hoe maak ik effect automation in logic ?

matt second

acid management
Staff member
automation heb ik gehoord dat het heet

ik wil tijdens mijn track in logic (5) wat knoppen in de bijgeleverde effecten geleidelijk veranderen (zoals de frequentie in de hi-pass filter)
iemand enig idee waar je dit kan programmeren in logic ?

In Logic 5 is dat heel simpel:

- selecteer de track (arrange window) waar het effect op zit
- ga naar 'view' en selecteer dan 'track automation'
- de track wordt uitvergroot, als je dan op de track klikt, verschijnt er een lijst van functies die je kunt automatiseren, waaronder de parameters van de plugin. Dit betekend intekenen van de waardes.

Een andere mogelijkheid is het realtime opnemen, door de track in de goede 'automation mode' te zetten (write/read/touch/latch/off). Als je de juiste mode kiest, kan je tijdens het afspelen de parameter veranderen, wat opgenomen zal worden.

En nog vergeten, de modes hebben de volgende functies:

- read --> speelt alleen automation data af, kan niet opnemen
- write --> voor het opnemen van je eerste automation 'pass', zal de andere parameters, die al automation hebben, overschrijven (destructive)
- touch --> zal data afspelen, en pas beginnen met opnemen als je een fader/parameter veranderd. Stopt met het opnemen van nieuwe data als de parameter is losgelaten.
- latch --> zelfde als touch, alleen zal Logic niet stoppen met het opnemen van nieuwe data als de parameter losgelaten is, hij stopt als je playback stopt.

Voor alle modes geld dat Logic in playback staat, niet in record.

Deze termen komen van Pro Tools, ik ga ervan uit dat ze in Logic hetzelfde betekenen, aangezien Logic de automation van Pro Tools afgekeken heeft en ik het nog niet in Logic uitgeprobeerd heb :)

tja maar ik dacht dat dit soort vragen door de mods als onnodig werden beschouwd omdat je dat ook allemaal terug kan vinden ....

Sja, het staat allemaal in de manual die je in logic kunt oproepen ... Als je nou zou willen weten hoe je een patch in een van de softsynths kunt kiezen .... Met pc's is me dat nog niet gelukt. Ik heb er helaas geen manual van anders zou ik het opzoeken .... Iemand?

aha bedankt !

maarr het lukt me niet mijn mijn main mix effecten
hoe is dat op te lossen ?

- ga naar het environment en dan het audio gedeelte..
- dan moet je bij je master ergens een vinkje plaatsen (bij eht icoontje geloof ik) zodat je hem ook in de arrange window kan kiezen...
- kies hem in de arrange window

en voila...

automaten maar...

Timo.

Origineel geplaatst door aux

Deze termen komen van Pro Tools, ik ga ervan uit dat ze in Logic hetzelfde betekenen, aangezien Logic de automation van Pro Tools afgekeken heeft en ik het nog niet in Logic uitgeprobeerd heb :) [/B]

dit geloof je zelf toch niet mag ik aannemen ?
die termen zijn volgens mij standaard automation

automation termen welke toch ook op de oude automation tafels gebruikt worden ?

[offtopic]

Even over de zin/onzin van een thread als deze. Ondanks dat er manuals zijn.. en iedereen op 't forum redelijk zou moeten kunnen lezen.. is het in mijn ogen heel 'valide' om een dergelijke vraag te stellen.. en er zijn veel mensen die er wat aan kunnen hebben. Al is het alleen maar om het "hee.. laat ik dat ook eens proberen"-effect.

[/offtopic]

jippie het werkt ! bedankt

ik moest alleen even de master aanmaken in mijn arrange window (ik dacht dat die er vanzelf zou komen :) haha )

Origineel geplaatst door CraZ
[offtopic]

Even over de zin/onzin van een thread als deze. Ondanks dat er manuals zijn.. en iedereen op 't forum redelijk zou moeten kunnen lezen.. is het in mijn ogen heel 'valide' om een dergelijke vraag te stellen.. en er zijn veel mensen die er wat aan kunnen hebben. Al is het alleen maar om het "hee.. laat ik dat ook eens proberen"-effect.

[/offtopic]

ja Bamse is een beetje vervelend :D
maar dat mag van mij wel ....
en zeker vragen is slim !!!

automation is in igg cool !!

:kroon:

Back