Goose-achtige sounds

the_pianist

Nieuwkomer
Hallo iedereen,

Ik ben al enkele weken bezig met de juiste 'formule' te zoeken van die vette, dikke sounds die goose voortdurend gebruikt, en ook wel eens durven voor te komen bij soulwax. Het zijn zo van die synth sounds die niet moeten onder doen voor een hevige gitaar, waarmee je echt kan rocken. In de bijlage zitten stukjes uit Black Gloves en British Mode van Goose met de sounds waar over ik het heb.

Spijtig genoeg kom ik echt niet in de buurt van die sounds, welke soort osc (saw, square, sine, sync,...) gebruikt word of wat soort effect om die sound te bereiken, dus als iemand mij zou kunnen helpen: :halleluja

The_pianist

Ik heb ze 2 minuten live gezien op een festival in Groningen en zag daar dat ze Teisco synthesizers gebruiken, ik geloof de 110F.

Klinkt als distortion in ieder geval. En een gitaar klinkt rockerig door een distortion. Dus pak wat een gitaar rockerig laat klinken en haal je synthesizer er doorheen.

zoals bikkel al zei is distortion wel een belangrijk element.
het layeren van synths om één dik geluid te krijgen wordt ook toegepast.

neem gewoon een synth met 2 of 3 osc (zaagtand ofzo) en detune die lichtjes van elkaar.
daarna wat distortion eroverheen. vervolgens een eq om wat de bass enzo wat te boosten en dan een compressor erover. dan dit geluid layeren met nog een ander geluid en weer hetzelfde toepassen. je kan beide geluiden ook naar 1 kanaal routen en daar compressie gebruiken zodat de beide geluiden beter met elkaar mengen.

een klein voorbeeld (heb ik in een kwartiertje in elkaar geknutseld, dus verwacht niet teveel)

Attachments

• goosertr.mp3
    293,4 KB · Bekeken: 117
Origineel geplaatst door isnieZot
zoals bikkel al zei is distortion wel een belangrijk element.
het layeren van synths om één dik geluid te krijgen wordt ook toegepast.

neem gewoon een synth met 2 of 3 osc (zaagtand ofzo) en detune die lichtjes van elkaar.
daarna wat distortion eroverheen. vervolgens een eq om wat de bass enzo wat te boosten en dan een compressor erover. dan dit geluid layeren met nog een ander geluid en weer hetzelfde toepassen. je kan beide geluiden ook naar 1 kanaal routen en daar compressie gebruiken zodat de beide geluiden beter met elkaar mengen.

een klein voorbeeld (heb ik in een kwartiertje in elkaar geknutseld, dus verwacht niet teveel)

klopt waje zegt isnie,..maar toch klonk dat laatste stukje vd snippet lekker raw ,..met eveel key tracking ,..oft filter eg meer open gaat ,...asje hogere noot played,
de jou klopt qa vorm ,....klank is wel "gecontotroleerder"
micro mod,..?
:halleluja

klopt trouwens teisco heb ik ook gezien ,..scoor maars een 110 fatt
60 hebk gehad ziou zoo een 110 willen

Re: Goose-achtige sounds

Origineel geplaatst door the_pianist
Hallo iedereen,
Spijtig genoeg kom ik echt niet in de buurt van die sounds, welke soort osc (saw, square, sine, sync,...) gebruikt word of wat soort effect om die sound te bereiken, dus als iemand mij zou kunnen helpen: :halleluja

The_pianist

yooh wat voor synths fx gebruikje ,..je insteek is goed ,..ik zou een lekkere tubey distortion gebruik een 1 osc is ok twee al beter ,...zelf met een vst moet t lukken

Ik ben ook groot liefhebber van de moddervette synthsounds van Belgische bands als Goose, Soulwax en Millionaire. Ik ben er ook altijd naar op zoek met m'n eigen band en inderdaad kom je een heel eind met 2 of 3 oscillatoren, een scheurfilter, misschien wat distortion en eventueel wat FM.
Oftewel, het enige wat je nodig hebt is een goede synth ;) Vergeet echter niet dat de sound van zo'n album van Goose bepaald wordt door de hele productie, niet alleen een enkele synth.

Origineel geplaatst door R-ond
klopt waje zegt isnie,..maar toch klonk dat laatste stukje vd snippet lekker raw ,..met eveel key tracking ,..oft filter eg meer open gaat ,...asje hogere noot played,
de jou klopt qa vorm ,....klank is wel "gecontotroleerder"
micro mod,..?

met een micro modular kun je inderdaad wel wat vets en smerigs maken. de bijlage is een slordige en snelle opname die ik net ff heb gemaakt.
de baslijn komt uit een modular, waarbij ik af en toe speel met de hoeveelheid FM...

Attachments

• modular.mp3
    999,2 KB · Bekeken: 105
Hey bedankt iedereen voor de snelle reacties!

Ja met distortion en compressie achteraf kom ik al een pak verder, maar soms klinkt het wat te veel gedistorted.
Ik gebruik alleen men korg TR van synth en voor fx, en een pak vst's aangezien men budget niet toelaat dat ik nog meer hardware synth's koop. de kwalitiet van de sounds is dus nog niet zo belangrijk.
Ik heb hier ook wel een gitaarversterker staan, een HB 80-R, kga men synth daar eens op aansluiten en die distortion is uitproberen.

btw: toch nog knappe stuksjes Isniezot en AM Hasselhoff

Goose gebruikt inderdaad een Teisco 110F. en sowieso oscs heb je echt niet nodig voor dit soort geluiden, met 1 of 2 kom je er wel. iets te hard opnemen, zodat het wat 'edgier' wordt zonder echt te oversturen.

110f en 60f, best eigenzinnige mooie bakkies met karakter. namaken moet mogelijk zijn. nog wat gitaar erbij en een bas. plus gesamplede drums en u bent er.
Voor een live-optreden is dit best leuk maar op de plaat vind ik het heel saai worden.

kheb n softsynthje nu door waldorf filter/camelphat en vintagewarmer, allen op xtreme standen en dat scheurt ook wel lekker

Heyaa....

De meeste beschrijvingen hierboven kloppen wel zo'n beetje, tenminste: als je wil proberen die sound met VA (virtual analogue) of softsynths te maken.
Ik heb ns een paar keer naar die voorbeeldopname geluisterd, en behalve dat duidelijk is dat de bedoelde band een Teisco gebruikt, wordt er nog meer analoog spul ingezet op die opname. Het knorrige baslijntje waar de mp3 mee begint is onmiskenbaar analoog: dat is òf een Korg MS-10/20 of een oude Moog.
Ik denk dat de heavy sounds van de lead in het nummer ook met divers analoog spul is gemaakt, of in ieder geval bewerkt. Het wordt hoe dan ook grilliger ( ook als er bijvoorbeeld alleen maar analoge filterbakken of effecten ingezet zijn) dan wanneer je het in het digitale probeert te simuleren.

Tel alle genoemde tips op en je komt er het dichtste bij zonder een berg oude synths te moeten gaan verzamelen:-)

Izotope Trash als bas of gitaarversterker vind ik persoonlijk altijd geschikt voor dit soort sounds..

wat soulwax vettig maakt is de ms20 imo
rauw brullen gieren krijsen

Back