ms2000 split keyboard vraagje

amon

Nieuwkomer
Ik heb sinds kort een Korg MS2000, mijn eerste synth... Nu heb ik gisteravond samen met een maat van me een paar uur met dat ding gekloot en kwamen we erachter hoe we het keyboard konden splitten en dus op 2 helften van het keyboard een ander geluid zetten.
Echter, we konden nergens vinden hoe we dan op de 2e helft een ander geluid konden zetten.

Bijvoorbeeld:
Ik split het keyboard bij C4. Alles lager dan C4 wil ik het geluid van preset (ik roep maar wat) A03, vioolachtig geluid. Op de toetsen hoger dan C4 wil ik preset D12, een piano geluid.

Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Als ik het keyboard split terwijl ik in A03 zit te spelen, lijkt het alsof het 2e geluid ook A03 is, maar dan met wat veranderingen, dus niet een heel andere preset.

Mischien een late reactie, en ben je er intussen al achter.
Maar goed bij deze.

In het common edit menu(page 1)kun je kiezen tussen dual,split en single.
Selecteer split.
Zodra je dit doet maakt de ms2000 2 timbres(2 tonen dus)inplaats van 1.
(mits de gekozen klank al niet bestaat uit 2 timbres).

je kunt nu met de drukknop [timbre select] switchen tussen het 1e gedeelte en het 2e gedeelte van het klavier.

Geen slechte keuze trouwens als eerste synth.
Persoonlijk vind ik dat dit een prima leersynth is om thuis te raken in analog modeling,arpeggiator,mod sequence.
En dat voor dat geld.

Tip,
Bekijk eens doormiddel van de [original value led] hoe de sounds zijn opgebouwd.
Zo krijg je een goed beeld van de mogelijkheden.
Soms lijkt een sound heel complex in elkaar te zitten,en als je dan gaat analyseren sta je verbaast hoe simpel dit eigenlijk na te maken is.
En doe hem niet te snel weg als het niet lukt,maar neem rustig de tijd om hem te leren kennen.
Je zult zien dat je er na een tijdje pioneeren echt ongelofelijke gave sounds uit kan halen,zonder al te veel menu geweld.

Ik heb er inmiddels 2 aan elkaar gekoppeld ,gebruik ze dagelijks en heb er vanaf de dag dat ik ze heb geen seconde spijt van gehad.
Hij nodigt je uit,en dat vind ik heel belangrijk aan een synth.
Of het nu om een pad,bassline of synthfx gaat,maakt niet uit,met die machine lukt het me altijd.

Ook best leuk:selecteer een bass-patch,arp/latch en mod seq aanzetten.
seq 1 pitch
seq 2 panning
seq 3 cutoff

seq 1,2,3 voorzichtig onstemmen terwijl de seq loopt,en viola de beroemde Jarre bassline.

Succes.
:okdan:

nee, was er nog niet achter... Bedankt, als ik de tijd heb ga ik dit meteen proberen!

Origineel geplaatst door Ramirez

In het common edit menu(page 1)kun je kiezen tussen dual,split en single.
Selecteer split.
Zodra je dit doet maakt de ms2000 2 timbres(2 tonen dus)inplaats van 1.
(mits de gekozen klank al niet bestaat uit 2 timbres).

je kunt nu met de drukknop [timbre select] switchen tussen het 1e gedeelte en het 2e gedeelte van het klavier.

Edit: Zo ver was ik trouwens al, dan heb je dus de mogelijkheid om 2 sounds te maken, maar kun je niet gewoon 2 sounds (presets, die al bestaan) kiezen en die naast elkaar zetten?

Want als ik een willekeurige preset in split mode zet en een van de 2 timbres selecteer en wil veranderen in een andere preset, gaat het hele programma naar die andere, zeg maar...

Ja ja.op die manier.

zodra je split hebt geselecteerd druk je op edit en dan ga je naar utility(knop 16).
selecteer 26c (copy timbre).

T:1 =timbre 1
T:2 =timbre 2

Sommige programs werken anders vanwege dat ze al een split piont geprogrameerd hebben,of aan het max poly zitten.

Succes

ik heb de manual niet.... ;)

maar waar selecteer ik dan de andere preset?

bijvoorbeeld, preset A02 klinkt mooi en preset B04 ook, die wil ik naast elkaar op mn toetsenbord zetten.

Ik stel het zo in dat ik bij A02 in split mode zit. Op timbre 1 heb ik dan het originele geluid en op timbre 2 een iets ander geluid, maar daar wil ik nu dus het geluid van B04 krijgen.

(ik ga ook eens kijken of ik die manual kan vinden online, misschien wel zo handig)

ik zetnu A02 in split mode en sla de veranderingen op.
Nu ga ik naar B04, ga naar copy timbre en als ik daar op 'yes' en stel ik in dat ik hem moet kopieren naar A02: T2 en druk nogmaals op 'yes'.

Dit werkt echter niet, het geluid van B04 is veranderd en op A02 heb ik niet het geluid van B04 onder de andere helft van mn keyboard. (De noot waarop het keyboard gesplitst wordt etc is goed ingesteld)

Ah, het moet andersom, in A02 moet ik B04 selecteren....

maar nu, het volgende: Ik wil de arpeggiator van A02 aan hebben en van B04 uit, dit lijkt niet te kunnen aangezien ze of allebei aan staan of allebei uit(?)
In de manual tot nu toe nog niets hierover gevonden.

arpeggiator

arpeggiator

in het arpeggiator menu kun je selecteren over welk timbre je een arpeggiator wilt zetten.
(timbre 1, T2 of both) mits in split mode.

Ah, ok, bedankt.
Al die opties verborgen in de menu's begin ik nu een beetje te zien/ontdekken. Ik snap hem, thanks!

kan de microkorg het zelfde? lijkt me niet toch!? split keyboard?

Geen idee,die heb ik niet,
Maar ik heb wel eens gehoord dat de ms2000 in feite 2 micro korg's zijn.

In dat geval kun je er nog een aanschaffen,en voila ..je split:D

Origineel geplaatst door amon
Ah, ok, bedankt.
Al die opties verborgen in de menu's begin ik nu een beetje te zien/ontdekken. Ik snap hem, thanks!

You welcome...

Back