yamaha TG 77

Re: Re: Re: yamaha TG 77

Origineel geplaatst door mdv
en zoals ik al eerder zei, juist de fm is nu nogsteeds het meest uitgebreid van alle synths ooit gemaakt. gaat veel verder dan bijv dx7, fm7, fs1r.

Verder nog dan een fs1r? Kan het me nauwlijks voorstellen...

Klopt ook niet, FS1R is inderdaad de meest uitgebreide FM bak, maar mist het AWM gedeelte wat wel weer in de TG77 zit. Echter als pluspunt voor de TG77 is dat je meerdere feedback lussen (max 3), enigszins vrij, kunt maken terwijl de FS1R er maar 1 heeft, bovendien fixed volgens geselecteerd algoritme. Met de FS1R kun je formantsynthese doen, heeft de TG77 weer niet. Moelijk hoor, ik heb ze dan ook allemaal :D . (TG77, FS1R, EX5R en TX816)

tg85 is de rack versie van de sy85. een sy99 zonder fm gedeelte.
dus idd alleen een rompler zonder fm sounds.
maar wel een super synth. zeker geen preset bak.
hele mooie pads, pak wat awm golfvormen, layer ze, lange release, lowpass filter 12db/oct erover en klinkt geweldig.
eventueel lfo, pitch eg, microtuning etc etc
en by de sy85 kun je een ram board plaatsen voor 2x 0,5mb extra geheugen om je eigen samples in te plaatsen via sample dump, weet niet of dit ook kan met de tg85. ram boards zijn wel weer te krijgen.

Origineel geplaatst door bronswerk
Klopt ook niet, FS1R is inderdaad de meest uitgebreide FM bak, maar mist het AWM gedeelte wat wel weer in de TG77 zit. Echter als pluspunt voor de TG77 is dat je meerdere feedback lussen (max 3), enigszins vrij, kunt maken terwijl de FS1R er maar 1 heeft, bovendien fixed volgens geselecteerd algoritme. Met de FS1R kun je formantsynthese doen, heeft de TG77 weer niet. Moelijk hoor, ik heb ze dan ook allemaal :D . (TG77, FS1R, EX5R en TX816)

fs1r heeft alleen meer operators dan de tg77 maar mist weer een aantal dingen die de tg77 wel heeft.
tg77 heeft uitgebreidere pitch eg bijv, random pitch, microtuning, 3 vrij in te stellen feedbackloops tussen operators in de algoritmes, awm gedeelte gebruiken als fm modulator, en nog wat dingen.
ik vind daarom dat de tg77 verder gaat in fm dan de fs1r ookal heeft ie 2 operators minder.
het meest jammere van de fs1r vind ik trouwens dat ie geen microtuning heeft :(

De FS1R heeft de mogelijkheid dat je de pitch van elke operator via een simpele envelope kunt veranderen, dit geeft ringmodulatie-achtige effecten. Echt cool. De (algemene) PitchEG van zowel de FS1R als de TG77 zijn volgens mij identiek. Het aantal basisvormen van de operators, sinus bij originele DX7, is bij de TG77 uitgebreider nl. 16 stuks, bij de FS1R maar "8" echter je hebt de optie dat een golfvorm vrij getekend kan worden in de formant editor. Hmm, kom ik nou pas achter...is dat zo? Dat zou gaaf zijn. (bron Sounddiver editors)

Moelijk hoor, ik heb ze dan ook allemaal :D . (TG77, FS1R, EX5R en TX816)
:okdan:

Zo hoort het. Bij twijfel niet moeilijk doen. :D

sinds een paar dagen eigenaar van een SY-77, de toetsenversie.
Aangezien ik al wat fm synthjes heb gehad en ook een tg-55 vind ik aardig snel m´n weg op deze synth.
Met name het FM gedeelte klinkt erg goed is uitgebried te proggen en zonder ruis:)
Het tweede modulatiewiel is ook een mooie aanvulling. En de sequenser natuurlijk want ik heb een schurfthekel aan computersequensers.
Hij is wel groot en zwaar, maar ik denk dat deze een lange tijd hier gaat blijven.

Een inspirerende bak wat mij betreft.

De FS1R heeft de mogelijkheid dat je de pitch van elke operator via een simpele envelope kunt veranderen, dit geeft ringmodulatie-achtige effecten.

cool dat wist ik niet. ik dacht 1 eg per operator aan of uit te zetten, en dacht dat hij minder breakpoints had als de tg77 maar had niet gecheckt.
ik doe nu zwaar ingewikkeld om dit soort dingen te bereiken met de tg77. ben benieuwd hoe 8 modulerende operators met verschillende pitch bewegingen klinken :)
wilde al een fs1r (nooit gehad wel mee gespeeld) maar nu nog meer.
alleen jammer van dat microtuning, is wel op een andere manier op te lossen maar zo onhandig werken (pitch per kanaal)

btw de pitch eg's van de fs1r hebben die een goede snelle attack range?
dat valt een beetje tegen op de tg77, maar 1 attack setting die redelijk geschikt is voor percussie (bassdrum etc)

Origineel geplaatst door R-ond
tg 85 is niet egt en volprogrammerings fm bak meer een patch afspeel bak,..
rompler met fm sounds klopt dat ,..wilde laatst eenje kopen ,..so

zat flink te zoeken naar info over de tg85 want kende wel de sy85 maar deze niet. maar bestaat volgens mij ook niet?
de rack versie van de sy85 is de tg500.
dus denk dat je de sy bedoelde?

Origineel geplaatst door Bass
TG85 Bestaat niet !!!

:stupid

inderdaad..

SY55 -> TG55 (PCM)
SY85 -> TG500 (PCM)
SY77/99 -> TG77 (PCM + FM)

Deep synthesis pagina's (met sounddemos) achter de links!

:koffie:

Ik neem aan dat de filters van de SY85 dezelfde zijn als in de SY77 en SY99
Het filter is echt de kracht van de SY85. Het is digitaal, maar klinkt behoorlijk analoog.
Ik vind zelf de SY85 beter klinken dan de SY77 en SY99. Voor die FM hoef ik het niet te doen.
De effecten zijn niet veel, behalve de Aural exciter. Gewoon andere betere externe effecten gebruiken. Die gasten van Sequential hebben er best mooie AWM samples in gestopt, o.a. van analoge klassiekers

Nu we het er toch over hebben,
weet iemand misschien een gratis editor en/of patches voor de TG77 op internet ?

:biertje:

Een noot: een TG500 is eigenlijk 2x een SY85 (qua polyfonie) en heeft ook 2 MB extra aan golfvormen aan boord. Ik heb em zelf ook en ben er erg blij mee: niet veel goldvormen en het klinkt misschien niet zo netjes als de laatste Motif, maar wel duidelijk een module met een aantal zeer zorgvuldige geprogrammeerde en goed uitgekiende golfvormen aan boord waar je (met name) hele mooie strijkers, koren en texturen mee kan maken.

Origineel geplaatst door mdv
waaaaat?
neee 100% mee oneens!
dx klinkt zwaar kut ivm tg77. juist die dx'en hebben shit converters.
misschien klinken ze vet in de zin van hard vol met aliasing, meer als een oude 12bit sampler etc
maar de tg77 heeft goeie converters, 20bit 48khz en klinkt diep.

voorbeelden van tg77 kun je horen bij brian eno, wendy carlos, aphex twin.

misschien heb je alleen de presets gehoord toen je hem had, presets zijn gewoon slecht gemaakt en klinken daarom shit maar als je erin duikt of goeie patches download van internet klinkt de tg77 geweeeeldig. zou hem niet willen ruilen voor welke nieuwe synth dan ook die nu op de markt is.

en zoals ik al eerder zei, juist de fm is nu nogsteeds het meest uitgebreid van alle synths ooit gemaakt. gaat veel verder dan bijv dx7, fm7, fs1r.

Heb hem nieuw gekocht indertijd, als multitimbrale DX-plus zeg maar met wat wavegeneuzel er in.

De DX patches uit mijn DX en TX heb ik er via software (geen idee meer wat, maar vast Atari) in geladen, en vooral de bassen bleven slechts een schim van wat het in de DX was.

Heb wel sfeergeluiden en de koor sounds gebruikt in muziek die vervolgens niks deed, wijt ik ook aan de TG (grapje).

Toen ik het Wavestation A/D kocht was ik in de zevende hemel, alles wat daar uit komt deugt.

Converters zeggen NIKS, "schoon" geluid is niet per definitie "goed" geluid.

Een goed geluid maakt het mixen makkelijk, als je daar moeite mee hebt moet je het in je souds zoeken.

Beter om ze gewoon allemaal te hebben. ;)

Dan heb ik de volgende vraag:
Is de TG77 overkill als ik een TX802 en EX5r heb?
Dan bedoel ik eigenlijk meer, kan de TG77 iets wat de TX802 en EX5 niet kunnen?

Een SY-85 zit misschien qua nummering tussen de 77 en de 99 maar is eigenlijk meer de vlaggenschip ROMplersynth van Yamaha zoals een D50 of een JD800 het was voor Roland. In tegenstelling tot de meeste opvolgers is deze synth wel compleet programmeerbaar tot aan de golfvormen aan toe. Ook is de effectensectie erg goed.

Persoonlijk vind ik hem een tikkeltje te hi-fi klinken in vergelijk met de rest van de klanken die ik gebruik en de muziek die ik maak, maar brass, strings en choirs die mogen natuurlijk wel flink bewerkt klinken.

Origineel geplaatst door B2HW Dan bedoel ik eigenlijk meer, kan de TG77 iets wat de TX802 en EX5 niet kunnen?

Ja, RCM. (Oftewel AWM2 als een operator gebruiken in FM synthese. Maar is relatief onbruikbaar.)

Fuse,
Bedoel je met onbruikbaar dat het qua klank niet veel toe zal voegen of een lastige manier om de rcm toe te wijzen?

Back