AN1X inside out

Thanks....ziet er altijd spannend uit zo'n operatie. Eigenlijk zou je deze plaatjes ergens op een an1x groep ofzo moeten uploaden: voor als iemand over 5 of 10 jaar ook z'n an1x wil open gaan maken. :)

Ik heb al een paar van deze foto's gezien op de yahoo user group. Maar nog niet ZO veel! dus bedankt daarvoor. (leuk hè? eerst 36 (ofzo) schroefjes los maken voordat je hem open hebt :S)

Ik heb es precies dezelfde handeling gedaan bij een AN1x. Tjokvol schroeven weet ik nog.

Volgens mij heb ik iets van een tientje betaald voor een nieuwe toets.

toetsen komen van Mike Philco hier op t forum, 25 euro voor de 2 incl verzending.
heb ik in ieder geval weer een goed werkende an1x voor.

de appels zijn van de super en de bananen van de C1000. ;)

Hey! Dit is handig om te weten.

Jij hebt die printplaat dus van dichtbij gezien. Enig idee hoe het kan dat bij mij alle toetsen er nog in zitten, maar dat alleen de C1 nergens op reageert? Heb tot nu toe de moeite om het eens van dichtbij te bekijken nog niet genomen, maar misschien dat het er nu maar eens van komen moet. Zo'n stukje referentiemateriaal zorgt er weer voor dat ik niet met 20 schroeven blijf zitten als ik klaar ben.

strip kan beschadigd zijn (verwacht ik niet) of de toets.

Halverwege staan de toetsen op de foto, in het midden van de toets zie je een aanslag blokje zitten (onderdeel van de toets) dit kan afgebroken zijn.

Is dit het niet dan kan het de print nog zijn dus ik ben bang dat je e.e.a. aan schroeven los mag gaan draaien.
Heb je vragen reply dan hier of stuur een pb.

Origineel geplaatst door SubZ
strip kan beschadigd zijn (verwacht ik niet) of de toets.

Halverwege staan de toetsen op de foto, in het midden van de toets zie je een aanslag blokje zitten (onderdeel van de toets) dit kan afgebroken zijn.

Is dit het niet dan kan het de print nog zijn dus ik ben bang dat je e.e.a. aan schroeven los mag gaan draaien.
Heb je vragen reply dan hier of stuur een pb.

Tnx! Ik heb nog 59 Korg Poly6/61 toetsen, misschien wil iemand ze wel tegen 1 An1x toets ruilen. Als dit het probleem is. :peukie:

De CS1x ziet er vrijwel gelijk uit binnenin. Kan wel eens foto's van de verschillen posten.

Heb ook een schoonmaakactie gedaan laatst.

Kan iemand zeggen hoe moeilijk hij/zij het vond om zijn/haar an1x open te maken en schoon te maken en eventueel een toets te vervangen?

Ik heb zelf nu ook een probleem met de d3 toets; die maakt een vervelend tikkend geluid, alsof er iets onder de toets zit. Velocity en aftertouch doen het nog wel en ook gewoon de midi note on en off commando's, maar het speelt onprettig als je klavier herrie maakt.

Ik durf er eigenlijk niet aan om mijn an1x open te maken. Bedankt voor de foto's, maar het schrikt me toch een beetje af.

Tenzij iemand nou zegt dat het heel makkelijk is en je er niet technisch voor hoeft te zijn.

Ik heb 'Eeka' al gemaild voor informatie (is een Yamaha dealer). Mag hopen dat zoiets niet belachelijk duur is..

gewoon aan beginnen, stelt eigenlijk niets voor.
Zorg wel dat je je schroeven bij elkaar legt zodat je later weet wat waar zat.

Het valt echt allemaal wel mee.

Als je vragen hebt pb me maar

Origineel geplaatst door bredend
De CS1x ziet er vrijwel gelijk uit binnenin. Kan wel eens foto's van de verschillen posten.

Heb ook een schoonmaakactie gedaan laatst.

Sy 35 ook:)

Origineel geplaatst door SubZ
Zorg wel dat je je schroeven bij elkaar legt zodat je later weet wat waar zat.
Precies - en als je het helemaal goed wil doen maak je foto's van elke stap die je zet.

Eeka zal je hoogstwaarschijnlijk vertellen dat je het ding even naar MSC in Beegden mag sturen om 'm op te laten knappen. Ik moest m'n AN1x daar ook even naartoe brengen; ze proberen een schatting te maken en waarschuwen je als 't over het bedrag heen dreigt te gaan.

@Yoozer

@Yoozer

@Yoozer:

Had je het achteraf liever zelf geprobeerd? En wat was destijds het probleem?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Al met al vind ik het niet zooooooo erg dat er eens iets aan mijn an1x gedaan moet worden; ik vind 'm erg lekker spelen en het is mijn masterkeyboard.

Misschien komt er ooit een digitale piano bij, maar dan houd ik mijn an1x vanwege het fijne klavier. (Plus dat het natuurlijk een uitstekende synth is, maar ik wil geen synthlijntjes inspelen met een gewogen klavier.)

Nee, eigenlijk niet - ik ben absoluut geen held met 't soldeerijzer, en de AN1x is hardstikke DSP dus daar kon ik meer aan kapotmaken dan me lief was (dacht namelijk dat een van de chips omvergekukeld was). En ja, het ding heeft 'n heel fijn toetsenbord :). Ik had echter gelukkig nog meer goede bordjes tot m'n beschikking, dus een echt groot gemis was 't niet, maar ik kan me indenken dat je geen zin hebt om het ding een tijdje kwijt te zijn als het de spil is van je studio.

daar zeg je me wat...

daar zeg je me wat...

:)
Natuurlijk! helemaal vergeten te zeggen, maar inderdaad; juist doordat het mijn master kb is is het vervelend om hem lang te moeten missen. Een ander apparaat was minder erg geweest idd. En zo technisch ben ik ook weer niet. Ik ben bang dat het losschroeven van dat dozijn schroeven nog wel gaat lukken maar dat het daar dan ook bij blijft...;{

Met een stofzuiger krijg ik niet te zien wat er nou zo rammelt onder mijn d3 toets. (Althans, het is de derde D toets van links, weet niet zeker of dit dan ook d3 is, misschien is het wel d4. Het is de D naast de centrale C op de AN1X)
Ik zou zoals SubZ die printplaat onder de toetsen weg moeten halen en dat durf ik niet :stupid

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik wacht ook nog even het mailtje van Eeka af. Desgewent kan ik het antwoord nog wel hier plaatsen, ter informatie. Misschien handig als iemand dit probleem ook krijgt/heeft.

Maar ik begrijp van Yoozer ook dat 'Eeke (Yamaha dealer in Kapelle)' ook geen spijkerharde garanties kan geven over de prijs. (Bedankt voor de tip) Maar toch..

Je mag een keer langskomen dan doe ik het voor nop.

Woon wel in de buurt van Breda dus zal ff rijden zijn.

Mocht er iets defect zijn dan kunnen we dat uiteraard alleen constateren aangezien ik geen magazijntje heb met onderdelen ;)

Hallo,

Ik ben even zo vrij deze thread een schopje te geven: ik ben met een vergelijkbare schoonmaakactie bezig... alleen betreft het in mijn geval een CS1x en geen AN1x. Blijkbaar zijn de klavieren anders.

Het *lijkt* erop dat het niet mogelijk is om individuele toetsen van een CS1x te vervangen of los te halen. Je moet als het ware een heel "octaaf" vervangen van zwarte toetsen of witte toetsen.

http://www.chromis.nl/vanalles/cs1x_2.jpg

...laat zien hoe een strip van zwarte toetsen op (vermoedelijk) een strip van witte toetsen rust.

Ik krijg die alleen niet los!..

Van onderen ziet het klavier er zo uit:

http://www.chromis.nl/vanalles/cs1x_1.jpg

...blijkbaar is er in het plastic plek voor een stel dikke batterijen, alleen zijn de contacten daar niet voor aanwezig (maar dat terzijde),

Hoe dan ook zou ik die toetsen willen loshalen om de zaak schoon te maken. De vraag is: hoe moet dit... zonder het plastic te breken?

Waarvoor hartelijk dank!

Het is me gelukt!.. ik heb (nog) niets stukgemaakt.

De clue zit aan de 'onderkant' van het klavier. Je moet eerst de contactprinten lospeuteren; die zitten als het ware geklemd. Onder deze contactprinten kan je de contactdoppen vinden die ik met alcohol wil schoonmaken:

http://www.chromis.nl/vanalles/cs1x_3.jpg

Als de strippen en doppen weg zijn, dan kunnen de "hamertjes" probleemloos naar beneden ...

http://www.chromis.nl/vanalles/cs1x_4.jpg

...er blijkt ook een of andere witte smeer in te zitten. Ik denk wel dat ik dat wil vervangen, de vraag is nu waar ik dat kan krijgen (iemand een idee?)

In elk geval kan ik nu de "toetsmatten" eruit halen ...

http://www.chromis.nl/vanalles/cs1x_5.jpg

... ik blijf het een beetje wazig vinden.

To be continued!....

Back