Je eigen Vst synth maken.

Een eerste demootje van de Brummer (werktitel :) ) een soort van 808 drums, gesynthetiseerd, dus niet met samples.
De snare is best aardig vind ik, maar het is nog verdomd lastig zo'n 808'ige clap synthetiseren. Maar het moet kunnen met drie pulsgeneratoren en wat witte ruis 8D
Ik zie het als 'n soort heilige graal :mega:
Dalijk eens kijken hoe het met die koebel zit :)

(demo loopje .wav)

plaatje

Attachments

• alfascreen.png
    alfascreen.png
    29,3 KB · Bekeken: 109
het is nog verdomd lastig zo'n 808'ige clap synthetiseren. Maar het moet kunnen met drie pulsgeneratoren en wat witte ruis 8D
volgens mij kan dat veel simpeler... je moet denken in de richting van een BPF, en een env die een zaagtand shaped voor de VCA...

meer zeg ik ff niet ;)

Kan iemand mij helpen een Pitch envelope generator te maken in Synthedit? Ik heb al één en ander geprobeerd maar het lukt niet:

Ik wil dus (via een adsr) de pitch laten "glijden" naar je uiteindelijke toonhoogte.

Depth= de afstand die het glijden moet overbruggen. (dus bijv. een héél octaaf of één hele noot)
Attack= de tijd die nodig is voor het glijden naar de uiteindelijke toonhoogte
Release= de tijd die nodig is om weer terug te glijden na het loslaten van de toets.

Dus een gewone Pitch envelope generator.

Het probleem is dat de ADSR altijd begint / danwel eindigt met een waarde van 0 Volt. Daardoor kan ik de Depth niet goed regelen. Dus hij begint altijd met een hele lage toon. Hoe kan ik er nou voor zorgen dat het glijden altijd begint / eindigt met een in te stellen waarde (bijv +/- 1 Volt = +/-1 octaaf) t.o.v. de uiteindelijke toonhoogte / voltage.

Dank voor de hulp!

Als ik het begrijp heb je een bi-polaire envelope nodig (waarbij de sustain op een vaste waarde staat nl. het midden = 0).

Als je envelope tussen 0 en 1 is, dan moet je hem vermenigvuldigen met 2 en er vervolgens 1 van aftrekken zodat hij nu een bereik heeft van -1;1. Dan kan je deze vermenigvuldigen met een "envelope development" knop om de frequentiehoogte in te stellen diie de envelope moduleert.

Tip: Als je een "snappy" envelope wilt kan je de envelope (nog als hij een bereik tussen 0;1 heeft) met zichzelf vermenigvuldigen (= (env)²).

Zou het niet beter zijn om dit met de "decay" parameter te doen?

Laatst gewijzigd:
Dit begrijp ik niet helemaal. Hoe moet ik zoiets überhaupt bouwen? Ik heb een adsr nodig (logisch), maar hoe wordt die aangesloten zodat ik met 3 regelaars (depth, attack en release) een Pitch envelope kan maken die aangesloten wordt op de pitch ingang van de oscillator?
attack moet je vergeten, gewoon op 0 instellen...
je moet idd met de decay werken omdat deze altijd uitkomt op het sustain level.
om het omgekeerde te bereiken keer je de envelope gewoon om, de env output door een inverter dus...

Zo heb ik het gedaan....( Let wel, het is één van de eerste keren dat ik Synthedit gebruik, dus het kan foutief zijn)
De uitgang van de laatste multiplier wordt vervolgens bij de pitch-Midi informatie opgeteld (maar ik heb nergens een optel-module gevonden).

De tweede is met de envelope die een meer exponentiele curve heeft.

Attachments

• PitchEnv.jpg
    PitchEnv.jpg
    58,9 KB · Bekeken: 109
  • PitchEnv2.jpg
    PitchEnv2.jpg
    52,6 KB · Bekeken: 114
volgens mij kan dat veel simpeler... je moet denken in de richting van een BPF, en een env die een zaagtand shaped voor de VCA...

meer zeg ik ff niet ;)

Volgens mij moet het toch echt met lfo pulsen en een wit ruisje hoor 8D

Nog niet de ideale klap plugin toepasselijk genaamd de Clapper. 18 parameters voor zo'n lullig klapje :erm:... Kijk maar of je de 808 clap er uit kan tweaken :)

Attachments

• clapper.zip
    762,3 KB · Bekeken: 164
Kan iemand mij helpen een Pitch envelope generator te maken in Synthedit? Ik heb al één en ander geprobeerd maar het lukt niet:

Ik wil dus (via een adsr) de pitch laten "glijden" naar je uiteindelijke toonhoogte.

Depth= de afstand die het glijden moet overbruggen. (dus bijv. een héél octaaf of één hele noot)
Release= de tijd die nodig is om weer terug te glijden na het loslaten van de toets.

Dus een gewone Pitch envelope generator.

Het probleem is dat de ADSR altijd begint / danwel eindigt met een waarde van 0 Volt. Daardoor kan ik de Depth niet goed regelen. Dus hij begint altijd met een hele lage toon. Hoe kan ik er nou voor zorgen dat het glijden altijd begint / eindigt met een in te stellen waarde (bijv +/- 1 Volt = +/-1 octaaf) t.o.v. de uiteindelijke toonhoogte / voltage.

Dank voor de hulp!

Hoi, zoiets?

Attachments

• basic pitch synth.zip
    1,9 KB · Bekeken: 131
Volgens mij moet het toch echt met lfo pulsen en een wit ruisje hoor 8D
oh ja, ik hoor het 8D
de funky clap demo (klap, klap, klap, klap :dubbel:)

nee ff serious... je moet een ruis als basis gebruiken met een 3x repeterend begin (het schrapende effect dus) dit verkrijg je door een laag frequente zaagtand in combi met een env op de VCA te moduleren... dit alles gooi je door een BPF met wat reso, de boel flink ff wat tweaken qua filter instelling (luisterd zeer neuwkeurig qua klankkleur) et voila!

We hebben het over het zelfde truucje, denk ik. Een puls is nog net iets kletsender als een zaag, maar de zaag heeft weer alleen pitch. Pitch én pulsebreedte is een beetje onzinnig in de wereld van de laagfrequente pulsoscs., natuurlijk :)
Maar het kan idd ook met zaagtanden misschien is dat wel beter, ik ga het onderzoeken! 8D

Update: trouwens, je hebt wel meer dan 1 osc. nodig, je moet een zekere onregelmatigheid aanbrengen in de K-L-(a)-P-aAaahhh
Update: ruis zit er in he, alleen heel zacht en subtiel :)

Laatst gewijzigd:
Zo heb ik het gedaan....( Let wel, het is één van de eerste keren dat ik Synthedit gebruik, dus het kan foutief zijn)
De uitgang van de laatste multiplier wordt vervolgens bij de pitch-Midi informatie opgeteld (maar ik heb nergens een optel-module gevonden).

De tweede is met de envelope die een meer exponentiele curve heeft.

Op zich komt deze aardig in de richting. Probleem is alleen dat wanneer ik de toets loslaat (release) dan gaat de pitch verder omlaag, ipv terug omhoog waar 'ie vandaan kwam.

Pitch env

Pitch env

attack en sustain op 0
decay en release gelijk
de 'overall' ingang is de peak (env depth), of als je die voor velocity doeleinden wilt bewaren zet je er een VCA echter.

maak er nog een switch tussen (nomal en inverted) die het signaal bypassed of door een inverter gooit.

klaar

attack en sustain op 0
decay en release gelijk
de 'overall' ingang is de peak (env depth), of als je die voor velocity doeleinden wilt bewaren zet je er een VCA echter.

maak er nog een switch tussen (nomal en inverted) die het signaal bypassed of door een inverter gooit.

klaar
Yes, dit werkt! Thanks!

Volgende vraag:
Ik wil een beetje lekkere distortion toevoegen. Nou heb ik dit geprobeert met de clipper maar die klinkt niet als een echte distortion! (deze vervormt gewoon de waveform en gaat niet lekker "scheren als je meerdere noten tegelijk bespeelt.)

Ik heb geprobeert een VCA te oversturen door hem 20 volt versterking te geven. Dat klinkt wel vet alleen is mijn totaal signaal dan weer te hard. (im feite wordt gewoon de geluidskaart overstuurd want die slaat "rood" uit. Als ik vervolgens weer een VCA erachter plaats om het totale signaal wat zachter te maken verdwijnt het hele effect weer!

Kan iemand mij een idee geven voor een echte lekkere distortion?

Back