Hoe zet ik een A-Station tussen master-keyboard en Apple Macintosh?

karelwillem

Ingeburgerd
Ik heb me al helemaal suf gelezen en gezocht, maar kom er toch niet helemaal uit.

Ik heb een master-keyboard aan mijn Mac hangen voor de aansturing van softsynths in Garageband en Logic.

Als volgt: MIDI-out van master-keyboard naar MIDI-in van Mac. Werkt prima en probleemloos.

Nu komt er een Novation A-Station bij. Hoe hang ik deze er nu tussen?
Zodat ik dus met het master-keyboard dus zowel de Novation als de software kan aansturen.

Op deze manier? (rood is de huidige situatie, de andere kleuren zoals ik denk dat het zou moeten).

midi.jpg

Je masterkeyboard heeft toevallig geen USB (ik gok maar even, maar ik denk het niet). Zit er in je masterkeyboard ook een geluidsbron die je wil gebruiken of is 't puur een controller?

Master MIDI out > Computer MIDI in
Computer MIDI out > A-Station MIDI in

Zo kun je het doen, en dan kun je alleen niet de A-station aansturen zonder dat de computer aan staat en je software draait.

Anders toch eens kijken naar een iets grotere MIDI-interface :). Een splitter gaat je net zoveel kosten en maakt het er niet mooier op.

Je geschetste setup gaat niet werken - Thru stuurt alleen MIDI informatie uit die niet voor het apparaat zelf bestemd is, dus da's een output, geen input.

Nou ja, mijn computer met de software staat altijd aan, dus dat is het probleem niet.

Moet ik alleen nog even een 'rechte' MIDI-kabel ritselen.

Rood blijft en geel toevoegen is voldoende.
Zwart kan ook wel gebruikt worden, bvb als je een data-dump van je instellingen in de a-station wil doen naar de pc. Maar als je de zwarte verbinding altijd laat insteken dan moet je wel de "Local off" mode instellen in de A-station. Anders gaat het binnenkomende signaal (vanuit de pc) direct ook weer terug naar de pc en creeer je een onophoudelijke lus.

Dat is wel het antwoord dat ik het liefst hoor natuurlijk.
Dan kan ik voorlopig toe met de standaard MIDI-interface.
Wil ik later wat meer, dan zien we wel verder. Voorlopig is dit al moeilijk genoeg voor me.

Back