Afmixen wegvallen van vocals

CAP

Call me an addict
beste forumgebruikers,

ik maak in mijn muziek heel veel gebruik van vocals(rapmuziek)en nu is het natuurlijk de bedoeling om deze naar voren te brengen in de mix zodat alles verstaanbaar is. mijn afmix apparatuur is niet de allerbeste namelijk een hifi-stereo. ik gebruik een joemeek trackpack set. daar zit in een condensator mic en een compressor.
alleen elke keer als ik mijn tracks in de auto pomp vallen de vocals helemaal weg en komt de rest van de track naar voren. heeft iemand een idee hoe ik dit kan veranderen want op mijn hifi en hoofdtelefoon klinken de stemmen wel goed. ik ben bang dat bij andere mensen hun stereo ook de vocals wegvallen. gebruik ik verkeerde compressie? moet ik een smaller stereobeeld toepassen?andere ideeen?

Misschien de vocals en de beats apart compressen?

Vocals kun je helemaal plat compressen, als ik naar een acapella van Public Enemy kijk zit daar echt helemaal geen dynamiek in bijvoorbeeld.

Drums kun je ook aardig compressen maar niet zo hard als vocals.

Dus allebei apart compressen en misschien nog een klein beetje limiten op het einde?

ik neem de vocals standaard op met compressie en de beat compress ik later ook apart. de drums van de beat krijgen meer compressie van me dan de vocals.. is het zo dat als je meer compresst dat dingen er plotseling uit gaan springen op andere systemen? voor compressie gebruik ik gewoon de settings die door joemeek worden voorgesteld

maar vooral de bassdrums en bass springen eruit. en de vocals vallen dus juist weg. moet ik misschien minder compressie gooien op de drums en bass? of juist nog meer?

Je kunt beter gaan analyseren op welke freqenties de drums en de vocalen elkaar dwars gaan zitten. Ik krijg het idee dat je bij het comprimeren van de drums veel ongewenste boventonen krijgt. Een oplossing zou kunnen zijn om een multiband-compressor te gebruiken vooral het mid-hoog veel aandacht te geven.

tja die zijn dan alleen onhoorbaar op mijn hifiset dat is het vervelende en als ik het ergens anders draai dan springen die accenten eruit. geen gehoor dus maa rik zal het proberen een te eqen

dit zou ook kunnen komen door fase problemen in je stereobeeld. Heb je een wijd beeld op je vocals?

kat hep gelijk.....je hebt in je mix geen gaatje voor de vocals overgelaten......je kan met EQ ruimte creeeren voor de vocals, door zowel de intrumentale mix als de vocals te EQ'en zodat ze mekaar niet in de weg zitten, maar beter is het om dat al gelijk in de mix te regelen....dus je individuele sounds zodanig kiezen dat de vocals er netjes tussen passen..... idd apart compressen van vocals en van instrumentale mix....in principe hoef je dan later niet eens meer de complete mix te compressen, dat is een beetje vragen om problemen met nummers waar de vocals erg belangrijk zijn...

ja ik gebruik altijd een wijd stereobeeld... zou niet weten hoe ik het anders op mijn mixer zou moeten zetten.. ik neem de mic stereo op en deze pan ik dan helemaal links en rechts. zou het hieraan kunnen liggen? en zo ja hoe kan ik het anders doen dan? want ik kan niet de kanalen naar boven zetten want dan valt het geluid tegen elkaar weg

valt alles ook weg als je op je afluister setje een "mono" knop induwt?

monoknop? die hebben we niet... kan ik niet eens een keer proberen om gewoon 1 kanaal uit de mixer te trekken van de 2 inkomende kanalen van mijn mic? in principe is mic toch ook mono ook al neem ik stereo op.. kan dit het probleem zijn? en zo ja als ik het als mono zou afmixen zouden de vocals dan wel naar voren komen?

dat weet ik niet, ik weet nl niet of t aan fase dinges ligt. MAar als het gewoon mono is, waarom neem je het dan stereo op?

euhm.. omdat je dan kan pannen links en rechts?

vocals gewoon mono opnemen hoor.....en dan met overdubs het stereobeeld maken....

Over compressie gesproken: aangezien je zo'n lekker groen
bakkie hebt, wees niet te bang om wat harder te compressen.

Een van de eigenschappen van JoeMeek compressie is dat ie
de snelle pieken over het algemeen wel een beetje doorlaat.
Dus zelfs als je CTF compresseert, zal het op een JoeMeek nog
niet echt CTF klinken.
Dit is een van de redenen waarom de Meeks niet echt goed
dienst doen als limiter. Dat was ook Joe Meek en Ted Fletchers
idee: een compressor is een creatief instrument, als je wil
limiten, gebruik je maar een limiter.

Probeer wel je voice tracks altijd in Mono op te nemen, met
een full pan naar buiten op 2 tracks zal er geen 'echt' midden
zijn in het stereo veld, en zal de stem aardig onnatuurlijk klinken...
aan de andere kant, dit is ook leuk om mee te spelen...

Een andere manier om je voice track een beetje meer definitie
te geven is om de track te dubbelen, en dan op de tweede
track een beetje pitchshift (heel klein beetje) te gebruiken.
Dit zal een lichte chorus geven, waardoor je geluid voller wordt.

Probeer ook eens een kort delay (1 of 2 taps), en
experimenteer met verschillende hoeveelheden reverb op
verschillende room settings...

De tip over EQ is ook erg goed, maar probeer zo min mogelijk
je voice track te EQ-en, stem is zo'n complex instrument dat
veel dingen al snel over de top klinken...

De laatste tip die ik hier zet is om je stem een beetje te laten
softclippen. Dit creeert harmonics, en zal de stem ook beter
plaatsen. Opnieuw: doe het met mate en het werkt, alles
meer werkt niet.

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door CAP
euhm.. omdat je dan kan pannen links en rechts?
normaal gesproken kan je een mono signaal ook links/rechts pannen hoor

en als je EQ'ed: subtractive ipd additive...dus cutten ipv boosten

misschien is het handig als ik bijvoorbeeld eens een track post zodat jullie ook kunnen horen wat het probleem is

heh, goed idee :D

Mvg.

CoolRunning

Back