Welk pakket voor filmmuziek?

In de link die Herbert (nog bedankt voor de info) geeft staan een aantal piano's die zijn gesampled. Dit lijkt me heel interressant! Je kunt de bestanden downloaden of bestellen op dvd. Weet iemand of die dvd's (of soortgelijke dvd's) ook in Nederlandse winkels te koop zijn? Dan is het nog zoeken naar een string library...

Waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben is of er veel verschil zit tussen The Grand I en II van Steinberg.

Edit: nog meer leesvoer ;-)

Origineel geplaatst door Daniël
In de link die Herbert (nog bedankt voor de info) geeft staan een aantal piano's die zijn gesampled. Dit lijkt me heel interressant! Je kunt de bestanden downloaden of bestellen op dvd. Weet iemand of die dvd's (of soortgelijke dvd's) ook in Nederlandse winkels te koop zijn? Dan is het nog zoeken naar een string library...

Waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben is of er veel verschil zit tussen The Grand I en II van Steinberg.

Edit: nog meer leesvoer ;-)

Probeer het eens bij morelmuziek die heeft het een en ander staan .

Nog een paar vragen:

In GPO zit een Kontakt software sampler, althans een uitgeklede(?) versie. Is het dan mogelijk om later bijv. Galaxy Steinway of andere libraries in te laden groter dan 1 GB?

De meeste pakketten zijn plugins, maar soms lees ik ook over standalone. Ik neem aan dat je dan zonder andere software uit de voeten kan of ben je dan heel erg beperkt? Concreter: Wat zijn de beperkingen?

Herbert schreef dat per noot gesampelde instrumenten geen tovertruuk is voor realisme. Maar is mijn denkwijze dat een pakket, die bestaat uit behoorlijk wat instrumenten en een totaal grootte van (slechts) 2 GB niet realistisch kan klinken onterecht?

Tot slot, als ik niet de slechte recensies had gelezen over Motu's Symphonic Instrument, was ik beslist hiervoor gegaan.

GPO en de player vormen voor zover ik weet een gesloten pakket, dus je kunt er geen andere samples mee inladen en spelen.

2 GB aan samples voor een totaal orkestpakket lijkt me inderdaad nogal krap. Dat hoeft echter niet te betekenen dat de opnamekwaliteit of de sound ervan niet mooi zou kunnen zijn. Maar over het algemeen ben je beperkt in je creatieve mogelijkheden. Als je bijvoorbeeld koperblazers zoekt die een langzaam cresecendo maken (4 seconden), gesampeld over een bereik van 2 octaven, dan kost dat veel harddisk. Je kunt het ook maken met een geloopt ff-sampeltje (van 300 kB) waarvan je de volume tekent, maar dat klinkt gewoon echt niet. Libraries als SAM en VSL bieden al dit soort articulaties direct klaar voor gebruik. Misschien toch maar gaan sparen....

krek, compact player van Garritan laadt alleen GPO spul... GPO zit beetje in de Miroslav en Siedlaczek hoek qua niveau van programming en sound. Miroslav was vroeger enorm duur maar koop je nu voor een prikje met Sampletank. Siedlaczek heeft ook een compact player nu. De VSL virtual instruments zijn qua performance erg fijn, er is momenteel niets op de makrt wat het qua speelbaarheid evenaard. De VSL sound, daar moet je van houden. ProjectSAM heeft de ambient recordings die authentiek en live klinken, dat mixed erg fijn en realisitsch.

Origineel geplaatst door Herbert
Nog meer merken: EastWest, Malmsjo, Sweetwater, Bardstown, SampleTekk. Vooral de laatste heeft een interessante website waar je ook light versies van mooie piano's kunt downloaden voor een hele acceptabele prijs.

Beetje OT, maar vooruit maar.
Ik lees net dat Post/PMI en SampleTekk een distributiedeel hebben gesloten. Het komt er op neer dat op de site van SampleTekk zo'n beetje de grootste collectie aan samplepiano's die er momenteel is online wordt aangeboden. Er is natuurlijk enorme concurrentie onderling en er wordt stevig aan de prijzen gesleuteld. Goed voor de klant, wij, dus.

Na mezelf flink te in hebben verdiept en dankzij jullie reacties ben ik een heel stuk wijzer geworden! Mijn evaluatie van de pakketten die in dit topic aan bod zijn gekomen, althans voor een deel:

GPO: Garritan Personal Orchestra klinkt voor zijn geld zeker goed. Maar je bent op een gegeven moment beperkt in je composities. Ik zou er voor nu best een tijdje mee zoet kunnen zijn, maar ik investeer liever ook in de toekomst.

EWQL Silver: Hier geldt ongeveer hetzelfde voor als bovenstaand, al is hier wel uitbreiding mogelijk.

Steinberg Studio Case II: Ik denk voor een beginner een heel leuk pakket, maar voor mijn doeleind niet optimaal. Ik las dat je in de Halion SE ook libraries kan laden, die bedoelt zijn voor de complete Halion versie. Ook goeie uitbreiding mogelijk.

Motu Symphonic Orchestra: De sample collectie zal ongetwijfeld goed klinken. Feit blijft wel dat een hoop gebruikers problemen ondervinden bij installatie of vastlopen van onderdelen. Ik denk dat je hier de gok moet durven nemen en een beetje geluk moet hebben.

Philharmonic Miroslav: Ik denk vergelijkbaar qua sound/samples, maar zonder veel voorkomende klachten.

De piano sample's van PostPiano/SampleTekk zijn nu erg aantrekkelijk en klinken subliem. Jammer dat je alleen kunt bestellen via creditcard! In de Nederlandse winkels is het aanbod op dit gebied zéér gering!

Vienna: Voor de professionals en de rijken ;-) Misschien dat ik het me nog ooit kan veroorloven na mijn studie.

Ik volg het wijze advies op over doorsparen en ga voor de aanschaf van Philharmonic Miroslav. Dan had ik nog wel 1 vraag daarover. Kun je zoiets standalone gebruiken? Wat moet ik me er precies bij voorstellen? Ik zie voor me dat ik realtime noten kan bespelen via een controller keyboard. Maar als ik wil gaan opnemen, kan ik mijn noten vastleggen per instrument of is het realtime de partijen spelen en opnemen? Excuses voor als ik deze informatie op hun site over het hoofd heb gezien, maar ik heb nu al zoveel gelezen dat ik eerst even moet bedaren ;-)

Nogmaals bedankt!
Daniël

kan ik mijn noten vastleggen per instrument of is het realtime de partijen spelen en opnemen?

Het werkt gewoon het zelfde als een vst instrument. Je kan dus per instrument de partijen opnemen en bewerken.

Je kan in een keer 8 instrumenten gebruiken, daarna moet je weer een nieuwe aanmaken. Moet wel zeggen dat dit meestal wel cpu vreters zijn dus het is afhankelijk van de snelheid van je computer.

Origineel geplaatst door Daniël
Kun je zoiets standalone gebruiken? Wat moet ik me er precies bij voorstellen? Ik zie voor me dat ik realtime noten kan bespelen via een controller keyboard. Maar als ik wil gaan opnemen, kan ik mijn noten vastleggen per instrument of is het realtime de partijen spelen en opnemen? Excuses voor als ik deze informatie op hun site over het hoofd heb gezien, maar ik heb nu al zoveel gelezen dat ik eerst even moet bedaren ;-)

Nogmaals bedankt!
Daniël

Bij Stand Alone moet je wel iets hebben om op te nemen wat je inspeelt.
Het meest logische lijkt het me toch om met een VST sequencer als Cubase te werken.
Als je alles tot nu op een harddisk recorder doet, kan je ook daarop opnemen, maar dan dus per midi kanaal (solo instrument of preset op 1 kanaal met meerdere instrumenten) gelijktijdig inspelen.

Steinberg Halion Symphonic Orchestra

Steinberg Halion Symphonic Orchestra

heeft iemand ervaring of iets kunnen lezen over Steinberg Halion Symphonic Orchestra?
ik kon nergens reviews vinden en het lijkt me eigenlijk ook wel een mooi pakket.

alvast bedankt

Misschien zou je kunnen denken aan de Komplete Bundle van Native Instruments. Je krijgt, goeie piano, b3, organic synths (denk aan filmdrones en andere meuk), kontakt met een flink aantal GB's aan orkest samples en Battery oa.

Kost wel iets meer, maar dan kun je meteen aan de slag, want filmmuziek is natuurlijk niet alleen maar een orkest :D

Back