Polyfone aftertouch

manoj

Nieuwkomer
Ik een aantal jaren geleden en Ensoniq VFX-SD gekocht, deze heeft polyfone aftertouch, als een van de weinige synths.

Is dit tegenwoordig al standaard geworden, welke 'moderne' synths hebben tegenwoordig polyfone aftertouch ?

Hmm..

Ik moet eerlijk zeggen dat ik NOOIT aftertouch gebruik...

Ten 1e zuipt het Cubase geheugen en ten 2e heb ik toch knoppen op mn synths waarmee ik realtime kan tweaken...

Mn JP8000 heeft ipv aftertouch een ribbon-controller..

volgens mij heeft de juno geen polyfone aftertouch... er loopt nl een kabel of iets dergelijks onder het toetsenbord door over de gehele lengte...

aftertouch is toch wel het minst interresante van een synth...
je kunt toch ook gewoon via je bender een zelfde principe genereren... tiz dan uiteraard ook niet polyphone... :D

Ik heb geen AT op m'n keyboard, maar het lijkt me wel handig. Kun je met de hand waarmee je speelt ook controller data genereren. Ik heb het wel eens gebruikt op andere keyboards, en het is een heel natuurlijke manier van expressie toevoegen, zeker als je gitaar gewend bent. Channel AT lijkt mij voldoende, en genereert ook veel minder data dan poly.

After touch is toch geweldig? Ik gebruik het vaak met het tremelo effect, spaart je een hand want dan hoef je niet aan die wheel te draaien! O ja, ik heb een SY77..

Ik weet alleen dat Ensoniq veel gebruikt heeft gemaakt
van polyphonic aftertouch in hun Synths.

sterker nog, ensoniq heeft patent aangevraagd op de implementatie van polyfone aftertouch. het staat vrij per fabrikant om het toe te passen op modules & synths (zodat het mogelijk is om er op te reageren), maar niet op het toetsenbord zelf. daar ensoniq nu redelijk uit het zicht is verdwenen (creative) ziet 't er niet naar uit dat het opgeheven zal worden.

Ik ben eerlijk gezegd een beetje verbaasd dat er mensen zijn die het nut van aftertouch niet inzien. Al je live speelt met twee handen op de toetsen kun je niet aan wieletjes of knoppen draaien. Het grote voordeel van polyfone aftertouch is dat het de enige modulatie controller (naast aanslaggevoeligheid) is die per indivuele noot werkt.

Zo kun je bv

- een brass partij spelen waarbij de hoogste noot een oktaaf omhoog gaat dmv aftertouch, waarbij de tweede en derde stem later volgen (met een hand)

- of een (akoestische) gitaar waarbij je slechts een snaar laat trillen

- etc etc

Ik gebruik het zeer veel

polyfone aftertouch is wat de cs80 in ieder geval tot king maakt, onmisbaar !

Als je een beetje kunt spelen, is Polyfone aftertouch is de meest krachtige controller die er is. (samen met velocity)
Je kunt namelijk ná aanslaan van een accoord, per noot/toets aftertouch gebruiken.

Helaas is er bijna geen synthesizer meer waar een poly-AT keyboard zit ingebouwd. Via midi begrijpen veel synths wel poly-AT.

Poly-AT is voor expressie fanatiekelingen een must.

Origineel geplaatst door 6 trak
ik gebruik het ook nooit... volgens mij is het alleen interresant voor brass geluiden...

Sixtrack, je stelt me teleur. Gebruik je perverse synthbrein!

Stel je een synth voor met een krachtige matrix modulatie. (denk aan een Andromeda of Matrix-6/12/1000 of Nord Modular)Dan weet je hoeveel je aan de klank met een bv een modulatiewiel kunt veranderen: vééél!

Met poly-AT kun je één noot van een akkoord veranderen terwijl de rest doorklinkt.
Halverwege de verandering druk je een andere toets ook door, en noot twee gaat ook veranderen, nu laat je langzaam noot 1 weer terug komen..... etcetera, etc.

Expressie per noot i.p.v. expressie per geluid. :duivels:

volgens mij komt 't omdat er heel veel aftertouch machines zijn met een brakke implementatie. ik mag redelijk grof gaan duwen op m'n xp, en op m'n w5 zijn er nog niet eens patches die het als modifier hebben.

het is zeker wel interessant - voor de "ik wil een lesliepedaal maar 't gaat niet echt" mensen. en voor talloze modulaties op je VA :P. zie 't als een extra modwheel, maar dan expressiever.

klopt hoe het werkt op de z1 weet ik trouwens niet ben er ook nie achter gekomen maar ik vind de afertouch op dat ding wel erg stom reagewren alsof hij maar een bereik heeft van aan/uit

Back