Probleem JV-80 synth

Myzrael

Swoooooosh
Hey beste mensen. Ik heb een probleem mijn Roland JV-80. De knopjes op die synthesiser werken of helemaal niet meer , of slechts als ik ze ontieglijk hard indruk. Uiteraard is dit geen doen. Iemand enig idee hoe dit te fixen is? Heb hem al uit elkaar gehaald maar ik kom echt niet zo een twee drie bij de knoppen. De knopjes maken nog wel gewoon het klik geluid en geven ook het "ik word ingedrukt gevoel" , alleen het keyboard registreerd het niet. Zouden ze vies zijn of zijn ze gewoon op? Zoja , iemand enig idee wat ik er aan kan doen? Het klavier van de synth bevalt mij nogsteeds en ik heb geen zin een nieuwe te kopen. Ik wil hem namelijk live gaan gebruiken af en toe voor simpele geluidseffecten , al dat niet in combo met een laptop. Ik ken midi-keyboards maar dat heeft niet mijn interesse nu. Ik zou graag deze willen fixen.

Thanks!

misschien knoppen gewoon eruit slopen en weer erinplakken?
ik weet t echt niet schijnt een probleem te zijn bij de Roland synths

Tjah, 't is al een ouder beestje natuurlijk... Ikzelf zou niet twijfelen om 'm naar een reparateur te brengen voor een professionele servicebeurt.

Ik zou je in elk geval afraden om met contactspray te beginnen. Sommige contactsprays schijnen een rampzalige bijwerking te hebben, namelijk het wegvreten van circuits of pcb's...

Nou , kijk het is zeker een oud beestje. Maar een servicebeurt wordt mij echt te duur. Dat is hij in mijn ogen niet waard.
Contactspray is dus af te raden? Knoppen eruit slopen lukt niet zo 1.2.3. Ik neem aan dat daarvoor alle printplaten los moeten om bij de knoppen te komen? Ik had hem open gemaakt en das geen makkelijk klusje.

Ik ben flink met de stofzuiger tekeer gegaan en het wordt al een stuk beter. Een hoop knopjes doen het alweer prima. Een aantal krijg ik echter nog echt geen leven uit. Ik ga dalijk met een flesje lucht aan de slag en wat kontaktspray. Erger dan niet werken wordt het toch niet en een service-beurt is te prijzig. Uiteraard koop ik een fatsoenlijk flesje contactspray.

Goed nieuws! Geen kontaktspray gebruikt maar gewoon een stofzuiger en heel veel geduld. Ben echt meerdere malen over elke knop heel gegaan en dat heb ik op een dag 4 keer gedaan (anders viel ik in slaap na een tijd hehe) , dat loste de meeste problemen op. Ook heb ik de hele synth uit elkaar gehaald en ben daar ook flink met de stofzuiger tekeer in gegaan. Wat een stof zat erin....echt flink...ik was verbaast dat al mijn toetsen het nog zo goed deden.
De rest van de problemen heb ik opgelost door alle knoppen die nog niet werkten heel vaak in te drukken en een beetje te wrikken eraan. Ik denk dat er gewoon wat oxidatie op zat van het stilstaan (hij's een tijdje niet gebruikt). Elke knop op mijn synth doet het weer (paar moet ik nog wel stevig indrukken maar das geen probleem) en iedere keer als ik ze gebruik doen ze het beter. Dus ik heb weer een bruikbare synth :D Dalijk even een sustain pedaal kopen en dan is hij bruikbaar voor live werk.

Dus iedereen die problemen heeft! Stofzuiger die handel van binnen en buiten en je synth even goed mishandelen.

Aldus een blije ik :)

Back