Boss DR660 of DR3?!? (Of toch 670/770???)

gekko

Stamgast
Hoi,

Een vraagje. Ik ben op zoek naar een 2e hands Boss drumcomputertje. Nu zit ik alleen nog te twijfelen tussen een Boss DR660 of een DR3. Beiden gaan voor de zelfde prijs.

Ik weet wel wat van de verschillen. De DR660 heeft extra outs, maar die ga ik niet gebruiken. Maar de DR660 heeft wel meer geluiden.

Ik wil het drumcomputertje stand-alone gebruiken. Dus het geluid moet eigenlijk al radio-ready zijn, zeg maar. De DR3 heeft een ingebouwde eq (en ook compressor?). En door de nieuwere technologie verwacht ik ook dat hij wat realistischer zal klinken. Ik wil gewoon een paar lekkere house-kits maken met veel percussie.

Beiden hebben aanslag-gevoelige pads, alleen die van de DR3 lijken me kleiner, is dat een nadeel?

Het voordeel van een DR3 is ook wel de voetbediening, step-sequencing en dat je verschillende patterns kunt starten met een knop.

Ik ben een beetje bang dat de DR3 te weing geluiden zal bevatten en dat de DR660 me tegenvalt qua geluidskwaliteit.

Of moet ik ff doorsparen voor een DR770 of DR670. Want de DR660, DR770 en DR670 lijken in 1e instantie dezelfde geluiden te bevatten.

Hebben jullie ervaring of advies?

Bedankt!
Gekko

Haha Smackos,

Ik had al verwacht dat je zou reageren! Ik had natuurlijk al rondgezocht op synthforum. Je bent nogal 'fan' van de DR-660.

Wat bedoel je met "sjieker"? Meer karakter? Wat als het gaat om realistische percussie? En hoe klinken de house bassdrums standaard uit de DR660? Ik gebruik geen mengerd om ze los te eq-en en/of te compressen.

Gekko.

Hij kan wel realistische drums doen en voor housebassdrums is die perfect, in chicago zijn er heel veel platen mee gemaakt (Paul Johnson & Dancemania)

dr660plaat.jpg

Met sjieker bedoel ik dat het al een oud ding is en vroeger maakte ze alles beter :D

Ik heb sinds kort een dr660 en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben. Er zijn tegenwoordig realistischer drummachines, maar dat verschil zit 'em naar mijn mening met name in de akoestische drumemulatie. Tegenwoordig hoor je vaker velocityswitches in drumgeluiden, zodat een hihat ook anders gaat klinken naarmate je er harder op mept bijvoorbeeld. Mijn S90 doet dat erg goed.

De dr660 heeft naar mijn smaak wel meer 'punch' dan een dr670 of 770, en dat lijkt me bij housedrums minstens zo belangrijk als de klank. Stepsequencen kan de dr660 ook, al is het niet volgens het x0x concept. Ik vond de dancekits vrij aardig klinken, maar ik heb niet zoveel met dat soort drums, dus ik ben daar waarschijnlijk geen betrouwbare bron voor. Wat de dr660 wél is, is gebruiksvriendelijk. Ik heb de handleiding nog niet opengehad. In de dr660 kun je ook patterns maken die je kunt gebruiken als 'fill to original' of 'fill to variation', maar dat staat je helemaal vrij, je kunt het ook misbruiken om te kunnen switchen tussen patterns.

Verder zijn de extra outputs toch wel handig, al was het maar om bijvoorbeeld de bassdrum wat meer laag te geven.

Je leest het al: Smackos is niet de enige fan van dit kleine maar fijne drumdoosje :D

Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
[BTegenwoordig hoor je vaker velocityswitches in drumgeluiden, zodat een hihat ook anders gaat klinken naarmate je er harder op mept bijvoorbeeld.
[/B]

Maar dat lijkt me ook belangrijk bij bv. een slap op een djembe?!?

De dr660 heeft naar mijn smaak wel meer 'punch' dan een dr670 of 770, en dat lijkt me bij housedrums minstens zo belangrijk als de klank.
[/B]

Dat is waar! Pluspuntje voor de DR660!!!

Verder zijn de extra outputs toch wel handig, al was het maar om bijvoorbeeld de bassdrum wat meer laag te geven.
[/B]

Ik kan de extra outs niet gebruiken. Is het echt nodig om de BD wat extra laag te geven?!?

Gekko.

Ik heb zowel de DR3 als de DR670 gehad en kan alleen concluderen dat beiden fijne drummachientjes zijn. Allebei hebben ze lekkere basjes aan boord en fill ins en zijn daarbij gemakkelijk programmeerbaar.

Phochos:D

Origineel geplaatst door smackos
Hij kan wel realistische drums doen en voor housebassdrums is die perfect, in chicago zijn er heel veel platen mee gemaakt (Paul Johnson & Dancemania)

Maar werd de BD dan niet door een extra output gehaald om daarna verder te processen?

Met sjieker bedoel ik dat het al een oud ding is en vroeger maakte ze alles beter :D [/B]

Haha, vroeger was alles beter!!! Toen had je nog geen vergrijzing :o:

Origineel geplaatst door phochos
Ik heb zowel de DR3 als de DR670 gehad

Waarom heb je ze beiden gehad? Had je als 1e de DR3? En waarom wilde je toen toch nog een DR670?

Gekko

Origineel geplaatst door gekko
Waarom heb je ze beiden gehad? Had je als 1e de DR3? En waarom wilde je toen toch nog een DR670?

Gekko

Ik heb eerst de DR670 gehad en heb deze gebruikt op mijn cd Observing The Moon Asimov At Heinlein Point (verkrijgbaar via Fonos). Daarna heb ik de DR3 pas gekocht, omdat deze meer fill in patronen had. Met de DR3 heb ik overigens geen stukken opgenomen.

Phochos:D

Maar dat lijkt me ook belangrijk bij bv. een slap op een djembe?!?

Dat klopt, de dr660 heeft wel alle benodigde klanken aan boord, maar als losse klanken. Je kunt dus alles wel programmeren, maar het werkt wat intuïtiever als je het d.m.v. aanslag kunt regelen.

Dat is waar! Pluspuntje voor de DR660!!!

Ah, we houden scores bij? :D

Ik kan de extra outs niet gebruiken. Is het echt nodig om de BD wat extra laag te geven?!?

Gekko.

Op zich niet, maar je kunt het 'op de groei' zien. Elke basdrum kán profiteren van meer laag, zelfs een akoestische basdrum, maar dat is smaakgebonden natuurlijk. De dr660 bassdrums klinken op zich heel bruikbaar hoor.
Met de equilizing sectie van een mengpaneel kun je behoorlijk veel invloed hebben op een (drum)geluid, niet iedere track heeft hetzelfde nodig qua klank.

Dat klopt, de dr660 heeft wel alle benodigde klanken aan boord, maar als losse klanken. Je kunt dus alles wel programmeren, maar het werkt wat intuïtiever als je het d.m.v. aanslag kunt regelen.

Bedoel je dat de DR660 geen velocity-switching heeft, of kun je dit wel zelf programmeren d.m.v. layering ofzo?

Ah, we houden scores bij? :D
[/B]

Tuurlijk!!! May the best DR win :okdan:

Op zich niet, maar je kunt het 'op de groei' zien.
[/B]

Mijn 'groei' lijkt er juist op dat mijn studio kleiner en kleiner wordt. Zodadelijk alleen verder met mjin Korg ESX, MicroKorg, JoeMeek C2, Boss BR-532 en een Boss DR-xxx.

Ik zou dan ook het lieft mijn Boss VF-1 ruilen tegen een Boss DR-xxx!

Gekko.

Bedoel je dat de DR660 geen velocity-switching heeft, of kun je dit wel zelf programmeren d.m.v. layering ofzo?
De dr660 heeft inderdaad geen velocity switching. Ik weet trouwens ook niet zeker of de dr3 dat wel heeft. Is meestal een feature van wat 'duurdere' instrumenten. De layerfunctie die de dr660 heeft is meer als volgt: je switcht van padbank A naar padbank B naar padbank A+B. Ik heb dan ook niet zoveel met die layerfunctie, maar als je velocityranges kunt programmeren op de dr660 (wat ik eerlijk gezegd niet weet) zou je in theorie dus twee padbanks kunnen maken, de één met een laag velocity bereik, de ander met een hoog. Maar nogmaals, ik weet niet of dat kan.

Mijn 'groei' lijkt er juist op dat mijn studio kleiner en kleiner wordt. Zodadelijk alleen verder met mjin Korg ESX, MicroKorg, JoeMeek C2, Boss BR-532 en een Boss DR-xxx.

Ik zou dan ook het lieft mijn Boss VF-1 ruilen tegen een Boss DR-xxx!

Gekko.

ah, zo. :engel:

maar als je velocityranges kunt programmeren op de dr660 (wat ik eerlijk gezegd niet weet)

Wie weet dit wel :confused: ?!?

Of heeft iemand de handleiding van de DR660 in PDF?

Gekko

Wie weet dit wel :confused: ?!?

Of heeft iemand de handleiding van de DR660 in PDF?

Gekko

hier vind je 'em. Als deze link niet werkt moet je het hier proberen, je moet je eerst registreren.

moet je het hier proberen, je moet je eerst registreren.

Registreren lukt niet. Hij blijft vallen over het telefoonnummer :( Wie weet er een amerikaans telefoonnummer???

Gekko

Maar werd de BD dan niet door een extra output gehaald om daarna verder te processen?

Welnee, das gewoon een dr660 droog in de mixer. Er zitten trouwens ook effecten in de dr660 zoals een delay en een flanger. Ze halen zelfs de synthbassgeluiden uit de dr660.

Registreren lukt niet. Hij blijft vallen over het telefoonnummer :( Wie weet er een amerikaans telefoonnummer???

Gekko

ik heb het nummer van roland amerika ingevuld :D

Ik heb even voor je gekeken, in de handleiding, en blijkbaar haal ik nog van alles níet uit de dr660 :D

Zo hebben de meeste percussieinstrumenten wel degelijk een ingebouwde reaktie op velocity, met andere woorden dat de sound verandert bij hardere aanslag. Daarnaast is er nog een parameter genaamd 'nuance' waarmee je bepaalt hoe een geluid klinkt, vergelijk het met een klap in het midden van de snaredrum, of aan de rand van het vel, wat heel andere klanken oplevert.
Letterlijk de velocityrange aanpassen lukt niet, maar je kunt per sound wel de velocitycurve regelen, daar zou je grofweg hetzelfde mee kunnen doen.

Welnee, das gewoon een dr660 droog in de mixer.

Really?!? Hmm, weer een pluspunt voor de DR660!!!

Ik heb even voor je gekeken, in de handleiding, en blijkbaar haal ik nog van alles níet uit de dr660 :D

Kun je hem hier online zetten? Er is geloof ik een handleidingen sectie, of vergis ik me :confused:
Of kun je hem mailen?

Zo hebben de meeste percussieinstrumenten wel degelijk een ingebouwde reaktie op velocity, met andere woorden dat de sound verandert bij hardere aanslag. Daarnaast is er nog een parameter genaamd 'nuance' waarmee je bepaalt hoe een geluid klinkt, vergelijk het met een klap in het midden van de snaredrum, of aan de rand van het vel, wat heel andere klanken oplevert.
Letterlijk de velocityrange aanpassen lukt niet, maar je kunt per sound wel de velocitycurve regelen, daar zou je grofweg hetzelfde mee kunnen doen.

Dat is wel top! Begin toch wel langzaam enthousiast te worden over de DR660 :okdan:

Gekko

Back