Synthesizer op phono of line ingang?

ScottB

Nieuwkomer
Ik heb een gewone DJ-mixer waar ik een phono en een line medium op kan aansluiten. Nou wil ik de mijn synthesizer op mijn mixer aansluiten. Moet ik de master van mijn synthesizer op de phono of line ingang van mijn mixer aansluiten? Alvast bedankt :)

ALTIJD de line ingang gebruiken!!

Phono gebruikt een speciale equalization die alleen geschikt is voor platenspelers.

Wat hij
Arrow-up.jpg
zegt!

Origineel geplaatst door Acidfever
ALTIJD de line ingang gebruiken!!
...
Phono gebruikt een speciale equalization die alleen geschikt is voor platenspelers.

Wat is er mis met gratis distortion?
Mijn tip, niet zomaar alles aannemen wat 'hoort'... gewoon es proberen.
Er zijn hele muziekstijlen ontstaan uit obscuurdere ontdekkingen dan zoiets als dit, hoor! ;)

als je industrial hardcore of terror wil maken is die phono wel een goed idee ja :D

Origineel geplaatst door Hanz
Wat is er mis met gratis distortion?
Mijn tip, niet zomaar alles aannemen wat 'hoort'... gewoon es proberen.
Er zijn hele muziekstijlen ontstaan uit obscuurdere ontdekkingen dan zoiets als dit, hoor! ;)

Awel, weet iemand hoe je de phono goed kunt namaken met een synth? want ik heb al ervaren dat mijn pick-up echt niet klinkt op een ander kanaal dan phono (te weinig bassen, diepgang etc.).
Maar ik speel graag die muziek na, hoe kan ik dit bekomen zonder gebruik van phono-input, dus dmv editte?

(handig als ge het op ne jv1080 kunt zegge;))

Een platenspeler voorversterker heeft een correctiefilter ook wel RIAA equalization genoemd. Hoogfrequente uitslagen zijn lastig op vinyl te krijgen, er onstaat een niet rechte frequentie weergave. Om toch hoge tonen goed op plaat te kunnen zetten wordt er een kunstje toegepast. Bij het snijden wordt er een filter gebruikt waardoor bij verdubbeling van de frequentie de energie wordt verdubbeld (+6dB/oct). Hierdoor zijn de fysieke beperkingen van het medium opgelost, het enige wat dan nog moet gebeuren is bij het afspelen een omgekeerd filter gebruiken (-6dB/oct) om het geheel weer netjes recht te trekken.

Dus ga spelen met een 6dB/oct low-pass of high-pass filter, afhankelijk van het gewenste werking.

Zoals je voorversterkers hebt die het signaal van je platenspeler versterken en de riaa-correctie toepassen heb je ook het omgekeerde. Voor iets meer dan een tientje koop je een heel simpel filtertje waarmee je iedere synth en ander line-apparaat op je phono-input kan aansluiten. Handig voor als je bijvoorbeeld je weinig line-aansluitingen hebt op je dj-mixer of hifi-versterker.

Ow ja, zo'n filtertje heeft ook geen voeding nodig. Gewoon tussen je synth en phono-input hangen.

Origineel geplaatst door Kraan
Zoals je voorversterkers hebt die het signaal van je platenspeler versterken en de riaa-correctie toepassen heb je ook het omgekeerde. Voor iets meer dan een tientje koop je een heel simpel filtertje waarmee je iedere synth en ander line-apparaat op je phono-input kan aansluiten. Handig voor als je bijvoorbeeld je weinig line-aansluitingen hebt op je dj-mixer of hifi-versterker.

Ow ja, zo'n filtertje heeft ook geen voeding nodig. Gewoon tussen je synth en phono-input hangen.

Dat kan ook, maar het blijft veel beter om direct een line ingang te gebruiken in verband met impedantie matching en het daardoor automatisch elimineren van storing. Met een passief filter en signaal verzwakker creer je over het algemeen meer problemen dan je ermee oplost. Voor creatieve toepassingen kan het echter zeer interessant zijn om er wat mee te rommelen.

Back