Met oordopjes naar je MP3 of I-Pod luisteren slecht voor je oren??

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Refresh

Ouwe rot
Ik zat er zelf over te denken om sony mdr-ex90lp in-ear plugs te kopen voor op mijn mp3 speler voor onderweg op de fiets maar ik hoor van verschillende kanten dat dit erg schadelijk is voor je oren.

wat zijn jullie meningen hierover?

Hangt van 't volume af, lijkt me.

Hoofdtelefoons kunnen schade aanrichten. Maar treinen ook :D

je moet er goed erop letten dat de muziek zich mengt met de omgeving en er niet bovenuit komt, is sowieso ook gevaarlijk in het verkeer.

Daarnaast zou ik zelf niet zo snel die dure doppen kopen... ik vraag mezelf af of je het verschil onderweg nodig hebt.... een ondynamisch achtergrondmuziekje kan ik zelf op de fiets best hebben, maar wat die sonies extra hebben zou mijzelf alleen maar extra afleiden op de fiets.

Zelfde als dat je geen 5.1 in je auto moet hebben omdat je dan niet meer hoort of de brandweer nou links of rechts naast je rijdt :P

Juist! Ik heb een logitech playgear stealth (eigenlijk voor psp maar werkt prima op een mp3 speler natuurlijk) en die hoeft echt maar heel zacht om goed hoorbaar te zijn, sluit erg goed af. Klinkt nog lekker ook en bij de kijkshop zijn ze maar een euro of 10.
Maar hoe dichter de speaker op je oren staat, hoe groter de kans op gehoorbeschadiging. Soms zitten er van die mensen in de trein die de hele coupé mee laten genieten van hun stampbeats en snerpende hi-hats. Tja dan vraag je ook om een gehoorbeschadiging hoor...

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Soms zitten er van die mensen in de trein die de hele coupé mee laten genieten van hun stampbeats en snerpende hi-hats. Tja dan vraag je ook om een gehoorbeschadiging hoor...

Het ergste vind ik nog, als ik zelf niet eens naar m'n ipod kan luisteren, omdat iemand naast mij het geluid van z'n oordopjes zo hard heeft dat ik m'n eigen muziek niet eens meer hoor. Dan klopt er toch iets niet...

Als muziek maken belangrijk voor je is dan moet je nooit te hard luisteren!
Een oorbeschadiging is niet zo moeilijk om op te lopen is is altijd permanent!

Juist! Ik heb een logitech playgear stealth (eigenlijk voor psp maar werkt prima op een mp3 speler natuurlijk) en die hoeft echt maar heel zacht om goed hoorbaar te zijn, sluit erg goed af. Klinkt nog lekker ook en bij de kijkshop zijn ze maar een euro of 10.
Maar hoe dichter de speaker op je oren staat, hoe groter de kans op gehoorbeschadiging. Soms zitten er van die mensen in de trein die de hele coupé mee laten genieten van hun stampbeats en snerpende hi-hats. Tja dan vraag je ook om een gehoorbeschadiging hoor...

ik bent hier ook wel mee eens
ik had vroeger van die half turned beugels van sony die uiterts goede weergave hadden waren ook 200gld [kwas 14 /16 ofso
daar is aardig fout gegaan in de bus / trein tram en meer
op zondag ri dienst friesland ...grrr met een uitgegaard hoofd met 10+ je muziek beluisteren
ofje nou mp3 / hiphop of ik toen roxyachtige dj remy bandjes ...t is slecht voorje gehoor ..merkt wel een beetje
......
links is doffer geworden kmerkt al ask mn telefoon op de ene oor/ en andere kant houdt een verschil ..dus !

beware :duivels:
beter een goed koptelefoon en dan niet so hard

heb laatste tyd muziek gemaakt [snachts ..] met een senheiser md nog wat 180.- eu egt erg net geluid maar je moet niet van 12 snacht tot 6 sochteends hard luisteren ben je de hele dag wazig met een piep in ya ear !
:smeris: dont !

Op de fiets zou ik sowieso niet snel een hoofdtelefoon op doen. Uit ervaring weet ik dat een ongelukje in een klein hoekje zit (ben een paar jaar terug door een auto geschept, zonder dat ik oordopjes in had en alsnog goed uit mijn ogen gekeken had). Sindsdien heb ik alleen nog oordopjes in als ik op de mountainbike in zeer rustige gebieden fiets.

En wat al eerder gezegd is; als je veel met muziek bezig bent, wil je natuurlijk niet extra je oren opblazen (want als ik sommige gasten zie in de trein....). Maar misschien klink ik nu wel als je oma.

Om weer helemaal ontopic te gaan. Die doppen van Sony ken ik niet, maar hoorde laatst goede verhalen over de nieuwe oordopjes van Logitech (zoals ook al iemand hier aangaf). Check

http://www.logitech.com/index.cfm/speakers_audio/earphones/&cl=us,en

beetje simpele vraag wel IDD...

neem aan dat men zelf slim genoeg is om iets niet te hard te zetten i.v.m. gehoorbeschadiging

maar hoorde laatst goede verhalen over de nieuwe oordopjes van Logitech (zoals ook al iemand hier aangaf).

Heee! Ik wou net gaan verkondigen hoe Logitech maar speelgoed is en niet geschikt voor de gevorderde luisteraar, maar dit zijn blijkbaar Ultimate Ears doppies met een Logitech-merk erop. Ik heb zelf een paar SF5 Pro's (echte UE ;) ) en die bevallen me uitstekend. 2-wegsysteem met demping, degelijke armatuurtjes (met vervangbare kabel!!) en klinkt gewoon lekker... transparant en niet aangedikt. Ik gebruik ze om gewoon muziek te luisteren en af en toe ook als in-earmonitor, waar ze het ook prima doen.

Ik heb oordopjes besteld op de site van RSX

Ja da's dus wel echt speelgoed, hè?
En ik zie nergens prijzen.

Om te zorgen dat het niet te hard gaat, moet je 's vergelijken met hoe het aanvoelt in een stille omgeving. Het volume dat je in de trein of op de fiets of zo nodig hebt om de muziek goed te horen (in plaats van wat flarden), blijkt met zo'n testje vaak al vervelend hard te zijn! Alleen is het achtergrondlawaai elders dusdanig, dat het niet zo lijkt - maar de gehoorsbeschading is er dan natuurlijk niet minder om...

Heh....?????...... wat zeggen jullie allemaal?

Brillen worden in een andere thread besproken... 8o)

Daarom zweer ik bij dempende dopjes (en hoofdtelefoons). Maar niet op de fiets idd! (sowieso niet, wat voor geluidsapparatuur dan ook).
En een beetje goede drivers vind ik ook belangrijk, heb je van die crappy Sony's die de bass helemaal opblazen, ga je ze harder zetten om dat "crispy hoog" erin te krijgen. Maar ondertussen neemt de geluidsdruk ergens anders in het spectrum ook toe.

Er zijn bepaalde muzieksoorten waar het nogal saai wordt als je door door herrie dingen niet kan horen. Hip hop is daar een goed voorbeeld van aangezien het vaak de kleine geluidjes zijn die een nummer af maken of een bepaalde sfeer geven. Die hoor je dan net niet, net zoals in een auto met herrie van buitenaf. Dan blijft vaak alleen de beat en bas over.
Met gitaarbandjes muziek is het veel minder storend.

Er zijn bepaalde muzieksoorten waar het nogal saai wordt als je door door herrie dingen niet kan horen. Hip hop is daar een goed voorbeeld van aangezien het vaak de kleine geluidjes zijn die een nummer af maken of een bepaalde sfeer geven. Die hoor je dan net niet, net zoals in een auto met herrie van buitenaf. Dan blijft vaak alleen de beat en bas over.
Met gitaarbandjes muziek is het veel minder storend.

Mwah - ik vind eigenlijk bij alle muziek dat je toch wel belangrijke dingen gaat missen als je het in veel herrie luistert. Plus dat je veel verschillende hiphop hebt. Maar in ieder geval: ik neem aan dat dit voor veel mensen een reden is dan maar het volume verder open te draaien. Wil je je oren sparen, dan moet je er maar mee leren leven dat je niet altijd&overal je muziek perfect kunt horen...

(hoewel het natuurlijk helpt als je een koptelefoon hebt met goed afsluitende doppen; die beperken namelijk het achtergrondgeluid aanzienlijk - maar dan hoor je het dus weer niet als er op het station een spoorwijziging wordt omgeroepen :P )

Wat hebben jullie allemaal tegen hip hop jho.

Pleurt lekker op
middelvinger.gif
Alsof beukende huisvrouwenmuziek zo goed is voor je oren.

Precies! net of scheurende synth geluidjes uit je modular zo lekker in het gehoor klinken als je het te hard zet :P

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back