808 kicks

jeroen85

Ingeburgerd
Weet niet zeker of het hier hoort,

Maar als je de laatste tijd hiphop tracks luistert, dan valt het op dat de laatste tijd er steeds meer opge *boooom* de 808 kicks in te vinden zijn. Nou vroeg ik me af hoe ze die in zijn werk maken, want dat als ik 808 kicks met een beetje bass wil filter ik ze highpass en laat ik ze heel erg resoneren rond de 60 herz en daarna eqen. Maar ik ben nog geen een keer goed in de buurt gekomen van zo'n harde 808 die ik de laatste tijd veel hoor. Heeft er iemand tips? De sound wordt nu ook snel erg beyond limits zegmaar, de staart van het geluid ruist als een malle na.

Mvg

Jeroen

Ik heb een vermoeden dat ze een 808 gebruiken...

Re: 808 kicks

Origineel geplaatst door jeroen85
...want dat als ik 808 kicks met een beetje bass wil filter ik ze highpass...

Probeer een lowpass, dan krijg je wel meer bas. (of ik begrijp niet wat je bedoelt)

Origineel geplaatst door Tactic
Ik heb een vermoeden dat ze een 808 gebruiken...

inderdaad, start from the source.. En dan een capable opname setup, anders verlies je al die precious boooooom.. :)

je moet het uiteindelijk toch helemaal doodcompressen in de mix tot tegen de vervorming aan??

ik geloof dat ze ook veel layeren...

laat eens iets horen! dan kunnen we je tips geven

enne... je kan ook gewoon een "losse" boom 808 kick uit een plaat sampelen die je thuis hebt liggen (geen mp3, daar zit die boom al niet meer in... ;))

bliepbliep

volgens mij gebruiken de meeste mensen geen echte 808 maar een Roland Fantom, dat ding is zo ongelovelijk populair in hiphopland (zitten gewoon netjes alle 808 en 909 samples in). Sinds Yeah van Usher is de commerciele hiphop echt veranderd... (misschien ook al eerder hoor...) laatste 2 jaar ist bijna alleen maar 808 kicks en claps met gated verb.
En let maar eens op, de baslijnen zijn sindsdien of helemaal verdwenen of beperkt gebleven tot middentonen (niet echt laag) waardoor die 808 boooooom kick in het laag toch wel mooi naar voren komt.

volgens mij gebruiken die gasten gewoon hele cleane 808 samples (de-noiser enzo) en dan pas compressen ze het bijna kapot (en daar heb je weer goede referentie speakers nodig zoals ns10, die geeft de max goed aan).

en ik heb gehoort maar weet het niet zeker dat ze wel een cut maken in de bass vanaf 80, maar dat ze weer bij-eqen in de 40...zodat je die 40 wel weer hoort.

En de deuntjes van tegenwoordig zijn vrijwel altijd in mono->portamento en octaven verschil er in. de rest is appreggio werk denk ik zo.

als je dit gaat maken wel even melden bij de smaak:smeris:

Oke, want nu filter ik highpass en laat ik hem rond de 60 herz heel erg resoneren, waardoor die gaat boomen, voor de rest dus mono, en de fuck er uit compressen. Zou ik X noise van waves kunnen gebruiken om die ruis wat weg te filteren?

Mvg

jeroen

hehehe idd de mv heeft een heel vette 808 drumkit (beter dan andere roland producten wat ik heb gehoord tot nu toe). Je hebt dan meer dan 18 bassdrums vd 808.
Het is echt een vet geluid wat heel bruikbaar is.

Back