Casio cz-101 op Marktplaats

Origineel geplaatst door reddread
misschien heeft het ook wel met het formaat te maken.
De cz-101 is klein en superlicht, past makkelijk in je studio en neem je zo onder de arm mee.
De cz-5000 is groot en veel zwaarder.

De cz-101 ziet er ook nog eens heel lief uit:luv:
klein in formaat
groot [ these days ] in de beurs
nou dan weet ik t wel ,...verbouwen thuis en er een metertje aan plakken
:D

Dus als ik het goed lees in de threads is een CZ-101 een CZ-1000 voor kinderen :D Hij heeft idd een leuk formaat, misschien dat dat de prijs wat verhoogt...Maar als ik het goed begrijp, is de CZ-5000 de beste/meest uitgebreide synth die Casio ooit heeft gemaakt. Als ik voor 200 euro een Casio uit moest zoeken, dan ging ik toch zeker weten voor de 5000. Dan idd maar het huis verbouwen :D

Origineel geplaatst door Renze
Dus als ik het goed lees in de threads is een CZ-101 een CZ-1000 voor kinderen :D Hij heeft idd een leuk formaat, misschien dat dat de prijs wat verhoogt...Maar als ik het goed begrijp, is de CZ-5000 de beste/meest uitgebreide synth die Casio ooit heeft gemaakt. Als ik voor 200 euro een Casio uit moest zoeken, dan ging ik toch zeker weten voor de 5000. Dan idd maar het huis verbouwen :D

beter de vz10/1 met heel mooi groot display ,..allerlei synthengines in ,..van pd / dco,s
vooral mooi sampler achtig display :okdan:

...

...

kheb een casio pt80 gekocht:D

mijn laatste aanwinst is een casio pt-50:okdan:

inclusief rompack met oa theme from starwars:dubbel:

Attachments

• pt-50.jpg
    pt-50.jpg
    26,8 KB · Bekeken: 99
...

...

vet :) ik zal eens kijken wat er op ijn rommetje staat starwars is wel heel vet :)

Lachen....ik heb een cz101 en dat ding RULES...Ik vind daar een totale unieke sound in zitten!!!..

mag me een gelukkig cz2000 bezitter noemen ,..as weekend ,..
niet te hard vooruit lopen ,..
je weet nooit wat CAN happen ?

ben wel benieuwd wat de fuzz is ...

is altyd goed veel en div sounds te hebben
[ heb op een gegeven moment wel 8 monosynthjes gehad en toen ...!]

:engel: cz...=) de vreemde end in mijn byt

Origineel geplaatst door Hooihuis
Laat nog eens horen wat je er van vindt! :)

Ik heb em nu al een tijdje dus tijd om m´n ervaringen te delen.
Ik ben erg tevreden over het bakkie.
Er is een behoorlijke diversiteit aan geluiden uit te halen.
Goede bassen uiteraard en bellsounds maar ook mooie steeds veranderende pads door de uitgebreide 8-stage enveloppes.
Hele weirde sfx en digital noises en C=64 achtige sounds zijn er gemakkelijk uit te halen.
Door de tone mix functie kun je geluiden combineren. dit vergroot het klankenpakket nog eens verder. Qua sound heeft het wel wat weg van FM maar toch vindt ik er een behoorlijk verschil in zitten.
Het programmeren is niet heel eenvoudig maar als je hem een beetje door hebt....Voor de meeste functies zijn er aparte knoppen en dit vermakkelijkt het programmeren. Overigens zijn er op internet 100derden geluiden te vinden en free editors.
Verder vind ik het ook prettig dat hij zo lekker klein en handzaam is. je pakt hem er zo even bij, ook handig om live mee te nemen.
Nadelen zijn er ook:
Het keyboard is wat brak en niet aanslaggevoelig. Er is geen modwheel, wel een aan/uit knopje daarvoor.
Heeft geen midi thru en er zijn slechts 16 geheugenplaatsen voor je eigen sounds.
Ik dach dat door de aanschaf van m´n casio VZ-1 de CZ overbodig zou worden maar op 1 of andere manier krijg ik de CZ sounds niet uit de VZ. Ik heb daarom besloten dat het een blijvertje is.
Een extra cardridge zou prettig zijn maar die zijn nogal zeldzaam. Volgens mij wordt de cz-101 zelf ook al aardig zeldzaaam, ze worden steeds minder aangeboden.

Thanks Reddread.
Leesbare en terzake doende informatie voor de goudeerlijke synthliefhebber.
Mmm hij klinkt niet fm achtig ?
Wat zijn nou die oscillatoren ? Zitten er niet van die van die digitale golfvormen in zoals in de Casio HT6000 ? Die je vervolgens gaat moduleren ?
Uploads ?

Hij heeft wel wat weg van FM maar klinkt toch anders... warmer.
Heeft 8 digitale basisgolfvormen waarvan nr 6-8 de resonante golvormen zijn waarmee je dus een soort resonatiegeluiden maakt. Een geluid kan worden opgebouwd uit 2 zgn lines. per line kun je kiezen uit 2 dco´s (de 8 golfvormen) en elke line is opgebouwd uit drie enveloppes met elk 8 stages. De drie enveloppes zijn DCO, DCW en DCA. DCW heeft een filterachtig karakter en bootst een soort filterenveloppe na. De DCO´s zijn te verstemmen tov elkaar en er is ringmodulatie en noise. Ook portamento is mogelijk.
qua opzet en klank is ie totaal anders als de Ht-6000 (en de ht-3000 en 700)
Ik heb een HT-6000 en 3000 gehad maar het is niet te vergelijken.

Nog een nadeel is dat als je er geen batterijen in stopt dat je zelfgemaakte patches na een dag of 4 zonder gebruik, weg zijn.

er zijn slechts 16 geheugenplaatsen voor je eigen sounds.

Er van uitgaande dat je voor een patch maar één DCO line gebruikt, kun je het geheugen 'verdubbelen' met de Line Select. Met de line select kun je een DCO-line dubbelen (1+1), stapelen (1+2) of maar één line spelen (1 of 2). Die laatse optie is handig om meer patches te saven: als je een geluid programmeert met alleen de 1e DCO line, kun je een andere patch maken met de 2e DCO line. Omslachtig, maar ach, je moet wat hè... Helaas heeft de CZ101 geen sysex dump... Maar je kunt natuurlijk wel patches maken met een CZ101 editor, en die opslaan op je PC. Maar of je daar nou vrolijker van wordt...

Nog een nadeel is dat als je er geen batterijen in stopt dat je zelfgemaakte patches na een dag of 4 zonder gebruik, weg zijn.

Zeg maar gerust na 5 minuten. Je kunt trouwens wel de factory presets terughalen met de reset knop (zit 'verstopt' in een gaatje wat op een schroef-gat lijkt), onderop de CZ101. Zoals ik al elders ooit schreef, heb ik zelf ooit een batterij-mod gedaan, door in plaats van 6 1,5 volt staaf batterijen (= 9 volt) een batterij clip van 4 penlights (= 6 volt) aan te sluiten. Je CZ101 blijft dan niet aan staan als je alleen de adapter eruit haalt, maar houd wel je patches vast. Bij velen schijnt dit goed te werken, maar bij mij dropte het voltage van de batterijen vrij snel. Dat vertrouwde ik niet zo, dus forum lid Twiki heeft een back-up batterij geïnstalleerd die de patches voortaan vasthoud, en dat werkt tot nu toe perfect.

Laatst gewijzigd:
Ja top weer.
Jammer trouwens dat deze toelichting "verstopt" zit in een marktplaats thread.
Zou mooi zijn als deze informatie in een CASIO 101 (1000, 3000, 5000) thread zou worden geplakt.

Lijkt -met uitzonderlijk van die vage DCW- toch redelijk overzichtelijk en bekend.
Het is mij alleen niet helemaal duidelijk wat die Phase Distortion aspecten nu precies zijn.
Op voorhand zou ik denken dat dit ook iets zou zijn van FM achtige modulatie.

Wellicht is die DCW het Phase Distortion aspect.
Je beschrijving doet me denken aan de TG33.
Die heeft ook geen filter, maar door aanpassingen in (ik dacht) de modulatie van de FM operators kreeg je toch timbre verschillen. Dat geldt wellicht ook voor andere FM synths.

Voor de relatie filter en fase zie ook:

http://www.soundonsound.com/sos/aug99/articles/synthsecrets.htm

Back