monitor vermogen en room size

paulifra

Stamgast
Is er ergens documentatie te vinden van bij benadering welk monitor vermogen nodig is voor welke kamer grootte.

En de eventuele overhead in vermogen ?

niet te wetenschappelijk benaderen joh. zodra je ruimtes hebt van 5 x 4 meter kun je naar 10"of groter, deze zou ik dus niet plaatsen in piepkleine ruimtes, afhankelijk van hoe hard je luisterd natuurlijk want je hebt wel te maken met een acoustische limit van je ruimte, als de refelxies een te groot percentage van de orrspronkelijke source zijn heb je dus een probleem

wat is overhead in vermogen?, je bedoelt dat je wat over hebt qua power?

Wat ik bedoel met de vraag is :

Hoeveel vermogen heb je nodig in relatie tot de grootte van de kamer waar de monitoren in staan.

Bijvoorbeeld : xxx vierkant meter 2 stuks monitoren a 50 watt.

Waarschijnlijk is de grootte van de te plaatsen box in een te kleine kamer ook aanleiding voor onjuiste geluids weergave.

Ik zoek dus iets waar die therie min of meer op papier staat.

Wat ik typisch vind is dat ik een aantal gerenormeerde zaken in nederland heb gesproken ( eigenlijk alle grote muziek- winkels door het land heen ) en nergens een gericht antwoord krijg gerelateerd aan theorie.

Het komt op mij over van je moet luisteren op het gehoor kopen en bevalt het niet verkoop je het toch weer.

Naar mijn idee moet er een relatie zijn tussen vierkant meters studio, maximale grootte van de box en een vermogens bandbreedte van de power die de boxen moeten bezitten voor die ruimte.

Volgens mij is het vooral belangrijk hoe ver je van je speakers vandaan zit.
Als ze op 1m afstand staan naast de pc, dan maakt het toch vrij weinig uit hoe groot de ruimte verder nog is?
Ik ben de enige die ernaar hoeft te luisteren :eureka:

(misschien begrijp ik het niet helemaal, maar mijn insziens hoef je niet de gehele ruimte met geluid te vullen en gaat het puur om hoe hard jij wilt luisteren naar je muziek, en hoe ver je er vanaf zit)

meestal heeft de keuze van de grote van de monitoren te maken met hoe "groot"je naar het stereobeeld wilt luisteren en hoeveel detail je wilt horen, je moet het zien als een vergrootglas, tot op zekere hoogte weet je van natuure wel wat het maximum is wat je in een bepaalde ruimte kunt plaatsen als je er in staat, groot luisteren heeft wel als nadeel dat je de lucht moet hebben om het geluid een beetje de ruimte geven anders zit je zoals ik al eerder zei met een veel te hoge enegery in de early reflextions waar je alleen maar last van hebt , omdat geen enkele rumite gelijk is heeft het geen zin om een formule ervoor te onwtikkelen omdat er geen constante is namelijk, de eenheden die van invloed zijn op het gedrag van het geluid is te groot daarvoor, het enige wat ik kan bedenken is het aantal kubieke meters in een rumte in relatie tot de luchtverplaatsing van de speakers, niet spl, maar luchtverplaatsing...maar dat is hoofdzakelijk experimenteren met verschillende systemen totdat je denkt dat jem hebt, en dan meet je de ruimte door...

Gemiddeld rendement van 1 monitor luidspreker 90 db 1 watt op 1 meter zonder reflecties .

1 watt 90 db
2 watt 93 db
4 watt 96 db
8 watt 99 db
16 watt 102 db
32 watt 105 db
64 watt 108 db
128 watt 111 db
256 watt 113 db
512 watt 115 db
1024 watt 118 db
2054 watt 121 db

Je heb ook pa luidsprekers deze zijn meestal te herkennen aan een gekartelde conus surround en zijn redelijk stug . Deze luidsprekers kennen een gemiddelde geluidsdruk van 100 db op 1 watt 1 meter . Watts die aangegeven worden in folders zijn vaak piek vermogen of een ander aftreksel of bedenksel om mensen in elk geval het idee te geven dat het om een sterke versterker of luidspreker gaat .

1 watt 100 db
2 watt 103 db
4 watt 106 db
8 watt 109 db
16 watt 112 db
32 watt 115 db
64 watt 118 db
128 watt 121 db

Gooi dus gewoon je yoko mono extreminator amp van zeker 4 watt op een pa speaker in je slaapkamer en gegarandeerd dat je meer overlast veroorzaakt dan je lief is .

Om betrouwbaar langere tijd geluid te beoordelen is 75 tot 85 db ideaal . Je heb dus maar een aantal watts nodig maximaal om voldoende geluid te produceren . In een slecht gedempte ruimte heb je in verhouding minder watts nodig dan in een dode ruimte omdat in een dode ruimte je het origineel maar 1 keer hoord en dus geen optelsom van de nagalm dipjes of pieken .

Monitors kun je grofweg in 2 soorten onderscheiden . 2 weg boekenplank en de wat grotere 3 weg of meer systemen . Helaas is het onmogelijk om met een 10 inch woofer een goed 2 weg systeem te bouwen . Er bestaat zoiets als cone breakup . Cone breakup betekend dat het membraam niet meer als 1 geheel beweegt en zo onbetrouwbaar word . De betere luidsprekers gebruiken alleen het freqentie gebied wat geheel vrij van vervorming is .Zelfs als het het geuid al gefilterd word moet het eigelijk nog vervormings vrij zijn . Helaas zijn er nog geen tweaters die al bij een 800 a 1000 hz kunnen worden ingezet . Dit is echter de maximale freqentie van een 10 incher . Beter is het zelfs om een 10 incher tot een 200 a 300 hz max te gebruiken zodat zelfs in het filterings gebied hij geen rare kuren vertoond .IN de praktijk moet een goed ontworpen 10 inch systeem dus altijd minimaal 3 weg zijn .

Het groots haalbare 2 weg systeem bestaat uit een 8 inch woofer met een 1 inch tweater die meestal rond de 1,7 a 2 khz word ingezet . De laagste freqentie die een 8 incher kan weergeven is ongeveer een 40 hz .De tweater is dus vaak een 1 incher en die hebben t.o.v. een tweater met 3/4 inch of 1/2 inch dat ze in het top hoog veel eerder gaan bundelen . Een 10 incher haalt meestal de 35/30 hz . Veel gebruikte 6 1/2 inchers een 50 hz als onderste grens freqentie . Een 6 1/2 inch woofer word veel gebruikt omdat deze meestal pas een cone breakup hebben omstreeks de 2 a 2,5 khz . In dit freqentie gebied word het voor de fabriek een stuk makkelijker en vooral goedkoper om een passende tweater te vinden daarbij natuurlijk een grotere sweetspot omdat ze dan overstappen op 3/4 e of 1/2 inch tweaters . Naast een 6 1/2 inch nearfield past meestal ook een subwoofer . Deze subwoofer heeft dan vaak een 10 a 12 inch woofer die alles onder de 80 a 120 hz voor zijn rekening neemt . Je heb dan min of meer een 3 weg systeem met als grote nadeel dat je phase verschillen niet kunt horen omdat het stereo signaal als mono gesumed word en je dus bij phase verdraaiingen in het laag gewoon minder geluid hoord door cancelation .

Wil je een het sublaag goed kunnen waarnemen ( onder de 50 hz kent bijna geen ruimte room modes en zal altijd hoor/voelbaar zijn hoe klein de ruimte ook is ) is een 3 weg systeem gewoon een must i.m.h.o.

Hoe groot de speaker mag zijn hangt dus samen met de laagste freqentie die je wil kunnen waarnemen . Een groot 3 weg systeem mag je gewoon als nearfield gebruiken . Het is immers bijna hetzelfde als een 2 weg 6 1/2 inch nearfield met als verschil dat deze dan een subwoofer op de grond heeft staat inplaats van een stereo woofer opstelling naast of onder de laagmids .

Ik gebruik al jaren een groot 10 dual 10 inch systeem in een klein goed gedempte ruimte . Als je vanaf een 20 hz alles goed kunt horen is dit geweldig gaaf. Zet ik deze monitors in een veel grotere ruimte zou ik alleen het laag wat harder moeten zetten omdat de drukverschillen meer energie nodig hebben voor een zelfde rezultaat .

De reden dat een kleine speaker voor een kleine ruimte word voorgeschreven is is domweg omdat deze minder laag komen . In het laag heb je in een ongedempte ruimte altijd pieken en dipjes . Dus als je gewoon een luidspreker koopt die niet laag komt heb je dat probleem ook niet :)

Laatst gewijzigd:
weet het zelf niet maar mischien weet jij dat ...waarom klinken de 10"tannoy (zacht opgehangen) superred (oud) dan zo fantastisch? en dat is een tweeweg systeem , of heeft dat te maken met het feit dat er een hoorntje ingebouwd is met een driver van meer dan 1"??

een hoog driver met meer dan 1 inch gaat zeker helpen . nadeel kan zijn dat de verspreiding wat minder word bij deze grote tweaters . Doordat de tweater de woofer als hoorn gebruikt kan dit weer wat veranderen . Mijn doel is het om zo schoon en eerlijk als mogelijk een luidspreker te bouwen . Of iemand dat mooi vind klinken t.o.v. een wat meer kleurende set is smaak en mischien ook een stukje overtuiging . Ik ben me bewust dat de oudere main monitors bij introductie gruwelijk duur waren . En dat op deze speakers menig hit geschreven is is zondermeer waar . Ik kom gewoon eens langs om je set te meten dit is voor mij leerzaam en verschaft mischien ook meer duidelijkheid wat als mooi of minder mooi word ervaren .

monitor and power consumption

monitor and power consumption

Hoe gedraagd zich nu precies de powerconsumption van een monitor.

Stel een monitor heeft high en low 100 watt, resp 50 watt versterker ingebouwd.

Betekent dit dan dat het apparaat per monitor 150 watt per uur verbruikt , of is het aantal watts dat verbruikt wordt afhankleijk van het vermogen dat gevraagd wordt.

Ofwel maakt harder of zachter weergeven uit op het verbruik in watt per uur.

Re: monitor and power consumption

Re: monitor and power consumption

Origineel geplaatst door paulifra
Hoe gedraagd zich nu precies de powerconsumption van een monitor.

Stel een monitor heeft high en low 100 watt, resp 50 watt versterker ingebouwd.

Betekent dit dan dat het apparaat per monitor 150 watt per uur verbruikt , of is het aantal watts dat verbruikt wordt afhankleijk van het vermogen dat gevraagd wordt.

Ofwel maakt harder of zachter weergeven uit op het verbruik in watt per uur.

Gelukkig is bij zulke vermogens de elektriciteitsrekening de minste zorg. Maar om even antwoord op jou vraag te geven. Het hangt af van de gebruikte techniek in de versterker. Maak je gebruik van klasse-A, klasse-AB, klasse-D, klasse-H, etc. Het verschil in elektrisch rendement tussen de verschillende technieken is enorm. Ook de uiteindelijke geluidskwaliteit kan verschillen afhankelijk van de slew rate, vervorming, dempingsfactor, etc.

Ga er voor het gemak van uit dat class-A het meeste verstookt, ook wanneer er geen geluid wordt gemaakt. Een versterker op basis van class-D techniek is over het algemeen het zuinigste met elektriciteit.

Vraag blijft dan hoe dat is bij actieve monitoren.

Ik heb nog nooit een kwaliteits aanduiding van de ingebouwde versterkers gezien bij active monitoren.

Daarnaast vind ik het wel uitmaken of je twee monitoren hebt draaien van allebei een woofer van 100 watt en een tweeter van gelijk kracht, ofwel 400 waat voor twee monitoren en nog een woofer van zeg maar 350 watt.

Als dat verbruik niet afhankelijk is van gevraagd vermogen en je nogal makkelijk je spullen de gehele dag aan hebt staan, draai je toch gauw 8 uur a 750 watt. Een energie prijs zal dan uiteindelijk de kosten bepalen, maar het lijkt me niet van ondergeschikt belang bij een aankoop.

Je kunt dan het beste een monitor aanschaffen die juist voldoende is om je ruimte redelijk van geluid te vullen.

Origineel geplaatst door paulifra
Vraag blijft dan hoe dat is bij actieve monitoren.

Ik heb nog nooit een kwaliteits aanduiding van de ingebouwde versterkers gezien bij active monitoren.

Daarnaast vind ik het wel uitmaken of je twee monitoren hebt draaien van allebei een woofer van 100 watt en een tweeter van gelijk kracht, ofwel 400 waat voor twee monitoren en nog een woofer van zeg maar 350 watt.

Als dat verbruik niet afhankelijk is van gevraagd vermogen en je nogal makkelijk je spullen de gehele dag aan hebt staan, draai je toch gauw 8 uur a 750 watt. Een energie prijs zal dan uiteindelijk de kosten bepalen, maar het lijkt me niet van ondergeschikt belang bij een aankoop.

Je kunt dan het beste een monitor aanschaffen die juist voldoende is om je ruimte redelijk van geluid te vullen.

Wanneer bij een actieve monitor de gebruikte versterker technologie niet wordt vermeld dan kun je er in negen van de tien gevallen van uitgaan dat er een klasse-AB circuit in zit. Deze verstoken heel weinig energie wanneer er geen geluid uit komt. Verder heb je nog het klasse-A circuit die verstookt standaard de helft van het vermogen maar deze kom je niet zo vaak tegen in actieve systemen. De huidige (nieuwe) generatie actieve monitors van de betere merken maken gebruik van een klasse-D circuit ook wel digitaal genoemd maar die benaming is niet correct, PWM (Pulse Width Modulation) is de juiste aanduiding. Deze technologie heeft een extreem hoog rendement en kent dus hele lage energieverliezen.

Voor het behoud van de natuur en je portomonee is class-D / PWM technologie dus de beste keuze, er zijn trouwens enkele fabikanten die dit class-T noemen. Het energieverlies van class-AB is onder normale omstandigheden klein te noemen dus ook een goede keuze.

Origineel geplaatst door Capstan cappy
er zit een 1 3/4 driver in misha, heb ff geinformeerd, \

Zou je ook x-over freqentie kunnen achterhalen ?

nog ff wat wat gezocht, alle tannoy golds, en een boel reds crossen zo rond 1KHZ, de 15" de 12" maar de 10" zelfs op 1200hz, de formaten van de hf drivers verschillen een beetje zal ff moeten zoeken welke nou in de golds zitten en welke modellen, want je hebt de zcht opgehangen en de stijf opgehangen versies, de echte oude praten over een 2 1/2 inch maar ook 1 inch, beetje vreemd..ben wel benieuwd wat nou de truc is daarvan als een 10" conebreakup heeft op 1000hz wat jij zegt en ook berekenbaar is..nou is het wel zo dat die gasten van tannoy straatlengtes voorliepen op speakerdesign in die tijd en al die formules en kennis was toen ook allang beschikbaar dus ga ff graven in de gedachte van de designers, immers ze klinken fantasties en eerlijk..

weet al hoe ze het gedaan hebben, wat ze gedaan hebben is gebruik maken van de opswiepers die je krijgt bij cross punten in het breakup gebied van bijde woofer en driver, ...normaal heb je altijd een bultje op je crossover punt als je crossed, dus een 10" gaat tot plus minus 1000hz, en een 1 of 1,3/4 inch driver vanaf 1200hz, ze gebruiken een 18db filter wat al een zeer muzikaal filter is maar het punt waarop de woofer -3db is daar gaan ze crossen met de driver die dan weer begint vanaf dat punt, het bultje wat je krijgt maakt van die -3db weer 0db ...plus minus., en is dus weer keurig recht , leuk bedacht

Ze wisten toen ook al hoe je een speaker moet bouwen . Het grote verschil is dat commercieel gezien de luidsprekers steeds krachtiger zijn geworden met een relatief zwaarder membraam om alsnog een lage resonatie freqentie te behalen .

In het begin bij de jukebox en lampen radioos etc zag je altijd een open achterkant . De luidsprekers van toen hadden een zwak papier membraam en gaan in een geloten kast vervormen . Lage tonen zijn vanaf dat tijdstip steeds belangrijker geworden .Om uit een open kist lage tonen te halen was mogelijk maar deze systemen die vaak voorzien waren van een hoorn waren te groot voor in de woonkamer ( vaak met een wattje of 10 voor een grote zaal . Er was behoefte aan kleine luidsprekers die ook lage tonen kunnen weergeven voor de massa . Door het membraam steviger te maken en een zwaardere magneet te monteren kon men eindelijk de luidsprekers in een compacte kist bouwen zodat voor iedereen het mogelijk was om op redelijk niveau hifi te beluisteren .

Vanaf dit moment zijn de luidspreker units steeds krachtiger geworden om ze in een nog kleinere kist te bouwen . Ook zijn er tal van manieren ontwikkeld om de nadelige kast resonaties tegen te gaan .Neem de philips mfb monitors . Deze zijn nog steeds populair . Ze komen niet zo laag als de huidige montors omdat ze een zwakker membraam gebruiken maar spelen nog menig studio monitor stuk . Midden tonen moeten een lage moving mass hebben om neutraal te klinken

Luister naar een tannoy met een 12 of 15 inch driver met een dun papier membraam in vergelijking tot een compacte krachtige monitor zal iedereen horen dat de grotere luidsprekers veel minder als doosjes klinken . De papier membramen waren toen lang niet zo zwaar en daarom konden ze ook hoger ingezet worden in vergelijk met de huidige 12 / 15 inchers .

Nog steeds zijn er genoeg liefhebbers die het hele ouwe spul preferen en dit is totaal terecht . Het is met de huidige technieken mogelijk om een betere monitor te bouwen maar die zullen een stuk duurder zijn dat 2e hands exemplaren zoals de tannoy gold,s

Origineel geplaatst door mischa
.Neem de philips mfb monitors . Deze zijn nog steeds populair . Ze komen niet zo laag als de huidige montors omdat ze een zwakker membraam gebruiken maar spelen nog menig studio monitor stuk . Midden tonen moeten een lage moving mass hebben om neutraal te klinken

Nog steeds zijn er genoeg liefhebbers die het hele ouwe spul preferen en dit is totaal terecht . Het is met de huidige technieken mogelijk om een betere monitor te bouwen maar die zullen een stuk duurder zijn dat 2e hands exemplaren zoals de tannoy gold,s

Philips MFB.....

Ik zweer bij deze speakers, en dan slechts een klein puntje van kritiek op je verhaal.

Philips MFB heb ik ooit gemeten naast Dynaudio en Klein en Hummel...

Resultaat: Alleen op de MFB's was 16hz zichtbaar op de analyzer.... en ook nog eens dat het laag tussen 60hz en 500 hz nagenoeg RECHT is, ik heb foto's van de analyzer gemaakt en zal die nog wel eens posten als ik ze vind. Het laag van MFB is gewoon helemaal ok.

Mix je op Philips MFB 544 (Erres MFB 6544) dan weet je dat je waarschijnlijk nét iets te veel tophoog in je mix hebt, de tweeter loopt na 16 Khz af wat zorgt dat 13 Khz ook al wat traag is, dus vergelijk je even op speakers met een strakke tweeter die min. 24 Khz haalt. Klaar!

Een Philips MFB544 is qua monitornivo te vergelijken met pro end monitors van rond 3000 Euro.

En dat koop je voor een drol en 3 knikkers!

Overigens zijn begin jaren '70 Philips HIFI boxen (houtkleur, en 3-weg) ook uitstekende studiospeakers, en die vind je waarschijnlijk bij je plaatselijke kringloopwinkel voor 4 euro........

Back