Ik koop prul-monitors en hi-fi boxen!

Nou ja goed, omdat we het er dan toch over hebben, en ik ook weer niet de lulligste wil zijn.

advies vraagje aan sKeLeTvM:
Ik heb een klein studiootje bestaande uit voornamelijk wat analoge dingetjes en een sampler. Ik heb een Behringer mixer (don't shoot me !)... Nu wil ik dus zo'n 500 euro besteden aan monitoring: wat zou dan een goede koop zijn. Bedenk wel: ik heb niet de illusie om thuis een professionele opnamestudio te bouwen (opnemen en afmixen kan ik eventueel ergens anders doen). De stijl muziek die ik maak heeft veel weg van "detroit techno".

Wat is een goede keus gezien het budget?
Ik zat zelf te denken aan een alesis RA 150 + monitor one's...

equate

Das waar Basic. Sorry. I am to much of a freak maybe.
Nogmaals, ik veroordeel niemand!
Het gaat om verhoudingen binnen je set!
En ik zie foto's en gearlists van mensen die erg freaky bezig zijn hoor...

Eigenlijk toen ik de topic-titel zag staan hoopte ik ergens mijn oude AKAI boxjes aan jou te kunnen slijten ;)

Laat ik het zo zeggen,
ik vind het knap als je met een low-budget
set-up iets heel moois kan maken.

En het is te makkelijk om het altijd maar in dure gear te zoeken....( heb er zelf ook een handje van)

We vinden het allemaal mooi hier om een
verlichte 19'"wand te hebben,

maar daar is de muziek nog niet mee gemaakt, dat is een proces die vanuit jezelf
komt, of door een leuke vakantie8o)

Mikemix.

Hey Equate, ik ben erg blij met mijn MSP-5's hoor. 250E pst. En geloof ik ook nog is in de aanbieding bij FB!

Origineel geplaatst door sKeLeTvM

Veroordeel ik iemand? Breek ik iemand af ? Spot ik met mensen?

Lees je suggestieve topictitel nog eens en beantwoord je vraag opnieuw.

Het valt me op dat je jezelf vaker tegenspreekt.

mijn Target computerboksjes zijn voor mij het belangrijkste...als het daar goed op klinkt dan zit het wel goed ;)

allemaal leuk en aardig, goeie monitors, idd wel belangrijk...en ik snap ook wel dat als je 25.000 piek aan synths uitgeeft je ook wel een paar duizend piek voor monitors kunt uitgeven..maar er zijn genoeg mensen die hit na hit met superkwaliteit uitpoepen op een setje tannoys of zelfs NS10's...

Olaf

Beste topicstarter,

Ik vindt het aanschaffen van monitoren van 4000 euro over de top.
Ik ken maar weinig mensen die dat soort monitoren hebben in hun
setup, en ook bij weinig producers/artiesten in hun studio staan
dergelijke monitoren. Ga maar eens na.

Bovendien is het zo dat indien je een jaar gespaart hebt voor
een sampler dat daar idd weleens 2500 euro in kan gaan zitten.
Meestal is dat ook gelijk het hart van de setup.

Tevens is het logisch dat mensen sneller geld uitgeven aan een
synth sampler of whatever omdat je daar echt creatief mee bent.
De monitoren volgen vaak in een later stadium als men nummers
af heeft en die wil gaan uitbrengen.

Dan zijn er nog mensen die dat geld met de beste wil van de wereld
niet bij elkaar kunnen krijgen. Of ze nu wel of niet op vakantie gaan.

Je kan op monitoren van 500 tot 800 euro uitstekend je nummers afmixen.
Of die studio voor de rest nu 2000 of 20000 euro heeft gekost.

Ps equate die alesis monitoren zijn aan te raden. Kijk ook eens naar de actieve versie :)

vroeger was alles beetje....snik

Equate, bedenk eerst dat het beeld dat je van monitors krijgt toch in grote lijnen bepaalt hoe je 'balans' maakt in je mix.
Naast frequentiebereik is ook dynamiek, gemeten op 1Watt 1 meter, erg belangrijk. Goeie monitors halen meer dan 105 dB.
En daar begint het dus. Als je soundkaart maar 96 db haalt, ben je al een deel kwijt natuurlijk. Vandaar dat ik stel dat die basic componenten als soundkaart, mixer en monitors qua tech specs toch liefst wat bij elkaar aanleunen, niet.
Voor 500 euro kan je volgens mij 2 dingen doen. Of je koopt een versterker en monitors die passen binnen dat budget, of je geeft geen geld uit en spaart, en kijkt in de toekomst.
Met andere woorden dat je een systeem koopt waarvan je weet dat je dat de eerst volgende 10 tot 20 jaar, misschien zelfs nooit zal verkopen. Want 4000 euro (maximum) mag dan al een waanzinnig budget zijn, bekijk dat eens op echt lange termijn.
Ik kocht mijn H108 Quested ongeveer 7 jaar geleden voor bijna 2150 euro. Ze klinken nog steeds erg goed en ik zal die wellicht nooit verkopen. Hetzelfde voor de Nikko alpha amp die daar aanzit.Je mag ook niet vergeten dat de handel er op rekent dat je nu 500 euro uitgeeft, en binnen 3 of vier jaar als je wat beters wil, opnieuw.
Wat is een professionele studio ? Dat heeft niet alles te maken met het materiaal, want we spreken liever over 'professioneel' zodra je d'r beroepsmatig mee bezig bent en je centjes verdiend, een ander onderscheid zie ik niet.

He nagel me nou niet vast op die 4 ton !!!
Goeie monitors kan je mits geduld en veel zoeken voor aardige bedragen op de kop tikken.
En net zoals jij en ik mensen kennen die kleine setjes hebben, zo ken ik ook wel wat amateurs die thuis waanzinnige sets hebben, maar dan in de minderheid. Zodanig, dat ik zelfs al het idee had om een boek met foto's uit te geven van amateur home studio's. Je zou versteld staan ! Net zoals er mensen erg bezield met modelbouwtreintjes (kost hopen geld) het hele nNederlandse spoorwegnet op hun zolder hebben nagebouwd. Er zijn hier wel wat foto's gepost...
Ohlalala.

Equate, voor 500 euro koop je een set nearfields waar je prima op kan mixen. Ga gewoon eens luisteren bij een zaak die flink wat heeft staan.

Wat Skeleton zegt is waar, monitors zijn een investering waar je verder niet naar om hoeft te kijken, ook al is het een setje van 500 euro.

Je kan jezelf de vraag stellen : Wat is het enige dat ik hoor in mijn studio ? De monitors......

groeten

basicsys

sKeLeTvM, ik ben het wel enigszins eens met je verhaal...

maarre...

Nu lijkt een cheapo Behringer mixer me inderdaad ook geen perfecte combinatie met Alesis monitoren (die je volgens mij toch redelijk vaak tegenkomt bij mensen die "beroepsmatig geld verdienen met muziek"). maarre...je moet toch ergens beginnnen? Ik maak nu gebruik van een Sennheiser hoofdtelefoon en pc-speakers...dus een vooruitgang zal het zeker zijn. Wie weet is mijn volgende aanschaf wel een betere mengtafel... En overigens daar komt nog bij dat ik zelf vind dat de stijl muziek die ik maakt wel een beetje "rauw" mag klinken, dus zo'n issue vind ik een perfecte sound ook weer niet. Als de muziek die ik maak maar goed te horen is, en ik een redelijk onderscheid kan maken tussen de frequentie gebieden..

Ik vind dit soort issues een beetje lijken op de vraag die ik soms van mensen krijg: "joh ik wil muziek gaan maken, zal ik nu meteen dit duur workstation e.d. gaan kopen?". Waarop mijn antwoord altijd is: "begin maar eerst es met een mc-303 of je computertje en kijk maar es hoe ver je daar mee komt".

equate

Skel, ik zie je punt wel, mensen geven veel geld uit aan hetzelfde (veel dure synths bv) en wat minder aan goede rand-apparatuur. Dit komt door gebrek aan kennis en misschien zien die randapparaten er ook niet zo sexy uit en ze zijn ook erg duur (bv pcm-90, urei 1176 etc). Toch weet ik zeker dat een goede mix niet afhangt van net dat ene apparaat wat je nog niet hebt, als je begrijpt wat ik bedoel!

Natuurlijk gaat het in de eerste plaats om wat je maakt, niet zozeer om hoe het klinkt das de laatste zorg. Maar ze gaan wel hand in hand.
Dat zie je toch ook bij foto-toestellen. Kleurverschillen en diepte tussen foto's gemaakt met compacte automatische toestellen of reflexcamera's zijn toch aanzienlijk verschillend...en dan spreek ik niet over Hasselblad's van 6000 euro he. Maar met beide soorten toestellen kan je mooie foto's maken. Het is ook maar de waarde die je daar zelf aan hecht. En rekening houdend met wat er hier allemaal getoond en verkocht /gekocht wordt, mag je toch stellen dat er hier op het forum een aantal zijn die behoorlijk bezield met de zaken bezig zijn...Jupiter zessen, MemoryMoogs en zo van die fijne dingen...ohlalalala

I want "my first sony" back!

Kort samengevat, als je een dure snelle auto rijdt moet je er geen goedkope, gladde banden onder leggen. ;)

En rekening houdend met wat er hier allemaal getoond en verkocht /gekocht wordt, mag je toch stellen dat er hier op het forum een aantal zijn die behoorlijk bezield met de zaken bezig zijn...Jupiter zessen, MemoryMoogs en zo van die fijne dingen...ohlalalala [/B]

Ja..maar ik denk dat de meeste mensen hier het toch met wat "mindere" apparatuur moeten doen. Inderdaad: "mindere" want ik ken mensen die de geweldigste synths in hun collectie hebben er niks zinnigs mee doen, maar ook van die types die complete floorfillers uit een MC-307 weten te toveren...maar goed dat is een andere discussie.

Op zich snap ik het goed als iemand, die bezield is met bijvoorbeeld analoge synths, niet meteen de beste monitoren in huis heeft. Het gaat die persoon immers om de synths zelf en de muziek die hij daarmee maakt...

equate

Back