Ik heb geen ervaring met de Doepfer VCO's dus ik kan helaas enkel mijn ervaring geven m.b.t. de VCO's die ik heb (gehad). Dit is het lijstje wat ik op dit moment aan meer "standaard" VCO's heb met wat plussen en minnen:
Deze drie zijn mijn standaard "go to" oscillators:
Thomas Henry TH-555
Thomas Henry X-4046
AMSynths AM8125
+ alle 3 tracken ze enorm goed over grote octave-range.
+ ergonomisch fijn om mee te werken, want wat meer HP dan gebruikelijk
- Omdat ze breder zijn, nemen ze meer plaats in beslag
- AM8125 heeft geen sinus.
+ alle 3 hebben een erg goed klinkende hardsync, vooral die TH-555 staat daar ook wel om bekend.
+ de Thomas Henry VCO's zijn 2e hands vaak goedkoop te vinden en klinken m.i. minstens net zo goed als modules van de "grote" merken
Make Noise DPO
- Tuning is soms wat lastig
+ Geweldige "Complex" oscillator, mooie FM sounds mee te maken. En vooral de final output met wavefolder is vet!
ALM SID Guts Deluxe
+ SID sound!
+ akkoord functie is erg leuk, een beetje wat je ook met een MN Telharmonic kan alleen beperkter.
- Met een 6581 chip erin krijg je wat distortion als je de akkoord functie gebruikt en de filter in LPF meer dichtdraait. Nog niet geprobeerd met een 8580 chip of clone.
- Met een 6581 chip erin werken bepaalde functies niet optimaal, maar dat is inherent aan die chip.
Make Noise Telharmonic
+ mooie, maar wel specifieke sound
- Tuning is wat lastig precies in te stellen, de knop is redelijk gevoelig.
Waldorf NW-1
- Erg brede module, neemt veel plaats in beslag
+ Veel mogelijkheden, zelfs inladen van eigen wavetables en spraaksynthese
- Voor de extra functies heb je een computer nodig
+ Mooie, maar ook specifieke sound.
Ginko Synthesis Grains
+ Goedkoop en klein
- Niet veel modulatie mogelijkheden
De enige VCO die ik weg heb gedaan is de Frequency Central System X (ik had er 2). Hoewel die wel prima ("vintage") klonk vond ik 'm niet goed genoeg tracken. Inmiddels zit er ook een extra bordje op om 'm wat stabieler te houden bij temperatuurschommelingen, dus misschien is dat inmiddels wat verbeterd.