Ik koop prul-monitors en hi-fi boxen!

ano220424

in de ban
in de ban
Wat me vaak opvalt als je kijkt naar de set-ups van veel mensen is dat men erg veel aandacht besteed aan de aanschaf van dure synths,PC's,mixers,effecten enz. Maar wat ik dan vaak niet goed begrijp is dat binnen die mooie home-studio's naar mijn mening soms te weinig of geen aandacht wordt besteed aan goede monitoring annex versterking.
Deels begrijpelijk, want als je gaat voor een setje top nearfield
monitors en een degelijke versterker, mag je toch al snel ttsn de 3 a 4000 euro en meer rekenen.
Echter, dit is een investering die je maakt voor jaren. Echt goeie monitors kunnen jaren mee.
Een fout die vaak ook gemaakt wordt is dat versterkers niet genoeg vermogen kunnen leveren, met alle risico's vandien. Het verbaast me vaak hoe mensen nog steeds fout denken dat je speakers 'zwaarder' moeten zijn dan de versterker. Dit is net omgekeerd. Als je speakers 100W aankunnen, is het geen luxe om daar een versterker aan te hangen die 250w continu kan leveren. Liefst meer.
Maar initieel kan je mixen op elke speaker,zelfs op de goedkoopste prullen, zodra je maar weet waar het systeem in kwestie afwijkt in weergave...maar dan ben je meestal al flink technieker.
Mijn favorieten blijven Quested, Genelec, Dynaudio en Focal, liefst met amps als Amcron, Lab Gruppen, QSC, Crest,Nikko.
En als alles goed gaat staan er straks nieuwe 1038A van Genelec in mijn 'Hok'. Monitors zijn voor mij persoonlijk net het materiaal waar ik het minst toegevingen wil doen ten aanzien van prijs of kwaliteit. Ik ga liever een keertje niet op vakantie. Proost!

'Goeie' monitors, tja daar kan je nog is een potje over discusseren.. Ik snap echt nog steeds niet waarom die dingen zo achterlijk duur moeten zijn. Aan het materiaal kan het niet liggen.. Ik heb toch het idee dat je een groot deel van de prijs betaald wegens de naam.

Ik heb twee MSP-5's van Yamaha en ok, het is geen monitor voor sublaag (maar dat is niet nodig heb ik uontdekt) maar alles klinkt superhelder en strak (in tegenstelling tot wat Muffin ervan vind).. Het is maar net hoe ver wil je gaan he?

Arv

Laatst gewijzigd:
Er is volgens mij een behoorlijk verschil tssn 'strak' klinken en audio monitors die een heuse 'referentie' zijn.
Met referentie bedoel ik 'broadcast norm'
Kijk bijvoorbeeld eens naar de prijs van een Barco Reference broadcast TV monitor, die kleuren exact weergeeft zodat iedereen behoorlijk TV kan kijken...12.000 euro...slik.
Niet alleen bij monitors, maar bij heel veel 'state of the art' materiaal betaal je naast een deel naam ook de research.

Research ja, en natuurlijk ook een super kleine afzetmarkt.. Maar ik vraag me af wat de gemiddelde hobbyist hier voor een extra's verwacht als hij 4000E uitgeeft aan een set monitors van een 'goed merk'. Je muziek wordt er niet beter op..

Natuurlijk staat de aanschaf van goed materiaal nooit garant voor de produkten die je aflevert. Het is niet omdat je een dure gitaar koopt dat je ook een goede gitarist bent. Dat klopt. Maar het gaat om verhoudingen. Heel je systeem is zo sterk als de zwakste schakel. En vaak zie ik mensen pakweg 2500 euro en meer uitgeven aan een sampler en proberen ze af te mixen op derde-rangs hifi. Tja. Je krijgt allesinds een beter 'beeld' van het klankspectrum naarmate je monitors beter van kwaliteit worden.

Mja da's wel waar.. Maar waar leg je de grens? Ik heb namelijk echt geen geld (over) voor een set monitors terwijl ik weet dat ik toch niet de 6e van Beethoven erop ga afmixen.. Het is allemaal zo relatief.. Ik bedoel, stel nou dat je hardcore gabber ofzo maakt dan is zo'n set toch waanzin?

Skeleton.... wanneer ga je eens inzien dat hier niet alleen gelouterde pro's rondlopen met een onbeperkt budget.

Ik kan ook wel een blik peperdure monitoren op gaan noemen en de professor uithangen maar de meeste hiero weten ook wel dat er verschil zit tussen een goeie referentieset van 4000 oiro en een setje Tannoy van 400.

Weet je: het probleem is dat niet iedereen het geld heeft om die speakers aan te schaffen omdat er ook nog andere muziekspullen moeten komen. Daarbij: er zijn ook andere dingen in het leven zoals huur, hypotheek en een kip die centjes willen zien om een keer op vakantie te kunnen gaan.

Moraal van het verhaal: mensen die geen pro-studio hebben hoeven IMO ook geen duur afluistersysteem aan te schaffen. Op het moment dat je echt een ster gaat worden zal je toch je spulletjes niet meer thuis gaan afmixen.

kwamen de wijzen niet uit het oosten? hehe 8)

Origineel geplaatst door Arveyman
Ik bedoel, stel nou dat je hardcore gabber ofzo maakt dan is zo'n set toch waanzin?
idd dat zou zonde zijn... die muziek moet natuurlijk waardeloos klinken... ;) 8o)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door The Q
Moraal van het verhaal: mensen die geen pro-studio hebben hoeven IMO ook geen duur afluistersysteem aan te schaffen. Op het moment dat je echt een ster gaat worden zal je toch je spulletjes niet meer thuis gaan afmixen.

psies, en natuurlijk is het wel leuk als je geld ervoor hebt, maar net als wat je zegt Q, zeker masteren dat kan je beter door een pro ergens anders laten doen. Maar goed dan heb je waarschijnlijk al een labeldeal.

Wat ik mij afvraag... wat is je punt nu precies Skelettenman?

Je deponeert hier je stelling dat je vind dat over het algemeen de afluistersystemen in HOME studio's jouw inziens te wensen overlaten en stelt vervolgens dat jij het wel zou weten en monitoren van 4000 euro zou aanschaffen.... JA NOU EN??

equate

..Ik mix nog steeds op koptelefoon haha..

Sennheiser..

Origineel geplaatst door 6 trak
kwamen de wijzen niet uit het oosten? hehe 8)

idd dat zou zonde zijn... die muziek moet natuurlijk waardeloos klinken... ;) 8o)

Ja maar stel nou dat het alleen waardeloos klinkt op jouw boxen en bij veel andere mensen gewoon goed?

Daarom, zelfs gabber heeft profijt bij goede monitoren.

Overigens is het zo dat monitoren gewoon niet de fun factor hebben van een nieuwe synth of effectenbak.

Ze worden vaak pas gekocht door mensen die echt serieus van plan zijn om door te breken.

Nee Q, ik heb zeker geen ongelimiteerd budget...zoals ik zei laat ik er vakantie voor staan. Je bekijkt het een beetje zwart-wit. Ik stel toch dat ik net die mensen niet begrijp die tonnen geld uitgeven aan dure en goede synths en randapparaten om dan te eindigen bij een stel monitors dat eigenlijk niet meer in verhouding is met hun set. Dat werkt dus in 2 richtingen, maw is het inderdaad zinloos van 2 kleppende monitors te hebben als je een Sounblaster gebruikt als soundkaart. Maar ik zie op het forum foto's en gearlists met zulke mooie en vaak heel dure spullen, en toch blijkt de aanschaf van goeie monitors een moeilijke uitgave. In een behoorlijke home-set met digitale mixertjes vind ik monitors tot max 4000 euro toch niet mis staan. Bovendien zijn echt goeie monitors niet zo gevoelig aan waarde devaluatie als pakweg een computer, synth of sampler. Je kan dat ook toetsen adhv de tweedehands markt. Zoek maar eens naar een goed setje tweedehands monitors met 15 inch driver die pakweg 2 jaar oud zijn en nieuw rond de 3 a 4000 euro zitten. Heeel moeilijk te vinden. En of je nu pro, freak of hobbyist bent maakt in deze kwestie volgens mij niet veel uit. Het gaat om op elkaar afgestemde componenten, waarvan het totaale beeld zo juist mogelijk hoorbaar word gemaakt. Volgens mij staan mixer, versterker en monitors centraal in een set. Dit is het fundament waarop je bouwt.
Graag zou ik ook een vooroordeel uit de wereld willen helpen.
Ik mag dan wel een pro zijn met ettelijke jaren ervaring (hetgeen gewoon betekend dat ik betaald wordt om dingen uit te voeren en verder niet belangrijk is), ik veroordeel niemand op het materiaal dat hij of zij aanschaft. Ik heb soms meer respect voor de meest eenvoudige manieren van werken, dan mensen die thuis voor de lol een Euphonix hebben staan. En die zijn er, believe me.
Ik probeer gewoon vraagtekens te plaatsen bij verhoudingen.
Je bouwt toch niet je eigen rallywagen die d'r als een echt racemonster uitziet, om dan te eindigen met een standaard 1300 cctje ?

Laatst gewijzigd:
Een goed nummer klinkt goed via dure boxen maar vaak ook goed op een shit transistor radiootje, de vraag is of je een goed nummer kunt maken met goedkope boxen, je zou dus zeggen van wel.
Er zijn ook goedenummers gemaakt in tijden dat er helemaal geen dure monitor boxen waren volgens mij.
Tenslotte, ik vind live-opnames vaak veel mooier dan afgerondde studio-opnames.

Origineel geplaatst door dekzster
Een goed nummer klinkt goed via dure boxen maar vaak ook goed op een shit transistor radiootje, de vraag is of je een goed nummer kunt maken met goedkope boxen, je zou dus zeggen van wel.
Er zijn ook goedenummers gemaakt in tijden dat er helemaal geen dure monitor boxen waren volgens mij.
Tenslotte, ik vind live-opnames vaak veel mooier dan afgerondde studio-opnames.

ach, komaan zeg ! Dat hoef je meneer de professional natuurlijk niet te vertellen ! Toch?

equate

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Nee Q, ik heb zeker geen ongelimiteerd budget...zoals ik zei laat ik er vakantie voor staan. Je bekijkt het zwart-wit.

U komt zeker uit België? (no offence) Ollanders geven geen 4000 pleuro uit aan een jaarlijkse vakantie. (tenminste ikke niet)

Het is ook zwart-wit. Je weet zelf wel wat je wilt gaan doen en maken. Kom zelden een gitarist met een Les Paul van € 3000 tegen die zijn riedeltjes op de portastudio thuis met een quested-set afluisterd. Kom zeg...

Je hebt je punt wel gemaakt denk ik: wij weten helemaal niets van monitoring en zullen je adviesen met onze bankier overleggen en daarna bij jou terug komen
:halleluja

Heel juist equate!
"Een goed nummer (je bedoeld eindmix, een goed nummer is wat anders...) klinkt goed via dure boxen maar vaak ook goed op een shit transistor radiootje"
Zou dat komen omdat er bij de eindmix een goeie referentie was misschien?
Toen er volgens jou nog geen 'goeie' monitors werden gemaakt(...) moet je ook rekening houden met het feit dat in die tijd de rest v/h materiaal in de studio ook navenant was. En ik wil daarbij nog vermelden dat er intussen bijvoorbeeld tonnen geld wordt gevraagd en geboden voor vintage Tannoys uit de 70'ties of Macintosh buizen amps, Neumann tube micro's...omdat ze zo ontzettend goed zijn...

Tegenwoordig is er geen excuus om geen setje nearfiled monitors in je studiootje te hebben staan. Dat hoeft geen set van 4000 euro te zijn, voor 500 euro heb je al een redelijke actieve set waar je prima op kan mixen.

Vergeet niet dat een hoop mensen gewoon lekker aan het pielen zijn met hun synths en plugs en helemaal geen behoefte hebben om een eindmix te maken.

groeten

basicsys

[zeikmode]

Skeletor. Je bent volgens mij deze thread gewoon begonnen om ff te zeggen dat je Genelec 1038's gaat kopen. Heel stoer. Echt supercool.
Dat kan je ook gewoon melden, en dan zou ik ook nog replyen dat ik dat heel gaaf vind omdat ik zelf ook heel blij ben met mijn Genelecjes.

Hou 's op met patsen man!
[/zeikmode]

Sorry hoor Q, maar er zijn genoeg voorbeelden van foto's en gearlists op het forum die ettelijke duizenden euro's belopen.
Veroordeel ik iemand? Breek ik iemand af ? Spot ik met mensen?Nee. Ter info: ik ga nooit op vakantie en stop al mijn zure centen in mijn home-setje, tot grote ergernis van mijn vrouw.(lol)
Fijn om voor patser versleten te worden. Ik zal maar best geen foto's posten.

Back