Geluidsniveau gelijkstellen van mp3's?

Marsman

Ouwe rot
Hallo, een vriend van me zit met een probleempje.
Hij heeft een aantal nummers gemaakt die op een (internet)demo komen. Nu is het geval dat de bestanden van geluidsniveau verschillen.
Weet iemand een oplossing hiervoor om het geluidsniveau van de verschillende bestanden gelijk te krijgen? Misschien een programma?

Bij voorbaat dank! :D

Dit onderwerp is al een paar keer hier aan bod gekomen. Misschien helpt het als je het even opzoekt. :)

gewoon elk nummer apart naar hetzelfde niveau normalizen in een audio editor lijkt me inderdaad het beste... een demo bestaat niet uit tientallen tracks normaal gezien, dus zo'n groot karwei kan het niet worden

er zijn ook speciale progjes die bedoeld zijn om het geluidsniveau van verschillende mp3's gelijk te stellen, maar daarbij krijg je soms toch wat onaangename bijwerkingen...
zo heb ik ooit het progje mp3gain gebruikt, en het leek alsof dat op al mijn mp3's een soort van duidelijk hoorbare combinatie van bassboost en compressie toepaste...
het kwam er op neer dat bijvoorbeeld elke gewone track met een vrij nadrukkelijke kick na het normalizen opeens een track was met bijna alleen een overstuurde kick en op de achtergrond nog wat andere elementen die lekker helemaal weggedrukt waren... heb meteen maar het progje van mn pc afgegooid

Back