[compositie] Variatie

TraiZor

Ouwe rot
Ik werk met een rm1x maar weet niet zo goed hoe je variatie in je nummer krijgt.

Ik hoor meer mensen zeggen dat ze meerdere sections hebben per nummer. ik heb juist altijd maar 1 section per nummer, want als ik op section B een variatie erin zet klinkt dat meestal nergens naar.. het lijkt vaak een heel ander nummer. En als ik een subtiele variatie maak heeft dat ook niet veel zin want het verschil is vaak nieteens te horen.

Wat ik dan soms wel doe is in 1 section de phrase van de bassline op 1 maat knippen, en dat je dan op section B de volle (meestal 4 maten) bassline hebt.

Maar hoe zien jullie variaties er uit?

subtiele variaties werken wel degelijk. Gewoon veel luisteren naar alles wat je leuk vindt, en je niet doof luisteren naar je eigen muziek en te veel opgaan in de details. wees niet te kritisch, en niet te snel tevrdedn.

In de oude muziek, middeleeuwen, was variatie juist het middel om een stuk aan elkaar te 'rijgen', en dat gebeurde heel subtiel. of Beethoven dan, die heeft ook gave variaties gefokt.... misschien goed om naar te luisteren.

House/dance is een al oud gegeven, daarom is het ook zo leuk, en populair!

Back