EMU 1212m klinkt dof bij recorden

Phony

Gegeristreerd lid
Hoi, ik heb al een geruime tijd een 1212m in gebruik.
Ik had al een tijdje de indruk dat geluid wat ik zelf heb opgenomen (vinyl rips bijv.) een stuk doffer klinkt dan de rest van het geluid op m`n pc (andere muziek, soms dezelfde nummers ook, maar dan digitaal verkregen).

Vandaag heb ik maar `ns even goed getest met een paar platen. Ze klinken van het vinyl af echt een stuk scherper, hoger, helderder :dj: dan dezelfde platen die ik geript heb naar wav. Het is niet echt enorm dof, maar het "sprankelende" mist daar nogal.

Helaas kan ik hier geen audisample van posten.
De setup hier is als volgt:
Draaitafel --> mixer --> versterker
Draaitafel --> mixer rec out --> 1212m IN
1212 OUT --> mixer --> versterker

de kabel gaat van tulp uit de mixer naar tulp + jack verloopjes de geluidskaart in (jack aansluiting)

Wat ik me kan bedenken is dat OF de rec out van m`n mixer het geluid kleurt, of de 1212m dat bij de ingang doet, of dat het aan de jack verloopjes ligt... (kan dat zoveel schelen dan?)
Ik baal hier dus echt enorm van en heb verder geen idee hoe ik het kan oplossen. :stupid

edit: ik heb een paar sampletjes opgenomen. Eens kijken of jullie hier nog verschillen in horen. Ik schrok er trouwens van dat de rec out inderdaad doffer uitstuurt dan de master2 en booth uitgang :? belachelijk.

samples

Ik hoop op tips :okdan:

Laatst gewijzigd:
Klinkt de plaat hetzelfde als je hem direct van de mixer naar de versterker stuurt, dan dat je hem via de mixer naar
de computer en dan versterker stuurt?
Als dat hetzelfde klinkt kan het misschien aan je opnameprog liggen?
Welk programma gebruik je om op te nemen in je PC?

Origineel geplaatst door Martune
Klinkt de plaat hetzelfde als je hem direct van de mixer naar de versterker stuurt, dan dat je hem via de mixer naar
de computer en dan versterker stuurt?
Als dat hetzelfde klinkt kan het misschien aan je opnameprog liggen?
Welk programma gebruik je om op te nemen in je PC?

Ik kan de draaitafel niet direct naar de versterker sturen, zit geen phono ingang op. Dus vandaar "moet" het via de mixer.
Ik neem trouwens op in Cool Edit.

ik hoorde dus al enorm veel verschill tussen de rec out, master2 out en booth out op m`n mixer. :bekdicht: De rec out was een stuk doffer.... ik denk dat daar het probleem zit, maar ik denk ook dat het geluid nog beter kan. Dus ik blijf nog even zoekende :eureka:

Ik kan de draaitafel niet direct naar de versterker sturen, zit geen phono ingang op. Dus vandaar "moet" het via de mixer.
Nee, ik bedoel van je draaitafel naar Mixert door je soundkaart naar je versterker.

Zou kunnen dat je bij rec out van je mixer voor de equalizer aftapt, lijkt mij trouwens sterk omdat de EQ bij DJ's nogal belangrijk is qua sound in hun set.
Denk idd dat je voor de opname beter je master out van de mixer kunt gebruiken.
Cool Edit lijkt mij niet het probleem de converters van de 1212m ook niet, want die zijn beregoed!
succes iig.

Ooow, nu snap ik je goed.

Draaitafel --> mixer MASTER OUT --> versterker
Dit geluid gaat rechtstreeks, dat gaat niet eerst via de pc
Dit geluid klinkt dus ook gewoon goed en helder als ik vinyl afspeel.

Draaitafel --> mixer REC OUT --> 1212m IN
Dit is alleen voor opnemen dus.

ik heb 3 bands EQ per kanaal, die allemaal neutraal staan bij recorden. Veranderingen in EQ zijn wel hoorbaar via de rec-out, dus wat dat betreft zit het wel goed.

Ik kan de draaitafel niet direct naar de versterker sturen, zit geen phono ingang op. Dus vandaar "moet" het via de mixer

Er staat mij bij dat er ergens ook nog RIAA correctie moet worden toegepast wanneer je vinyl afspeelt. Waar zit dat in jouw setup ?

Dat gebeurt (neem ik aan) bij de phono ingang op de mixer.
Het afgespeelde geluid van de vinyls op zich klinkt ook wel goed. Het klinkt alleen dof als ik het opgenomen heb en dan weer afspeel. Zoals in de samples te horen is, ligt het al een groot deel aan de record uitgang van de mixer.

Origineel geplaatst door renema
Er staat mij bij dat er ergens ook nog RIAA correctie moet worden toegepast wanneer je vinyl afspeelt. Waar zit dat in jouw setup ?

Dat zit inderdaad in de DJ mixer, die zorgt voor de voorversterking van de draaitafel.

Ok, nog een schot voor de boeg dan;

Wanneer je de Master Out nu eens in de 1212 stopt en dan afluisterd hoe het opgenomen is ?

Wanneer het dan goed klinkt zou het aan de REC OUT kunnen liggen, is het nog steeds niet in orde dan is misschien een nader onderzoek van de EMU1212 nodig.

Hou me op de hoogte (puur eigen belang) want ik heb net een 1212m besteld :stupid

Hou me op de hoogte (puur eigen belang) want ik heb net een 1212m besteld
Hij zal je qua geluidskwaliteit niet tegenvallen hoor, de converters zijn fenomenaal!
Het probleem van Phony ligt denk ik ook niet bij de 1212m maar idd bij de mengert.

Re: EMU 1212m klinkt dof bij recorden

Origineel geplaatst door renema
Ok, nog een schot voor de boeg dan;

Wanneer je de Master Out nu eens in de 1212 stopt en dan afluisterd hoe het opgenomen is ?

Wanneer het dan goed klinkt zou het aan de REC OUT kunnen liggen, is het nog steeds niet in orde dan is misschien een nader onderzoek van de EMU1212 nodig.

Hou me op de hoogte (puur eigen belang) want ik heb net een 1212m besteld :stupid

Ik had het niet zo duidelijk in de startpost neergezet, maar dit heb ik dus inderdaad geprobeerd:
kabel A: - rec out - master2 out - booth out
kabel B: - rec out - master2 out - booth out

Deze 6 snipjes zitten in het zipje. De rec out lijkt inderdaad de boosdoener, maar ik weet niet of dit 100% de schuldige is en dat het geluid nog beter kan. Ik heb hier "maar" Alesis Monitor One MKII passief staan. Misschien dat mensen met betere monitors het duidelijker kunnen horen.

Origineel geplaatst door Phony
edit: ik heb een paar sampletjes opgenomen. Eens kijken of jullie hier nog verschillen in horen. Ik schrok er trouwens van dat de rec out inderdaad doffer uitstuurt dan de master2 en booth uitgang :? belachelijk.

samples

Ik heb hetzelfde probleem ... ik hoor een duidelijk verschil tussen de klanken op me Juno en als ik het opgenomen heb .. vooral het laag lijdt hier vooral onder .. op me Juno hoor ik een dikke vette bass, maar na opname is dit niets meer dan een slappe, wazige en vooral mid-ding...erg vreemd...
Ik gebruik als mengtafel een soundcraft spirit live .. ik weet niet of het eraan ligt dat het een Live ding is .. het zou niets uit mogen maken toch?

Het enige waar ik aan twijfel zijn de uitgangen die ik heb.
Ik heb maar 3 outs ... een linker+rechter ( die op me monitoren staan aangesloten ) en een mono .. maar waarom zou ik, in dit geval, mono moeten nemen?? Ik neem dus op via de Aux (mengert) naar de In van me geluidskaart...volgens mij is dit heeeel erg fout, maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet doen ..

dat je emu niet goed je juno op neemt kan niet...

Ik heb zelf een 1820m en die kan prima analoge shit opnemen.

Via je aux opnemen lijkt mij ook niet zo. die hebt toch ook main outs op je mengert en monitor outs?

dat je emu niet goed je juno op neemt kan niet...

Ik heb zelf een 1820m en die kan prima analoge shit opnemen.

Via je aux opnemen lijkt mij ook niet zo. die hebt toch ook main outs op je mengert en monitor outs?

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld met dat het niet kan dat een emu een juno niet goed kan opnemen..
het betreft trouwens een Juno-D (was daar niet duidelijk in) maar dat mag neem ik aan niet veel uitmaken...
De enige outs die ik erop heb is een "Left" , "Right" en een "Mono" ...
De Left+Right gaan naar me monitoren via XLR ..

Zou het dan zo moeten zijn dat ik de Left+Right XLR naar me IN van me Emu moet knallen ( dus een Xlr >> Jack kabel ) en van de OUT van me Emu naar me Monitoren ( Jack >> Xlr )?

Ow, ik dacht een echte JUNO :D

maar idd dat maakt niet uit...

Maar zoals je nu schrijft, outs juno>in EMU> DAW > outs EMU > monitors

idd, zo gaat mijn geluid ook....

Ik denk dat het er aan ligt dat de mengtafel geen echte phono ingang heeft ,alleen maar linelevel en dat de mixert geen riaa correctie toepast ,je kunt van behringer voor rond de twintig euro een kastje kopen die als phono ingang fungeert .Lees de gebruiksaanwijzing van je mixer er maar op na :)

heb ook een tijd een emu1212m gehad .. en ik was er eerst wel blij mee maar na een tijdje viel t mij ook op dat opgenomen geluid gewoon stukken minder klonk, was in die tijd vooral bezig met hardcore, en de opgenomen beats miste gewoon body en laag .. ook EQ'de ik altijd alles wat ik had opgenomen in de midden / mid hoog / hoog zodat t minder dof klonk ..

heb sinds een tijd een andere geluidskaart (TC-Electronic Konnekt 8 )

en ik hoor duidelijk verschil, opnames lijken nu veel meer 1 op 1 in t gehoor

Persoonlijk denk ik dat het Niet aan de Emu1212M ligt .. ik hoor gasten met geluidskaarten van 40-50 euro veel betere kwaliteit halen...ik moet het dus idd bij mn mengtafel zoeken ..

Ik heb weleens een kastje voor me ouwe draaitafel gekocht waar RIAA correctie op zat...
Zonder die correctie hoorde je heel veel ruis...dat is iets wat ik nu dus niet heb...kan RIAA correctie dan alsnog een uitkomst bieden?
Als ik op me synth speel door mn mengtafel heen / Zonder RIAA correctie / klinkt het erg vet..alleen na opname dus niet...

Ook hoor ik weleens mensen zeggen dat het aan een "PC" ligt en er theorieen zijn dat het daarom slechter klinkt .. maar ikzelf geloof daar niet veel van...

Back