Ervaringen met euro-VCO's gevraagd

Analogue100

Stamgast
Beste mensen,
Al jaren heb ik een modular met 110 en 111 VCO's van Doepfer erin. Nou vind ik die niet slecht, maar ik zoek eigenlijk toch een VCO met een stevigere basisklank. Heb zitten luisteren op YT naar een aantal verschillende en bijvoorbeeld de VCO van AJH Synth vind ik wel dik en stevig klinken. Maar er is zo veel te koop dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Wat zijn jullie meningen/ervaringen op het gebied van eurorack VCO's? Hoe verhoudt zich de nieuwe Doepfer A-111-2 tot de klank van de "oude" Doepfers? Ik weet dat het allemaal erg persoonlijk is en ik wil geen zinloze discussie ontketenen, maar ik hoor toch graag over jullie ervaringen met euro-VCO's. Alvast bedankt voor het meedenken! :)

Een duurdere vco klinkt niet altijd beter dan een goedkopere. Je betaald voor features, merk, hoe stabiel hij is, en hoe goed hij trackt over meerdere octaven. Een saw wave van een cwejman of een doepfer zit echt nauwelijks verschil in qua klank. Een groot deel zit tussen de oren hiervan.

Het wordt een ander verhaal bij sines. De kleinste afwijking heeft al veel gevolgen voor de toon die je hoort. Een perfecte sinus heeft alleen de fundamental, een minder perfecte heeft ook allerlei boventonen. De a-111-2 is "high end" omdat deze bijna perfecte golfvormen heeft, heel stabiel is en over meer dan 10 octaven kan tracken.

tja wat is steviger

ik vind het persoonlijk erg fijn om n oktaaf switch op de module te hebben, zoals op de wmd ssf spectrum of intellijel dixie II+

ik vind van die 2 de spectrum toffer en ga er nog 1 van halen :D, maar tis zo smaak afhankelijk allemaal

als ik leip wil pak ik de make noise DPO final uitgang (of iets nders door n folder.. )

ik weet niet of ik de osc nou t belangsrijkste vind voor geluiddikte, filter is veel bepalender of eventueel drivende vca etc vind ik

Als je iets zoekt met een andere klank dan de pure golfvorm (dikker) dan zou je kunnen kijken naar een E340 Cloudgenerator, fijne osc hoor.

Als er geen oktaaf switch op hoeft te zitten, is de tiptop audio z3000 ook behoorlijk fijn. Met ingebouwde tuner, veel functies en zijnfm klinkt echt heel vet. Maar oktaaf switches zijn zeker wel fijn , om lekker live mee te switchen. ( kan natuur lijk ook gewoon met externe modules)

En wat fjoesz al opmerkte, filter en vca zijn uiteindelijk bepalender voor de"dikte" dan de vco.
Al helpt het wel als er waveshaping of een goede pwm op de vco module zit.

ik heb mezelf gisteren behoorlijk wat GAS aangedaan door naar WMD PDO demo's te kijken
sjesssiss wat n gave dikke osc
en dan wil je de qaaf en de tbvca er natuurlijk ook bij :D en hop, je ligt in de goot
eurocrack is veel gevaarlijker dan drugs!

De Erica Fusion VCO heeft ook een sub-oscillator, bovendien een heel lekkere 'buzz' dankzij de tube. Zonder verdere processing heeft 'ie al een belachelijk 'dik' / krachtige / romige sound.

Laatst gewijzigd:
En wat fjoesz al opmerkte, filter en vca zijn uiteindelijk bepalender voor de"dikte" dan de vco.

Onzin. Er zijn zoveel manieren om een 'dikke sound' te krijgen. De voornaamste reden dat de sound van een stokoude Oberheim wordt waargenomen als 'dik' is omdat de VCO's niet lineair tracken - waardoor er soort unison / detuning effect ontstaat. Los van resonantie en overdrive haalt een filter vooral harmonischen weg (hence de term subtractieve synthese) - een harmonisch rijke klank is daardoor juist een belangrijk ingrediënt. Saturatie (vaak een deliberaat artifact in het ontwerp een filter) maakt je sound inderdaad wel 'vetter', omdat je daarmee harmonischen toevoegt. Zelfde geldt voor waveshaping / wavefolding - de MakeNoise 0-Coast kan hartstikke vet klinken en heeft niet eens filters aan boord.

Het is niet helemaal onzin, wellicht niet helemaal compleet. Wellicht kun je beter zeggen dat de vetheid van de klank meer afhankelijk is van externe bronnen( een 2e vco , modulators of filters en vca's) en gedeeltelijk van het ontwerp (onnauwkeurigheid)van de vco zelf . Waveshaping , pwm, fm en detuning gebeuren niet met enkel 1 osc.
De oberheim klinkt dik omdat je meerder vco' ' hoort, 0-coast ook door modulatie .

Het is niet helemaal onzin, wellicht niet helemaal compleet.
Nou ja, de vraag van Analogue100 was wat onze ervaringen zijn op het gebied van VCO's – niet hoe je 'een vette sound' maakt.

Wellicht kun je beter zeggen dat de vetheid van de klank meer afhankelijk is van externe bronnen( een 2e vco , modulators of filters en vca's) en gedeeltelijk van het ontwerp (onnauwkeurigheid)van de vco zelf .
Waarom kun je dat beter zeggen?

Waveshaping , pwm, fm en detuning gebeuren niet met enkel 1 osc.
Pulse width en frequency modulation zijn juist core features van een oscillator – sure, je zult ergens mee moeten moduleren, maar gegeven de vraagstelling van Analogue100 assumeer ik dat hij / zij een 'oscillator Eurorack module' bedoelt.. Zelfde geldt voor detuning –*feitelijk is dit niet meer dan het ontstemmen van een oscillator.

De oberheim klinkt dik omdat je meerder vco' ' hoort
Het spijt me, maar dit is echt niet waar. Heb je ooit een oude Oberheim gehoord?

0-coast ook door modulatie .
Sure, maar het punt was hier dat je niet per sé filters nodig hebt voor een 'dikke sound'.

Laatst gewijzigd:
Overigens heeft de 0-coast wel degelijk een filter in de vorm van een LPG.

@search64 – daar heb je gelijk in. Maar die is allerminst verantwoordelijk voor de obese sound van de 0-Coast.

Oja zinloze discussie , excuus. Heb overigens nergens gezegd dat je persé filters nodig hebt, is zeker niet zo.
Toffe vco's imho vco's met suboscilator, pwm, lineaire en exponentiële fm inputs en eventueel ingebouwde waveshaping. Heb zelf best veel vco's gehad en blijvend zijn voor mij tiptop audio z3000 vanwege zijn vele functies en ingebouwde tuner, Intellijel dixie 2+ vanwege de octaafswitch,sub osc en fijne waveforms en makenoise sto omdat je de sub osc aan en uit kunt zetten met een gate en de ingebouwde waveshaping.

Back