Ev-5 die kraakt.

loveyourjunos

Ouwe rot
Hoi.... heb me hier net geregistreerd en open meteen maar een topic.
'T is namelijk zo:
ik heb een BOSS EV-5 expressie pedaaltje dat ik bijna altijd gebruik als ik op mijn juno-6 synth speel. Linker hand op het pitch pookje, voet op het pedaal en gaan met die funky solo. Midi heeft de juno niet maar dat is ook nergens voor nodig, zo spelen kan net zo verfijnd zijn als een vioolconcerto, dat kun je niet namaken op de computer. :-)

Maar wat wil het geval, ik heb m zo veel gebruikt dat ie nu kraakt als ik 'm helemaal open zet. In het geval van de juno pruttelt het filter dan tussen 'dicht', zoals ie zou moeten klinken en geborrel naar open. Zeg maar dag mooie wah-effecten.
Kortom ik heb het pedaal even opengeschroefd en hard tegen het dingetje dat erin zat geblazen en er een drupje naaimachineolie in gespoten maar het mocht allemaal niet baten. Ben een volstrekte electronica n00b.

Hoe kom ik van mijn gekraak en gepruttel af? :confused:

Doorgaans kun je het overlijden van potmeters (lees draairegelaars en schuifregelaars) uitstellen met contactspray IN het electronische ding. Naaimachine olie in het mechaniek kan geen kwaad maar in de electronica maakt het de boel alleen maar erger.

Dus gauw naar een electronica boer voor een spuitbus contactspray en dan goed inspuiten, om de olie eruit te krijgen.

Vervelende met regelaars is dat ze op den duur vervangen moeten worden, en je mag hopen dat je de goede potmeter vind...

Succes ermee

Wat hebben jullie toch met contactspray hier op het forum,...
Ik gebruik dat spul alleen maar om de avond door te komen.
De volgende dag moet je dat onderdeel toch vervangen want de meeste contactsprays vreten letterlijk somige metalen, plastics etc aan.
Gewoon vervangen die potmeters en schakelaars en het speelt weer als nieuw.

Elektrovolt, jij hebt helemaal gelijk.

Origineel geplaatst door Mike Philco
Elektrovolt, jij hebt helemaal gelijk.

:D

maar inderdaad, vervangen van de potmeter is in dit geval de beste optie. ik weet niet of je zo'n potmeter gewoon ergens kan bestellen. Mike Philco, heb jij die toevallig nog liggen ergens ? of weet je wat anders ?

Laatst gewijzigd:
Sorry allemaal,

Jullie hebben gelijk... Maar ik heb ook wel geinsinueerd dat de potmeter vervangen moest worden. Maarja, als het om een avondje gaat, kan cs best.

En smeren met naaimachine-olie is ook niet het beste wat je kunt doen.

even de potmeter vervangen is er niet bij, deze is ingekapseld in het plastic van het pedaal. Daar is niet op gerekend in het ontwerp. Ik heb 'm ongeveer een jaar en vrij veel gebruikt, maar dat ie nu al naar de gallemiezen is... :frons:

Jawel:

Attachments

• dsc00088.jpg
    dsc00088.jpg
    16,5 KB · Bekeken: 103
hoop dat het duidelijk is :D
'

de bovenste is waarschijnlijk de krakende potmeter, hier wordt de pedaalbeweging omgezet naar het draaien van de potmeter. De onderste bepaalt de uitwijking, die kun je instellen met een draaiknopje.

Volgens mij moet je zwarte schroefje (met groene lak erop) losmaken met een imbusbout
en daarna kun je het moertje (met ook een beetje groene lak losdraaien en de drie draadjes lossolderen.

Daarna kan ie er uit en ga je naar de electronicaboer en neem je deze mee en vraag je vriendelijk om een nieuwe.

In elkaar zetten in omgekeerde volgorde (let op wel even stukje van het asje zagen...)
en dan doet ie het waarschijnlijk in een keer :-)

Groetjes Erik

Back