Origineel geplaatst door Hooihuis
Laat nog eens horen wat je er van vindt!
Ik heb em nu al een tijdje dus tijd om m´n ervaringen te delen.
Ik ben erg tevreden over het bakkie.
Er is een behoorlijke diversiteit aan geluiden uit te halen.
Goede bassen uiteraard en bellsounds maar ook mooie steeds veranderende pads door de uitgebreide 8-stage enveloppes.
Hele weirde sfx en digital noises en C=64 achtige sounds zijn er gemakkelijk uit te halen.
Door de tone mix functie kun je geluiden combineren. dit vergroot het klankenpakket nog eens verder. Qua sound heeft het wel wat weg van FM maar toch vindt ik er een behoorlijk verschil in zitten.
Het programmeren is niet heel eenvoudig maar als je hem een beetje door hebt....Voor de meeste functies zijn er aparte knoppen en dit vermakkelijkt het programmeren. Overigens zijn er op internet 100derden geluiden te vinden en free editors.
Verder vind ik het ook prettig dat hij zo lekker klein en handzaam is. je pakt hem er zo even bij, ook handig om live mee te nemen.
Nadelen zijn er ook:
Het keyboard is wat brak en niet aanslaggevoelig. Er is geen modwheel, wel een aan/uit knopje daarvoor.
Heeft geen midi thru en er zijn slechts 16 geheugenplaatsen voor je eigen sounds.
Ik dach dat door de aanschaf van m´n casio VZ-1 de CZ overbodig zou worden maar op 1 of andere manier krijg ik de CZ sounds niet uit de VZ. Ik heb daarom besloten dat het een blijvertje is.
Een extra cardridge zou prettig zijn maar die zijn nogal zeldzaam. Volgens mij wordt de cz-101 zelf ook al aardig zeldzaaam, ze worden steeds minder aangeboden.