JX-305 of toch niet...

Flying Panther

Vliegend lid
Ben al een tijdje van plan om ergens een 2e hands Roland JX-305 te kopen. Is dit een goede keuze, of zijn er nog andere alternatieven??

(moet wel synth met GM klanken zijn die geschikt is voor maken van dancemuziek)

heel veel alternatieven..wat is je budget en wat wil je ermee doen?

Budget: 700 à 800 euro..

Heb nu een Gem WK2 (hd) maar ik gebruik eigenlijk alleen de klanken, de preset styles enzo niet (dus een nieuw keyboard leek me redelijk nutteloos). Heb m aan de computer hangen etc en zoek nu iets met wat meer opties qua fx en klanken zodat ik niet alles via de computer meer hoef te doen en aan te sturen (dus arpeggiator/RPS van de jx-305 sprak me wel aan).

Daarnaast maak ik zelf veel dance achtige muziek (ik weet t, het klinkt vaag, maar ik zou t niet in 1 stijl kunnen proppen).

Laatst gewijzigd:
andere alternatieven voor preset dance geluiden: XK-6 en andere nieuwe bakken van EMU. Zijn allemaal net nieuw en klinken erg goed. Wil je echt met (virtueel) analoge synthese dance geluiden maken? Dan is er nog veel meer keus...:)

voor dat geld heb je ook een leuke tweedehands nordlead of ee nieuwe oberheim OB-12.
Het nadeel van e jx-305 is dat het allemaal uitgemolken geluiden zijn.
Ik zou voor dat geld voor een VA-synth gaan.

Origineel geplaatst door Flying Panther
Budget: 700 à 800 euro..

Hier staat nog een splinternieuwe JX-305 te koop, ik denk dat als je 800 biedt dat je hem ook wel meekrijgt. Dat ding staat er al bijna 3 jaar volgens mij.

nou bam bam bij GM zitten toch ook pads en zaagtanden en squares en al, dus als de klanken mooi zijn, waarom niet?

Sorry... bedoelde eigenlijk dat er ook een aantal 'gewone' geluiden op moeten zitten. zoals piano's/orgels/gitaren etc. zeg maar het 'GM'-rijtje. Maar was natuurlijk niet de bedoeling om alleen maar GM-sounds en meer niet te hebben (want in dat geval doet mijn wk2 het ook wel)

Heeft er trouwens iemand een goed voorbeeld van wat de jx-305 kan? want ik heb op de Interface cd van deze maand de XK-6 gehoord en die klinkt idd ook niet slecht. Dan kan ik ze ff vergelijken.

Re: Re: JX-305 of toch niet...

Re: Re: JX-305 of toch niet...

JX 305.. braaakk.. Geloof me, na 2 maanden met dat ding gespeeld te hebben word je helemaal kotsmisselijk van die sounds... :D

De JX-3-5 werd bij uitkomen zelfs door de Future Music afgekraakt. ;)

De geluiden en spec's zijn gedateerd en hij's nog steeds behoorlijk prijzig. Ik zou zeker voor een andere synth gaan, bijvoorbeeld die emu's, of hem alleen kopen als ie echt goedkoop was.

PS: ik weet niet wat een CS-6x of triton (le) 2dehands doet?
De JV-80 is misschien ook wel een alternatief. Of een JV-1080 met een controller keyboardje.

Als je toch een niet te dure synth wil is een EMU module volgens mij best een leuke optie. Iets als een xtreme lead is best bruikbaar. Toch zou ik echt eens serieus kijken naar een virtueel analoge synth. Maar goed, eigenlijk is dat natuurlijk weer een heel andere discussie.

Is de Wk2 die ik nu heb geschikt om als master te dienen voor een (va) module? D'r zitten geen voorprogrammeerbare knoppen/schuiven op. (wel een pitch en modulation natuurlijk), verder ook geheel midi compatible...

Ik heb er ook een gehad... grappig ding, alleen nu de nadelen:

Geluiden zijn idd erg uitgemolken, filter klinkt echt verschrikkelijk slecht, enkel 1 stereo uitgang... voor de dance is ie wel aardig (club)... de drumkits zijn wel oke...

Voor 700 a 800 Euro moet je hem zeker NIET kopen...
Ik heb toendertijd mijn JP8000 + JX305 tegelijk verkocht voor 2600 gulden...

Ik zou er hooguit 600 euro voor geven... een MC505 is misschien wel een betere keus, 8 uitgangen heeft ie!
Alleen dan hebbie wel een masterkeyboard nodig...

Mzzl

Back