Prophet 5

Origineel geplaatst door mono-poly
hey over smaak en kleur val niet te twisten he.
maar jij heb zekler een jp6 of een rev3?

tja, ik heb een jup6. ben d'r heel blij mee. maar ik vraag me soms wel eens af waar de grote verschillen vandaan komen. ik bedoel als je 2 synths hebt met filters open en zelfde osc. dan zou je in principe toch wel aardig bij elkaar in de buurt moeten komen? en als dat niet zo werkt, waar kan dat dan aan liggen? (als ik mijn moog filter open gooi en er iets doorheen haal, dan klinkt ie voller dan zonder dat filter)

Origineel geplaatst door ch9527
is toch best interessant om uit te zoeken waarom zo'n pro-one meer ballen heeft dan die prophet5 rev3?

Ik vermoed dat de envelope wat vlotter is.
En mischien word de vca wel iets overstuurd.

Origineel geplaatst door ch9527
tja, ik heb een jup6. ben d'r heel blij mee. maar ik vraag me soms wel eens af waar de grote verschillen vandaan komen. ik bedoel als je 2 synths hebt met filters open en zelfde osc. dan zou je in principe toch wel aardig bij elkaar in de buurt moeten komen? en als dat niet zo werkt, waar kan dat dan aan liggen? (als ik mijn moog filter open gooi en er iets doorheen haal, dan klinkt ie voller dan zonder dat filter)

De vca's en de weerstand waardes van de filterchips en vca's etc etc spelen ook mee met de klank van een synth.

De vca's en de weerstand waardes van de filterchips en vca's etc etc spelen ook mee met de klank van een synth.

dan zou jij toch het geheim hebben om een "vette" synth te maken? niet?

Tuurlijk maar dan niet met Curtis chips ;)

moet ook kunnen toch?
een memorymoog is geen slechte synth qua sound, maar wel cems....

een van de belangrijkste verschillen in sound tussen de p5 en de pro1 is het signaalpad:
bij de p5 gaat het signaal van de oscillators eerst nog eens door cmos analoge poorten: sowieso niet de audiovriendelijkste oplossing maar destijds de enige betaalbare methode. en daarna nog eens door een vca ( de mixer voor de filter).
de pro1 wordt hardware geschakeld (schakelaartje) en met een gewone audiomixer gemixt.
een veel rechtstreekser en dus dynamischer signaal dus.
waarschijnlijk zijn er nog verschillen, maar dat zijn zowat de eerste die in mij opkwamen.

Origineel geplaatst door HEXAGON
Ja iemand die nooit een rev2 gehooert heeft waarschijnlijk..

en als je nooit een rev2 gehoort hebt dan is (kan) inderdaad een rev 3 vet klinken en laten denken dat die juist goed is in het nabootsen van echte instrumenten .

Laat mij het nog is zeggen de rev2 heeft niets te maken met een rev3,NIETS.

Voor alle 3.3 bezitters die tevreden zijn. Ik vond hem ook zeer goed klinken hoor :D
Het gaat om de klank en ik zou geen synth kopen puur omdat die ene chip erin zou zitten.

Origineel geplaatst door Catalunya
Voor alle 3.3 bezitters die tevreden zijn. Ik vond hem ook zeer goed klinken hoor :D
Het gaat om de klank en ik zou geen synth kopen puur omdat die ene chip erin zou zitten.

ok das waar,maar moest je de 2 voor je neus hebben en er niets vanafweten neemje zeker de rev2,trouwen je zou de vraag stellen aan de verkoper of hij je niet int zak zet,want de sound is zo verschillend.

idd ambi-j.

kijk ook is in een memorymoog,en tel is op hoeveel 3360 dual vca's erinzitten...

voledig mee eens met mono-poly wat betreft de jup-6 en rev3...

maar memorymoog is wel een van de polys die mono (niet unison dus) punchy is

enkele essentiele verschillen tussen prophet5 rev3 en memorymoog die dat kunnen verklaren:

de 3360 vca's van de memorymoog hebben een betere dynamiek dan de 3280's (soort dual ca3080) van de prophets

in de memorymoog zit ook een discreet moogfilter en deze wordt bovendien zwaar uitgestuurd.
(tot een flink stuk in vervorming kan) de p5 rev3 en de pro1 hebben een cem3320 en dat is een mindere: (verliest snel veel van zijn klank als je in resonantie gaat)

en... de memorymoog is een 3 osc synth (mono toch wel een voordeel): geen iel moment als er 2 golven in tegenfase staan (de typische zweving van een 2 oscillatorsynth). de prophets moeten het maar met 2 osc.

en de prijsklasse natuurlijk

Dit is van de verantwoordelijke God zelf (Dave Rossum): .......De P5 is zoals je kan lezen een Emu R&D (De goden van enkele van de beste analoge chips ooit)

Wat niet duidelijk is,maar wat logisch lijkt,is dat wanner emu stop heeft gezegd aan SCI om het verder te fabrikeren van DE p5 ,om financieele reden,is dave heel de boel moeten herdesignen voor de rev3 die volledig met curtis werkt,en verder werd verkocht als prophet,MAW ,sinds der rev3 is de P5 geen P5 meer,enkel het omhulsel lijkt er op...

Ik heb geen van de P5 revs ooit mogen betasten, dus inhoudelijk heb ik geen mening in dit dispuut en is deze post dus een beetje OT. Maar dat verhaal van de Dave Rossum klinkt mij erg in de oren als iemand die zich heel belangrijk vind en misschien zijn eigen rol in de dingen graag een beetje opblaast. Maar goed, da's maar mijn 'darmgevoel'

Origineel geplaatst door SpaceAgentSpiff
. Maar goed, da's maar mijn 'darmgevoel'

Darmgevoel! waarschijnlijk erg op het einde van de darm dan...:dubbel:

Origineel geplaatst door SpaceAgentSpiff
Ik heb geen van de P5 revs ooit mogen betasten, dus inhoudelijk heb ik geen mening in dit dispuut en is deze post dus een beetje OT. Maar dat verhaal van de Dave Rossum klinkt mij erg in de oren als iemand die zich heel belangrijk vind en misschien zijn eigen rol in de dingen graag een beetje opblaast. Maar goed, da's maar mijn 'darmgevoel'

nee, hoor, ook meneer smith geeft toe dat de beste man belangrijk is geweest.

Ja idd ik vind de rev3 cool klinken,typishe curtis sound zeg maar, DE curtis synth laat ons zeggen,maar ja...

Ik vind het respect tonen voor de creator even belangrijk,dan voor het vintage toestel zelf,belangrijker zelf als het toestel te bezitten.. In dit geval met de rev2 en zijn oorsprong is dat meer als duidelijk.

goed ik mag aanemen omdat de pro one ook pas latert werd gemaakt dan de eerste series prophets dat de pro one ook cutis is
istie ook ...de pro one is cutis sound!
rond-om helemaal ,..
jammer zou wel een idd vergelijking willen weten ,..ssm cem pro-one style

mono prophet first revs dus ,..

kweet wel dat de meeste egt lekker sampling machines zitten ssm in sp 1200 / dpx enso

:halleluja

Origineel geplaatst door Hanz
PS, dan moet je dit ding eens bekijken, ziet er leuk uit... (mét MP3 voorbeeldjes voor de liefhebbers) http://www.siliconbreakdown.com/msl/ssm2040.html

hmm ik vraag en krijg antwoord ,..thnx hanz jonge waar haalt u de info steeds vandaan
en prophet rev 3 en door een ssm filtert
http://www.siliconbreakdown.com/msl/ssm2040.html
SSM 2040 demo 2 - A rev 3 Prophet 5 playing a single note held down , no filter at first then varying resonance and cutoff, then add LFO with lots of modulation, then just a little LFO

niet dat ik hier een verschil kan horen tusen de rev2/3:halleluja

Origineel geplaatst door ambi-j
enkele essentiele verschillen tussen prophet5 rev3 en memorymoog die dat kunnen verklaren:

de 3360 vca's van de memorymoog hebben een betere dynamiek dan de 3280's (soort dual ca3080) van de prophets

in de memorymoog zit ook een discreet moogfilter en deze wordt bovendien zwaar uitgestuurd.
(tot een flink stuk in vervorming kan) de p5 rev3 en de pro1 hebben een cem3320 en dat is een mindere: (verliest snel veel van zijn klank als je in resonantie gaat)

en... de memorymoog is een 3 osc synth (mono toch wel een voordeel): geen iel moment als er 2 golven in tegenfase staan (de typische zweving van een 2 oscillatorsynth). de prophets moeten het maar met 2 osc.

en de prijsklasse natuurlijk

ik heb de pro one en kan dat beamen dat d pro1 best snel zn volle klank door t filter verliest asje met reso op helft of 3/4 speelt
ok voor fx niet voor bassen ander volle dingen byna high pass fx
ik laat vaak t filter bespelen door de env. daar istie goed in james brown envelopes hardest working env.sin showbuisniss

:D
maar goed - ik denk ook door de korte weg van t signaal weinig proces sors /techniekjes die dynamiek verlies geven ,.en das klank winst

p 5 i microprocessor controlled ,..gestuurd dus ,..vertraging lijktme tov proone
asje de print ziet van pro1 simple weinig routings ,..vandaar dat ie ROCKED !:slotje:
dus the long way home is niet altyd de korste !
zal biine kort s een pic van print van prone planten hier want hij moet open ,..kraakt !

Tuurlijk maar dan niet met Curtis chips ;)

"Ik vind hem best mooi zo.
Prijs is mischien wat te hoog.
Maar goed ik denk dat het een P5 best wel omver blaast."

toch effe zeiken... als je curtis chips niet goed vindt, hoe blaas je dan een p5 omver met die 4 x pro-one?

Origineel geplaatst door radiance
We hebben het hier over de totale signaal keten (signal path...) toch?

Conclusie: Een pro one door een Mackie/Behringer klinkt even vet als een Prophet 5 (rev.3) door SSL/Neve of andere mengtafel met een hoogwaardig signaal pad....(we kunnen ook nog de geluidskaart erbij betrekken maar nu ff simpel)

oh?

Back