dbx 160A

aight!

sounds good, ga k zekers es uitchecken die compounder.

ik heb een 160x, 166 en een compounder en het zijn allemaal compleet andere beestjes.

compounder is voor kick, snare en bass te gek (vooral het huge-knopje werkt heel goed), de 166 is een all round comp waarvan de xl gewoon een modernere versie is (klinkt wat schoner en meer mogelijkheden). de 160 is voor mij de ideale vocal comp, je kan zonder problemen 20db compressen als je het niet wil laten opvallen maar pompen met de bas is ook geen probleem. als je het geld hebt zou ik altijd voor een 160 gaan uit dit rijtje.

hoofdpijn

hoofdpijn

Ik krijg altijd acuut hoofdpijn van dat gepomp van daft punk. Alle instrumenten zijn totaal uit balans en daardoor is het niet om aan te horen. Maar misschien begin ik al oud te worden, wie zal het zeggen?

Op de vraag wat is de beste compressor, dat hangt er van af of hij wel of niet moet kleuren. De apparaten van dbx hebben een vrij neutrale klank, kleurt lichtjes en doet dat muzikaal. Voor eindbus compressie ben ik erg te spreken over de MC6 Mini-Comp van dbx. Stereo zonder side chain maar wel met prima instelmogelijkheden.

Met de RNC van FRM Audio heb je een prima compressor die absoluut niet kleurt, de RNLA schijnt daarintegen het geluid prettig te kleuren maar ik heb er zelf nog niet naar geluisterd.

Kijk ook eens naar SPL, Joemeek en de Waves SSL plug-ins zijn ook absoluut aan te raden.

Verder is het Behringer spul goed te gebruiken voor de gemiddelde dingen maar verwacht niet dat er een dure sound uit komt.

NB. voor sommige partijen is 'riding the faders' de beste vorm van compressie.

Back