Mastering Rules

Galo

Ey, n eigen titel, Sjiek!
Hoi mensen,

Vraangje, wat zijn de basis regels waar je je aan moet houden als je van de Mix naar de Master gaat ?

Post ze hier, draai er een sticky van, altijd handig voor de mensjes toch ;)

p.s. dus niet "wat ik altijd doe is..." maar regels waar je je aan vast kunt houden

WEEKENT!!!

:doei:

Niet doen: probleempjes in de mix laten zitten met het idee: dat lossen we bij het masteren wel op. Een mix moet gewoon goed klinken, zo luid mogelijk zonder clippen. Geen effecten op de masterbus bij het mixen, dat leidt alleen maar af. Dus net zolang doorprutsen met de mix totdat je zegt: prima. Als een track of song zonder masteringkunstgrepen al lekker klinkt, dan kan de mastering het alleen nog maar beter maken. Dan hoef je niet veel meer aan eq en reverb te draaien en kun je je richten op compressie en levels.
Oh ja, houdt een mix redelijk droog, want door compressie/limiting wil reverb nog wel eens wat omhoog komen. Het is beter op de master nog een tikkie reverb erbij te doen, als een snufje zout in een gerecht.

Zijn er nog meer regeltjes? Ben wel benieuwd of anderen er ook zo tegenaan kijken. Hier zijn nogal veel lui die dance maken, ik heb daar geen verstand van, misschien dat daar weer hele andere dingen gelden.

Een mix moet gewoon goed klinken, zo luid mogelijk zonder clippen

Ja dat hoeft echt niet, altijd dat zo luid mogelijk bullshit is echt niet goed hoor daar wordt de muziek heel erg hoekig van.

Hoekig? Volgens mij bedoelt Herbert dat ook helemaal niet. Gewoon een fatsoenlijke mix waar bij de levels zo goed mogelijk worden uitgestuurd, zodat de dynamiek optimaal wordt benut. Dus niet afmixen waarbij de top ergens op -10dB zit ofzo.

Klopt, met zo hard mogelijk bedoel ik dat je het volledige dynamische bereik gebruikt. Klinkt simpel maar in de praktijk nog best lastig. Ik ga er van uit dat je in dat stadium alleen compressie gebruikt op een aantal kanalen, maar niet op de masterbus. Tijdens de mastering besluit je pas hoeveel lucht je nog uit de mix kunt knijpen, ofwel of je een 'worst' gaat maken of niet. Worst in de zin van hoe je audio eruit ziet als je stevig hebt gelimit.

Als het goed klinkt is het ook goed, zonder allerlei wiskundige formules erop los te hoeven laten......

Hoekuh!

Back