Volume van de Synth

karstieman

Super K
Het viel me laatst op dat ik het volume van mijn synthmodules altijd vol open heb.
De rest regel ik op m'n mixer / of via MIDI.
Maar is dit eigenlijk wel 'goed' (qua ruis, etc) ? :eureka:
Of kan je beter het volume op de synth neutraal zetten en op je mixer meer versterken ?

Nee, je doet het goed

synths zo hard mogelijk uitsturen, dan is het verschil met de ruisvloer en de sound het grootst

ga je de synth zachter zetten dan staat hij dus dichter tegen zijn eigen ruisvloer, als je dat dan weer gaat compenseren door hem harder te zetten op je mixer, neem je ook die ruisvloer mee.

Ik zet m'n synths altijd op 3/4 volume. Moest ik ze vol open zetten, dan zou hun uitgang soms overstuurd worden, vooral bij het zwaardere filterwerk of bij het gebruik van feedback lussen. Dat geeft reeds vervorming op de uitgang van de synth, en dat kan je op de mengtafel niet wegwerken. In extreme gevallen zou je de voorversterkers op je mengtafel kunnen opblazen, iets waar ik zoveel schrik van heb dat ik het liever wat voorzichtig aan doe.

Origineel geplaatst door Eclectus
Ik zet m'n synths altijd op 3/4 volume. Moest ik ze vol open zetten, dan zou hun uitgang soms overstuurd worden, vooral bij het zwaardere filterwerk of bij het gebruik van feedback lussen. Dat geeft reeds vervorming op de uitgang van de synth, en dat kan je op de mengtafel niet wegwerken.

Inderdaad, legio synths staan bekend voor interne vervorming bij vol openzetten.
Notoir vind ik de Kawai K5000, die op verschillende punten in z'n interne architectuur (filter, effects, amplifier) lelijk kan vervormen (niet: saturaten, gewoon KGGGK) bij onbewust 'normaal' gebruik. En dan maar puzzelen hoe het komt dat je lelijke clipping hoort terwijl er niets in je signaalpad in het rood staat... :(

Op het moment dat je een synth op een digitaal mixer / converter-achtig iets met software volume control aansluit, is het dubbel opletten geblazen. Zeker bij apparaten als de MOTU's, waarbij je heel gemakkelijk de input stage overload, en de digitale 'input level' pas wordt gezet nà de input stage. Lekker handig...

In de praktijk zet ik veel synths gewoon lekker op 80%, of zo hard of zacht als nodig is om op -3dB te komen bij nominaal piekniveau (wat gewoon een kwestie van proberen is; bij veel polysynths gewoon een kwestie van filter vol opendraaien en de maximale polyfonie aanslaan). Die -3dB zodat je voor extreme gevallen (filter resonance, om maar es wat te noemen) nog wat headroom hebt. Op het moment dat je werkt op voldoende bitdiepte (24 bits) is iets zachter recorden geen enkel probleem qua kwaliteitsverlies.

Ik heb trouwens wel eens horen beweren (maar geen idee of het waar is, heren techneuten?) dat de meeste synths zowiezo het best zouden klinken op plm. 80% vanwege de gebruikte componenten?

Back