Origineel geplaatst door mischa
Ze wisten toen ook al hoe je een speaker moet bouwen . Het grote verschil is dat commercieel gezien de luidsprekers steeds krachtiger zijn geworden met een relatief zwaarder membraam om alsnog een lage resonatie freqentie te behalen .
In het begin bij de jukebox en lampen radioos etc zag je altijd een open achterkant . De luidsprekers van toen hadden een zwak papier membraam en gaan in een geloten kast vervormen . Lage tonen zijn vanaf dat tijdstip steeds belangrijker geworden .Om uit een open kist lage tonen te halen was mogelijk maar deze systemen die vaak voorzien waren van een hoorn waren te groot voor in de woonkamer ( vaak met een wattje of 10 voor een grote zaal . Er was behoefte aan kleine luidsprekers die ook lage tonen kunnen weergeven voor de massa . Door het membraam steviger te maken en een zwaardere magneet te monteren kon men eindelijk de luidsprekers in een compacte kist bouwen zodat voor iedereen het mogelijk was om op redelijk niveau hifi te beluisteren .
Vanaf dit moment zijn de luidspreker units steeds krachtiger geworden om ze in een nog kleinere kist te bouwen . Ook zijn er tal van manieren ontwikkeld om de nadelige kast resonaties tegen te gaan .Neem de philips mfb monitors . Deze zijn nog steeds populair . Ze komen niet zo laag als de huidige montors omdat ze een zwakker membraam gebruiken maar spelen nog menig studio monitor stuk . Midden tonen moeten een lage moving mass hebben om neutraal te klinken
Luister naar een tannoy met een 12 of 15 inch driver met een dun papier membraam in vergelijking tot een compacte krachtige monitor zal iedereen horen dat de grotere luidsprekers veel minder als doosjes klinken . De papier membramen waren toen lang niet zo zwaar en daarom konden ze ook hoger ingezet worden in vergelijk met de huidige 12 / 15 inchers .
Nog steeds zijn er genoeg liefhebbers die het hele ouwe spul preferen en dit is totaal terecht . Het is met de huidige technieken mogelijk om een betere monitor te bouwen maar die zullen een stuk duurder zijn dat 2e hands exemplaren zoals de tannoy gold,s
mjah, hoe laag wil je gaan, 35 hz is laag zat, in de praktijk is 20hz bijv een heel lastig verhaal om mee te werken, we hebben de HR1 monitors van tom hidley gehad, een ENORME kast 150 kilo elk met elk 2 X 15 JBL erin voor het laag en dan niet 20hz op -10db ofzo maar echt 20hz op 0db als je begriijpt wat ik bedoel , ik bedoel je kunt bijna zeggen dat als je daar geen basedrum op hebt gehoort zul je nooit weten hoe een basedrum in vol ornaat klinkt lol , die man waarvan we het gekocht hadden (andy hill ) had zijn zijn studio verbouwt met hout, alles trilde los, maar dan ook alles het viel gewoon uit elkaar haha en dat was geen klein hiekie maar een fantsoenlijke studio ...met de huidige producties is het niet eens praktisch om zo laag te gaan, ook in een stenen monitor wand is het heel moeilijk werken en daar komt bij daar zit geen bijna geen muziek daar beneden..
ale genelecs kun je vergeten, alle dynaudios ook, er zijn maar weinig moderne speaker systemen die daar aan kunnen tippen, de oudere ureis zijn ook erg erg goed, en dat zeg ik puur vanuit de praktijk van ermee werken en niet specs lezen he, opnemen luisteren, naar een andere plek en kijken , wat is er weg wat komt erbij en herken ik duidelijk mijn product of is het gewoon muziek, maar idd, wil je een gelijk of beter niveua , kost het je een vermogen
mijn tannoys gaan tot 35hz btw