[compositie] Van patterns naar track

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Heren, dame,

Loop vaak tegen het volgden aan (figuurlijk): Maak op m'n RM1X wat relaxte patterns (8 of 16 maaten), maar wil daar een track van maken.

Op het moment dat ik ze via de pattern chain mode achter elkaar zet, klinken de overgangen tussen de verschillende patterns vaak te plotseling. Dit gebeurt ook als er maar een klein verschil tussen de patterns is (bijvoorbeeld een drum die wat anders gesequenced is).

Ik zou de overgangen tussen de patterns graag wat geleidelijker hebben. Hoe doen jullie dit m.a.w. wat adviseren jullie mij?

Greetz,

Yawgmoth

bedoel je dat je rm1x hakkelt, of bedoel je puur muzikaal gezien dat je de structuur te van-de-hak-op-de-tak vindt?

zet eens een voorbeeld mp3tje neer van iets wat je zelf hebt gemaakt en waarvan de pattern-overgangen niet zijn wat je wilt.

Das misschien makkelijker om tips over te geven.

Origineel geplaatst door Pjotr G
bedoel je dat je rm1x hakkelt, of bedoel je puur muzikaal gezien dat je de structuur te van-de-hak-op-de-tak vindt?

Gaat om de structuur. Het is beslist niet hak-op-de-tak, maar de overgang tussen de patterns mist gewoon wat (of er is wat teveel, net hoe je het wilt)

Origineel geplaatst door Solid_Snake
zet eens een voorbeeld mp3tje neer van iets wat je zelf hebt gemaakt en waarvan de pattern-overgangen niet zijn wat je wilt.

Das misschien makkelijker om tips over te geven.

Heb op dit moment geen comp in de studio (bewuste keus). Dus dit is niet gemakkelijk te realiseren.

Origineel geplaatst door Boost303
tip: in je pattern rekening houden met de overgang

Dus bijvoorbeeld een beetje protamento en een sweepje aan het eind van je lead, of bijvoorbeeld een klein kickroffelte in de laatste maat van de 16 etc

Een reversed cymbaltje aan het eind wil de overgang ook wel eens mooier maken

Jongeman,

Bedankt voor deze concrete tip, zal dit beslist eens proberen. :)

Greetz,

Yawgmoth

Zet er ander (pattern) geluid naast (in sync), synth partij of andere drum-machine die meeloopt en op overgang ook iets bijdraagt aan geheel.

Ok, ff een abstract stukje:

drawing3.jpg

De grote lijn van de patterns loopt steeds door, en er komt telkens een stukje bij, of er gaat een stuk weg. Heel subtiel veranderd er iets in de patterns, en dat wordt weergegeven door de nummers erin.

En zo moet het dus niet:
slecht.jpg

Want dat is veel te abrupt allemaal.

En verder, zorg dat je samples niet afgekapt worden op het eind van het pattern als ze eigenlijk nog langer moeten doorklinken.

Origineel geplaatst door Solid_Snake

En verder, zorg dat je samples niet afgekapt worden op het eind van het pattern als ze eigenlijk nog langer moeten doorklinken.

He da's tof man! Waar heb je die schema's vandaan. Niet dat ik 1 op 1 schema's wil copieren, maar dit kan een goede leidraad zijn!

Samples.......gebruik ik niet. Dus dit probleem speelt niet. Uiteraard wel de noten die op m'n synths worden aangeslagen, dus zal hier eens naar zien.

Dank je voor de info!

Greetz,

Yawgmoth

Hoewel ik ook van onverwachte overgangen houd, maak ik vaak al een soort aankondiging van de overgang, van een simpele snare roll tot een sweepend synth tot een reversed cymbal.

Een soort stem of een klein stukje break in de percussie voor de echte verandering komt doet het ook vaak goed.

Origineel geplaatst door Yawgmoth

He da's tof man! Waar heb je die schema's vandaan. Niet dat ik 1 op 1 schema's wil copieren, maar dit kan een goede leidraad zijn!

Is geen echt schema, maar heb 't net ff zelf getekend om uit te beelden wat ik bedoel. Maar het principe is hetzelfde als hoe mijn cubase scherm eruit ziet.

telkens een nieuwe partij introduceren op de copy/paste manier is vrij saai, dit hou je alleen in de intro van een track vol...
als je wilt dat de overgangen vloeiender verlopen moet je inderdaad ietst toevoegen of juist iets weglaten net voor of op het moment van de overgang
zoals gezegd een effectje, een (reverserd) crash...of iets heel simpels zoals ff de bassdrum (2 x) weglaten voordat er iets nieuws komt, wil ook wel 's helpen

ps. niet dat ik zelf goed erin ben...

edit: en wat dacht je van een eenvoudige volume fade-in en fade-out op bepaalde partijen

ja idd, let ook ff op soms als je iets weghaalt is er net op t einde van het vorige pattern een riedeltje dat "vraagt" om antwoord. Werk dit ff op een andere manier af/verwijder dit zodat het gebrek aan dat geluidje niet storend is daarna.

Goeie vraag Yaw.Ik heb dit ook altijd, maar dan met cubase. Het heeft meer met (goed) arrangeren te maken dan met het platform; hard- of software.

een totale break waarbij alles stilvalt, ook altijd leuk als het niet te raar klinkt
dat kan je eigenlijk maar 1 keer doen, net voor de climax bijv.

ook heel gaaf, een break van 1 maat waarbij alles stilvalt behalve 1 partij (moet je zelf bepalen welke je het beste kan doen), en daarna komt de rest er weer in + nog iets extra's

ps. ineens absolute stilte bedoel ik niet, effecten zoals reverb en delay kunnen beter in tact worden gelaten denk ik

iedereen die ik ken die met een RS of RM werkt arrangeert uiteindelijk op een computer....dat werkt zoveel sneller..ik snap wel dat je graag bij hardware blijft maar die patternchain mode is geen feest

Ik werk voornamelijk nog steeds in de Pattern mode, aangezien je dan 'live' kan bepalen wanneer patterns beginnen en eindigen (muten) Zo zit je niet vast aan het patroon wat je bv in Cubase/Logic wel vast hebt liggen. Zit op de RM ook een remix functie? Die zit namelijk wel op de RS7k. Een handige tip die ik altijd gebruik is vlak voor een break (wanneer je maar wilt natuurlijk) de track muten en een remix erop loslaten en unmuten maar, en GO! instant break. Ook de mididelay en clockshift en beat-stretch zijn zooooooo handig!

Wat ik ook vaak doe is 'alles' een beetje verdelen over sections, zodat als je geen handen vrij hebt je gewoon even switched van section A naar section B bv.. en je hebt weer een andere structuur in je song.

Arv

Zo, ik heb ff de moeite genomen om mijn worstelingen met arrangementen en mijn oplossingen ervoor op papier te zetten. Ik ben immers beheerder en goede beheerders hebben toch geen reet te doen ;)

Zelf sequence als ik aan een track begin altijd op mijn RS7000. Ik maak daarop loops van 1,2,4,6 of soms 16 bars die de guts van de track gaan vormen. In deze loops moet de groove goed zijn. Als je daar geen goede sound krijgt heeft het geen zin om verder te gaan. Je gaat het dan toch niet meer redden door mixen of goed arrangeren.

Als ik eenmaal een pakkende loop heb kopieer ik die loop naar meerdere secties op de Rs7K.
Ik ga dan pas werken een opbouw, afbouw, wisseling etc.
Als ik genoeg loepjes op de Rs7K is waarvan ik een basisarrangement kan maken dan ga ik de hele teringzooi opnemen in Cubase SL. Als audio, niet als midi. Behalve als ik Kontakt gebruik. Dan neem ik de Midi ook op.

Ik heb dan in Cubase SL een basis arrangement staan. Dan ga ik pas de "incidentals" erin plaatsen. Kleine riffjes, fills, stops etc. etc. Dingen die niet bij een loopje horen.
Solotjes en breaks werk ik ook uit in Cubase door gewoon hardcore audio te editten. De RS7K staat vanaf dat moment werkeloos.

Arrangeren werkt voor mij dus 10 x zo goed op een grafische omgeving dan op een hardware sequencer. Het bouwen van de "guts" van een song werkt juist weer veel beter op hardware.

Voordelen van deze manier van werken zijn dat je altijd je gehele track kan terugroepen. Over 4 jaar kan ik nog een remix maken van een nummer van toen. Alle tracks + origineel arrangement + mix staan gewoon op mijn hardeschijf.

Nadeel (soms ook eigenlijk voordeel) is dat je je commiteert aan de opgenomen tracks. Je speelt niet snel iets nieuws meer in.

Maar is het nu een hardware probleem of een arrangeerprobleem? Ik snap het eigenlijk niet zo goed. Je beschijft het als een hardware probleem, alleen heb ik het gevoel dat het om een arrangeer probleem gaat. Wat gaat plotseling? De overgang tussen patterns die ongeveer hetzelfde zijn of totaal anders? Loopt het geheel niet lekker door of heb je moeite verschillende patterns aan elkaar te knopen? Als dat laatste het geval is moet je misschien eens overwegen om meteen met een song te beginnen ipv allemaal losse patterns die je bij elkaar moet rapen, dat lijkt me zowieso niet lekker werken, de samenhang onbreekt. Ik zou zo nooit kunnen werken, alleen al om het feit dat je de overgangen later moet bedenken terwijl je net lekker ergens mee bezig bent. Ik heb altijd de overgangen in m'n hoofd en moet ze meteen verwerken anders ben ik het kwijt. Misschien toch een idee om de pc weer van stal te halen om zo hele songs te arrangeren?

Back