Re: Electribes & midi controllers
Origineel geplaatst door aleks
ok dit gaat echt heel erg leek klinken, maar dan leer ik vandaag tenminste wat.
In de electribe manual (eigenlijk allemaal), staat er dat je met een midi-controller kunt werken waardoor je waardes op je Electribe kunt veranderen. Ik neem aan dat ze dus bedoelen dat je bijv je pitch of bijv je level van een part kunt aanpassen. Ook heel handig dat ze er niet echt iets over uitleggen in de manual, tenzij ik natuurlijk iets over het hoofd heb gezien.
Nu is mijn vraag dus :
wat kan ik dus zo min of meer precies doen als ik een midi controller aan mijn electribe aansluit en mijn electribe dus master is (Zeg ik dat goed ?) ?
&
wat voor midi controller kan ik dus gebruiken in dat geval ?
Ik zag een Phatboy midi controller op de SF marktplaats staan, en dat leek me wel wat, ik weet alleen niet of hij dus geschikt is.
Ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel en mij dus aan een antwoord kan helpen.
thnx-alex.
Het is vrij simpel, je kunt de Electribe besturen via een ander apparaat! Als je bijvoorbeeld liever de noten invoert via een fullsized keyboard in plaats van die rubberen toetsjes, hang je er een MIDIkeyboard aan en je kunt los! Je zou in theorie ook functies (met bijvoorbeeld die Phatboy) kunnen aansturen die op de Electribe geen eigen knop hebben! Al weet ik niet of de Electribe dat soort functies heeft... Elke functie van je Electribe, en eigenlijk bijna elk MIDI-apparaat (zoals cutoff, resonance, attack, release) heeft een CC-nummer. Er staat denkik in je manual wel een lijst met welke functie aan welk CC-nummer gekoppeld is. Als je een knop op je Phatboy nu instelt op dat controllernummer kun je die functie vanaf de Phatboy besturen! Oftewel, is de CC van je cutoff 74, en stel je knop 1 van je Phatboy in zodat hij CC74 data verstuurt, dan kun je dus vanaf dan met knop 1 van je Phatboy de cutoff van je Electribe besturen!
Een mooi iets zou zijn (geen idee of dat kan, heb wel een Electribe maar heb dat nooit geprobeerd) dat de controllernummers van part 1 en part 2 allebei anders zouden zijn.. Stel de cutoff van part 1 is CC74, en die van part 2 is CC75 (ik noem even wat dwarsstraten), dan zou je dus op je phatboy tegelijk de cutoff van part 1 & 2 onafhankelijk van elkaar kunnen tweaken, zonder elke keer van part te moeten switchen!
Hmmm.. Ik denk dat ik zo eens even in die Electribe ga duiken, dat zou wel heerschen namelijk
Maar kijk even of de Electribe functies heeft die geen directe knop hebben, pas dan zou een midi-controller echt nut hebben! MIDI-controllers worden vaak gebruikt om apparaten met weinig knoppen wat makkelijker bestuurbaar te maken! Bijvoorbeeld een Virus Rack met maar 5 knoppen.. Hang er een fikse MIDI-controller aan en ineens kun je stukken makkelijker programmeren!
Je kunt natuurlijk (als je software gebruikt) ook je Phatboy aan je computer hangen, zodat je softsynths kunt tweaken zonder dat je je muis hoeft te gebruiken! Zelfde principe, CCnummers opzoeken, CCnummer koppelen aan de knop die je daarvoor wilt gebruiken en gaan met die banaan! Veel programma's hebben zelfs MIDI learn! Dit houdt in dat je een functie selecteert (ik noem weer even de cutoff bijvoorbeeld), MIDI learn inschakelt en aan de gewenste knop op je controller draait. De computer koppelt dan automatisch die knop aan die gewenste functie..
Voor de Phatboy zijn een hoop alternatieven, het is net wat je wil. Wil je een keyboard eraan? Wil je faders of draaiknoppen? Hoeveel knoppen/faders wil je? Een hoop mensen gebruiken de Behringer BCD2000 en BCF2000, niet duur en zeer handig! Ik heb zelf de Novation remote49 LE, een 49 toetsen keyboard met 8 toewijsbare knoppen en een toewijsbaar touchpad! Geweldig ding!
Hoop dat het een beetje duidelijk is zo

Succes ermee!