Wordclock via ADAT vs WC via BNC

RiSC

Stamgast
Mijn huidige situatie is dit, minus wat apparatuur:
- wordclock via BNC naar soundcard (slaved aan wordclock) en AD/DA, soundcard via ADAT optical naar AD/DA (synct aan wordclock).

Is dat gelijk aan dit:
- wordclock via BNC kabel naar soundcard (slaved aan wordclock) via ADAT optical naar AD/DA (deze synct aan ADAT).

Met andere woorden, maakt het uit dat je synct via ADAT optical of via de traditionele BNC kabel? En maakt het uit dat het analoge BNC signaal eerst via de soundcard (RME hdsp kaart) wordt vertaald in een lichtsignaal en misschien zo precisie verliest?

wat me nog niet helemaal duidelijk wordt uit je omschrijving is waar de wordclock vandaan komt. heb je een clock apparaat eraan hangen (apogee big ben o.i.d.)??
In dat geval: laat die bnc kabel lekker zitten. De sync van wordclock is 'dedicated' ontworpen om een sync signaal te leveren en bij connecties zoal AES/EBU, spdif en adat enzo lift het op het digitale signaal mee.
Verder maakt het niet uit voor je huidige setup kwa Wordclock / adat vertaling, wat de binnenkomende wordclock (via bnc) doet is de digitale clocken van je RME en je converter aansturen. Op je rme zorgt dit voor een 'strakke' clock van het adat signaal dat naar je converters toe gaat. wel van belang dat beide apparaten ook weten dat ze moeten slaven aan de binnenkomende wordclock.

Origineel geplaatst door danomatic
wat me nog niet helemaal duidelijk wordt uit je omschrijving is waar de wordclock vandaan komt. heb je een clock apparaat eraan hangen (apogee big ben o.i.d.)??
In dat geval: laat die bnc kabel lekker zitten. De sync van wordclock is 'dedicated' ontworpen om een sync signaal te leveren en bij connecties zoal AES/EBU, spdif en adat enzo lift het op het digitale signaal mee.
Verder maakt het niet uit voor je huidige setup kwa Wordclock / adat vertaling, wat de binnenkomende wordclock (via bnc) doet is de digitale clocken van je RME en je converter aansturen. Op je rme zorgt dit voor een 'strakke' clock van het adat signaal dat naar je converters toe gaat. wel van belang dat beide apparaten ook weten dat ze moeten slaven aan de binnenkomende wordclock.

De Apogee C777 clock uit mijn AD-16X synct de hele setup inderdaad. Het probleem was/is dat er een aantal BNC kabels of T-stukjes niet helemaal goed waren, soms dan leek het ergens kortsluiting te maken. (het zijn wel allemaal 75ohm kabeltjes, maar sommige komen echt van een stoffige plank ergens uit een muffig electro zaakje).

Nu synct de C777 alleen mijn RME kaarten, deze geven dat clock-signaal dan via ADAT optical door aan de rest van de spullen.
Het lijkt nu wel goed te werken, al heb ik toch een beetje mijn twijfels: toen ik op de effects processor keek naar de sample rate van de clock, die deze nu via ADAT ontvangt, sprong deze soms van 44101 naar 44102 (alleen de eerste 10 minuten), via BNC was deze altijd stabiel op 44101 (zolang de kabels geen kortsluiting maakten dan).

Ik heb bij Thomann nieuwe BNC kabels en T-stukjes en dergelijke bestelt, dus volgende week moet alles wel weer goed zijn.

Back