.

en dat nie te evenaren vind ik allemaal zeeer relatief hoor.

als je echt op zoek bent naar dat geluid. ok, dan spaar je en koop je er 1. voor véél geld. en dan maar knarsetanden dat een softsyntje niet hoorbaar te onderscheiden valt. balen.

ik persoonlijk haal prachtige zware drumkicks uit men jp8080 ... enhet klinkt, rara, veel origineler. en FYI nog veel zwaarder dan een droge 909 of 808 zo u wil. al moet ik wel zeggen dat ik overall de contour van de 909 en 808 meer gedefinieerd en meer helder vind dan als ik ze uit een jp8080 of bv. µTonic haal. maardat kan liggen aan compressie en mastering etc. want ik haal mijn referentie ook maar uit platen etc.

ik heb idd vroeger ook wel eens met rebirth gspeeld, en vooral die bassdrum is meteen te onderscheiden van de echte. akkoord. idem voor de baslijntjes... rebirth mist helderheid en low-end. maar er zijn tegenwoorig alternatieven die qua emulatie wel wat beter zijn dan rebirth hé

maar goed, dat terzijde. ik respecteer de mensen die deze toestellen verzamelen, of erhun volledige setup rond bouwen. het zijn inspirerende toestellen, geen twijfel.

maar niet overdrijven hé. it is what it is. je betaalt grotendeels voor de cult en verzamelwaade. als iemand dat niet inziet??

tadao kikumoto (of hoe heet ie ook alweer) is een miskend genie..
voelt zich waarschijnlijk voor de rest van zn leven gefrustreerd omdat 99% van de mensen de filosofie achter zijn apparatuur niet begrijpt.

Laten we voorop stellen dat ik me niet uitlaat over het feit/mening of de 303 overgewaardeerd is of niet. Dit vind ik zonde van mijn tijd. Liever ben ik bezig met apparatuur die ondergewaardeerd is. Daarmee haal je immers voor een leuke prijs nog eens mooie spullen in huis.

Mijn nuance is aangebracht, nu mijn vraag:

Kun je die filosofie hier voor mij (en misschien ook voor anderen) uiteen zetten? Desnoods in een (evt. kort door de bocht) samenvatting.

Ik heb namelijk altijd gedacht dat die hele TR/TB reeks van Roland bedoeld was om een realistisch alternatief voor bepaalde instrumenten (drum en bas) te bieden. Dit is zo'n typisch verhaal wat je van horen zeggen hebt, en wellicht heb ik het dus fout. Maar indien ik het niet fout heb en het verhaal klopt, vind ik dat Taddao geen reden heeft voor de bovengenoemde frustratie. Die filosofie laat namelijk in dat geval nogal te wensen over.

[extra nuance mode]
Onthoud! Ik heb geen hekel aan de TB303 of zo. En de TR808 zou ik zelfs ooit wel eens willen hebben (nadat ik een heleboel andere goedkope dingen heb gekocht).
[/extra nuance mode]

Origineel geplaatst door bikkel
De TR-909 die kwam op het moment uit dat Sequential al de Drumtraks en Tom uitgebracht had, en die klonken nou eenmaal 'beter' en waren goedkoper. Dat mag je wel een flop noemen. Ook eigenlijk alleen bekend geworden door Techno, ik kan me alleen Schoolly-D en Ice-T met 'Six in the morning' herinneren voor andere toepassingen dan dat.

nou nou... soms hoor ik wel es een comercieel nummertje waar duidelijk een tr909 in gebruikt wordt... kan er nu niet meteen een voorbeeld op plakken. maar zelf Vangelis heeft een mooie track die duidelijk de 909 gebruikt...

nou nou... soms hoor ik wel es een comercieel nummertje waar duidelijk een tr909 in gebruikt wordt... kan er nu niet meteen een voorbeeld op plakken. maar zelf Vangelis heeft een mooie track die duidelijk de 909 gebruikt...

Een commercieel nummer uit de tijd dat de 909 nog niet voor Techno gebruikt werd bedoel ik he.....het is nu dancebak nummer 1 en mensen grijpen er natuurlijk makkelijker naar.

Ik vind t wel vreemd dat na 1000en nummers met een 909/303 veel mensen die sounds niet zat zijn...

In de 80s was het de Linndrum en DX7 en die hoor je ook bijna niet meer...

Ik bedoel er was een moment dat de Alpha Juno hoover zo vaak voorkwam en op een gegeven moment zwakte dat "gelukkig"ook af..

Origineel geplaatst door Kraan
Ik heb namelijk altijd gedacht dat die hele TR/TB reeks van Roland bedoeld was om een realistisch alternatief voor bepaalde instrumenten (drum en bas) te bieden. Dit is zo'n typisch verhaal wat je van horen zeggen hebt, en wellicht heb ik het dus fout. Maar indien ik het niet fout heb en het verhaal klopt, vind ik dat Taddao geen reden heeft voor de bovengenoemde frustratie. Die filosofie laat namelijk in dat geval nogal te wensen over.
[/B]

jup dat heb ik ook van horenzeggen :D

maar mss, de fylosofie van de sequencer. nu ben ik iemand die liever vlug zen noren live inspeelt en dan met de resolutie en snelheid speel etc... ik kan wel wat keyboard spelen, maar heb moeite om in termen van 'noten' te denken.

de intro tune van Bassie en Adriaan zelfs...

Ik vind t wel vreemd dat na 1000en nummers met een 909/303 veel mensen die sounds niet zat zijn...

In de 80s was het de Linndrum en DX7 en die hoor je ook bijna niet meer...

Ik bedoel er was een moment dat de Alpha Juno hoover zo vaak voorkwam en op een gegeven moment zwakte dat "gelukkig"ook af..

vooral met die 909 is het moeilijk om nog origineel uit de hoek te komen.

de 303 kan ik nog steeds apprecieren, maar niet op de vele chees geluiden die er vaak uitgehaald worden. ik vind het nog steeds een oiginele synthesizer. maar ENKEL wanneer er creatief mee wordt omgesprongen. en efx erover etc...

maar dan zitten we al in de experimentele sfeer en niet in een goeie ouwe acid track...boink piep boink piep piep boink piep bbbbbbbbbbboink pieeeeeeeeeeeeeeeeemiaaaaaaaaaaaaaauuuuuuuuuw. :dj:

Origineel geplaatst door 6 trak
de intro tune van Bassie en Adriaan zelfs...

No fucking way.....gewoon een hele generatie gebrainwashed met 909 beats, rare pakken en een intellectueel niveau van likmevessie. Gabberhouse was geboren.

Als je die lijn doortrekt kan je hetzelfde zeggen van een klassieke (of elektrische) gitaar of een gewoon drumstel, maar daar gaat iedereen ook gewoon vrolijk mee door, en al een pak langer :geslaagd:

Tja alleen is de klank en expressie van die instrumenten een stuk gevarieerder :geslaagd:

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back