(Technisch) Verschil DCO en VCO

Kraan

Ouwe rot
Wie kan mij een wat verdiepend antwoord geven op de vraag wat nu het verschil is tussen een DCO en een VCO?

Met verdiepend bedoel ik dus NIET:

* "Een VCO is een Voltage Controlled Oscilator en een DCO een Digital Controlled Oscilator, dus de eens is digitaal aangestuurd en de ander wordt door een spanninkje aangestuurd."

* "De een is een chippie en de ander zijn wat standaard componenten."

* "Gebruik een de search"; yeah right, zoek in de search van dit forum maar eens op DCO of VCO. Ik ben geen AOW-er met alle tijd van de wereld. Als iemand een goed topic weet, sta ik hier open voor.

* En al helemaal niet "W.I.Y.F." Ik heb geen vrienden die Wikipedia heten. Ik ken wel een website die Wikipedia heet, maar hier kon ik geen bevredigend antwoord vinden.

Wat ik WEL zoek is:

Wat is nu digitaal aan een DCO? Als DCO digitale aansturing van een oscillator betekent, ga ik er van uit dat de daadwerkelijke opwekking van de klank dus wel analoog is. Dus niet zoals bij een V.A. waar de opwekking digitaal is waarna een D/A-converter nodig is om de klank hoorbaar te maken. Of heb ik dit fout?

En hoe geschiedt die aansturing van die Oscillator? Hoe kan ik me dat visualiseren?

En wat is dan de meerwaarde van een DCO tov. een VCO, en andersom? Want midden jaren tachtig ging iedere fabrikant over op DCO's omdat dit stabieler zou zijn. Maar waarom zijn dure analoge synths tegenwoordig dan toch weer uitgevoerd met VCO's? Omdat VCO's beter klinken? Omdat ze tegenwoordige stabielere VCO's kunnen maken? Wat kenmerkt eigenlijk een onstabiele VCO?

Wie :geslaagd: ?

Re: (Technisch) Verschil DCO en VCO

"W.I.Y.F."
wasda?

Wat is nu digitaal aan een DCO? Als DCO digitale aansturing van een oscillator betekent, ga ik er van uit dat de daadwerkelijke opwekking van de klank dus wel analoog is. Dus niet zoals bij een V.A. waar de opwekking digitaal is waarna een D/A-converter nodig is om de klank hoorbaar te maken. Of heb ik dit fout?
nee dat heb je goed

En wat is dan de meerwaarde van een DCO tov. een VCO, en andersom?
een DCO is veel stabieler qua toonhoogte dan een VCO, de meerwaarde van een VCO is dat die dus niet zo eentonig klinkt als een DCO, het is dus maar wat je belangrijk vind. Toen er net DCO's kwamen vond men eentonigheid belangrijk, nu wil men juist weer een wat levendiger geluid en is VCO het weer helemaal

Wat kenmerkt eigenlijk een onstabiele VCO?
geen vaste toonhoogte, na verloop van tijd gaat ie dus vals klinken of het geluid "drift" in toonhoogte

DCO

DCO

Een DCO is wel een digitaal gegenereerde golfvorm. Dus een microcontroller die een wavetable uitleest, deze naar analoog omzet en daarna filtert (anti-aliasing). Voordelen: stabiliteit, nauwkeurigheid, reproduceerbaarheid. De aansturing gebeurt normaal intern in de microcontroller. Toetswaarde levert de snelheid waarmee de wavetable uitgelezen moet worden.

Een VCO in principe een echt analoge component. Alhoewel je natuurlijk een DCO zou kunnen maken die een externe stuurspanning leest om te bepalen op welke frequentie de golfvorm gegenereerd moet worden. Dat lijkt dus ook op een VCO !
Voor zover ik het weet zijn de meeste VCOs die gebruikt worden in dure synthesizers kopieen van de oude VCOs dus of die nou echt zoveel stabieler zijn ? Het is vaak zelfs moeilijk om VCOs na te bouwen omdat de temperatuur stabiliserende weerstanden niet altijd meer leverbaar zijn omdat ze niet veel gebruikt worden... Het grote voordeel van deze VCOs is dat ze gewoon minder statisch en dus beter klinken. Het is waarschijnlijk ook eenvoudiger om extra inputs op de VCO te zetten waardoor deze met allerlei extra bronnen te tweaken is (LFO's, envelopes, etc...)

Verder is er een hoop te vinden als je google beter gebruikt. Wikipedia is 1 mogelijkheid maar er is veel meer te vinden !
Zeker als je geen AOWer bent is dit vaak sneller ;-)

Tnx!

Maar als ik beide antwoorden naast elkaar zet vind ik iets wat op een tegenstrijdigheidje lijkt. Maar ik kan het ook verkeerd lezen.

Het signaal is van oorsprong dus wel digitaal? Zoals ik uit het verhaal van Heiko en het artikel op de Engelse Wiki lees. En de DA-converter is bij de DCO ingebakken? Want dat bedoelde ik met mijn vraag waar Dennis positief op reageert.

Als bovenstaande dus zo is, heb je dan ook te maken met bitrates van de DAC?

En hoe zit het dan met de golfvorm die door de DCO uitgezonden wordt. Is dat 1 golfvorm die na de DCO gemanipuleerd kan worden? Of kan een DCO zelf meerdere golfvormen voortbrengen? Als dit dan weer zo is, waarom hebben de meeste DCO-synths dan zo weinig mogelijkheden qua golfvormen. Als ik een V.A. gebruik, heb ik meestal een stuk meer golfvormen waar ik uit kan kiezen dan de zaagtand, golf en blok van de meeste DCO's. Of is dat een kwestie van klasse van de DCO?

@ DennisB, WIYF = Wikipedia is your friend, kom je te pas en te onpas tegen. Net zoiets als RTFM, read the fucking manual.

En via google zoeken heb ik gedaan en doe ik nu nog steeds, maar op het moment dat het ene verhaal me wat duidelijkheid verschaft, boort het andere verhaal dit weer de grond in.

volgens mij is het zo een dco is geen wavetable maar het wijst alleen maar naar de aansturing(en ook alleen de aansturing) welke digitaal is, en dus geen tuning problemen geeft zoals oude vco synths (die eerst warm moeten worden, of out of tune klinken bij hitte e.d.)....

nou is het nu zo met de compjoeter onvrede(steriel geluid uit de 90ties) weer wordt truggegrepen naar vco en ook tubes, omdat dat een spannender geluid zou maken........maar de nieuwe analogen zoals de andromea hebben minder last van tuningproblemen en klinken dus ook minder geil als de oude.... :(

Als er een wavetable gebruikt wordt dan noemen ze dat weer awm/pcm en dan kom je al snel op romplers terecht.
En neen het is natuurlijk zo dat wavetables soms ook als dco worden aangeduid..zoals bij waldorf en dan kan je de wavetables ook als een soort osc gebruiken met pw e.d.

Ik dacht eerst ook dat het geluid uit een dco digitaal was en werd opgemaakt uit wavetables maar dat is echt niet zo....het vertelt echt alleen iets over de aansturing van de osc en verder niks.

Een Va wordt wel puur opgebouwd uit een digitale berekening en dus die is wel geheel digitaal.....

Origineel geplaatst door Kraan
Het signaal is van oorsprong dus wel digitaal? Zoals ik uit het verhaal van Heiko en het artikel op de Engelse Wiki lees. En de DA-converter is bij de DCO ingebakken?

Dit heb ik nooit begrepen!! De DA converter in de prophet 5

Je kan je natuurlijk ook afvragen "wat is analoog" eigenlijk.

Attachments

• prophet 5 da converter.jpg
    prophet 5 da converter.jpg
    43,3 KB · Bekeken: 111
Re: DCO

Re: DCO

Origineel geplaatst door heiko
Een DCO is wel een digitaal gegenereerde golfvorm. Dus een microcontroller die een wavetable uitleest,

Naar mijn weten werken de meeste DCO wel met een analoog opgewekt signaal.

Mijn vraag komt eigenlijk voort uit de DCO van Ken Stone.

http://www.cgs.synth.net/modules/cgs20_dco.html

Dit omdat ik me een beetje aan het orienteren ben op de zelfbouw van een modulair systeem.

Ik was altijd in de veronderstellng dat de Oscillator van een DCO gewoon analoog was en slechts digitaal aangestuurd wordt. Ben de weg even kwijt nu, vandaar ook mijn vraag. Beetje zelfde geval als dat van Catalunya. Hoewel ik wel een duidelijk beeld heb van het verschil tussen digitaal en analoog.

gast een dco is een analog osc.....maar alleen met een andere aansturing stabieler dan stroom die 1010101, de 1010101 wordt weer omgezet naar een voltage maar op het laatste moment(d/a converter)dus minder fluxtuaties en als de da op de dco zit dan nog minder fluxtuaties. en de converter hoeft dus niet ingebakken te zitten.....is wel vaak zo omdat dat soort osc goedkoper zijn dan een losse d/a converter en osc en dus vaak gebruikt in synths na de pro5 en nog minder gefluxed klinken (meer steriel dus).

smackos heeft het mij zo uitgelegt, ik dacht het eerst ook verkeerd.

Dus de aansturing vindt digitaal plaats waar dus ook een (ingebakken of extern) DAC voor nodig is om de Osc. zelf aan te sturen, waarna de OSC een compleet analoog signaal uitstuurt? Heb ik het zo goed?

@ DennisB, WIYF = Wikipedia is your friend, kom je te pas en te onpas tegen. Net zoiets als RTFM, read the fucking manual.

thnx, dat zijn idd termen die je niet wilt horen

Een VCO (voltage CONTROLLED oscillator) is enkel en alleen een analoge oscillator die dmv van voltage (spanning) wordt aangestuurd, de toonhoogte dus. Aangezien de spanning zo nu en dan kan variëren in een synth blijft deze spanning niet constant en heeft dus toonhoogte fluctuaties. Toen men digitale componenten kon maken heeft men een DCO (digital CONTROLLED oscillator) gemaakt. Dit is ABSOLUUT een analoge oscillator maar de toonhoogte wordt dmv van een microchip aangestuurd. De toonhoogte fluctueert hier dus niet.

Een DCO leest dus absoluut geen wavetable uit (dit is een uitvinding van PPG). Dat is een veel voorkomende misvatting.
Het zou in die tijd technisch niet eens kunnen om een wavetable te maken die zo groot is om een perfecte zaagtand of blokgolf te produceren.

De eerste synths die digitale osc's hebben zijn ensoniq esq1 en korg dw6000. Deze hebben wel een vcf net zoals de PPG Wave v2.3.

Inderdaad, maar de opwekking is heel anders. Een DCO is dus niet een VCO met een digitaal gestuurd frontje. Dus geen D/A die een stuurspanning levert voor een VCO, want daar schiet je niks mee op, dan is je oscillator nog steeds temperatuur-gevoelig en zouden de oscillators nog steeds tune en trim potmeters nodig hebben. Erger nog, in de jaren 80, toen de DCO's in opkomst waren, waren D/A's zelf ook temperatuurgevoelig, dus dat had het probleem alleen maar erger gemaakt.
De stuurspanning is namelijk niet het probleem, maar dat zijn de exponentiele converter en de oscillator.

Een DCO is een kristal-gestuurde oscillator met een variable deler die een rotsvaste frequentie uitspuugt. Uit de bron komt dus een 50/50 blokgolf van exact de juiste frequentie. Daar zit dan nog een analoog stuk achter om daar zaagtanden en sinussen uit te fabriceren.

De werking is erg mooi te zien in bijvoorbeeld de schema's van de Farfisa Soundmaker. Daar is de DCO helemaal uit losse logische chips opgebouwd. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Juno-2, waar zes DCO's in 1 chip gepropt zijn.

Origineel geplaatst door Catalunya
Dit heb ik nooit begrepen!! De DA converter in de prophet 5

Dat heeft alles te maken met de geheugenopslag van de Prophet 5. De analoge spanningen van alle potmeters van het frontpaneel worden met een A/D-converter omgezet naar digitale waarden en kunnen zo opgeslagen worden in RAM-geheugen. Vanuit het RAM-geheugen kunnen deze waarden dan weer naar analoge spanningen omgezet worden met die D/A-converter om hiermee de VCO's, VCF's en VCA's aan te sturen.

Dus de aansturing vindt digitaal plaats waar dus ook een (ingebakken of extern) DAC voor nodig is om de Osc. zelf aan te sturen, waarna de OSC een compleet analoog signaal uitstuurt? Heb ik het zo goed?

ja dat denk ik wel......dus als die da converter los zit gaat ie weer wat meer als een vco klinken(meer wisseling) toch?

@Boemtsjak das dan weer duidelijk. het heeft dus te maken of je sounds kan opslaan voor later

Toen men digitale componenten kon maken

Da's ook een misvatting. Dat kunnen ze al sinds de jaren '60 en zeker al in de jaren '70 waren logische ICs voor iedereen betaalbaar.

Ik denk dat het er eerder in zit dat een DCO niet te rijmen was met voltage control, dus ze werden pas bruikbaar in polyfone midisynths (na 1983 dus).

Origineel geplaatst door etaoin
Ik denk dat het er eerder in zit dat een DCO niet te rijmen was met voltage control, dus ze werden pas bruikbaar in polyfone midisynths (na 1983 dus).

Ik denk dat je hier gelijk in hebt. Analoog was UIT in de eind jaren tachtig. Maar ja, analoog is ook niet alles.....toch?!

Origineel geplaatst door fourier Maar ja, analoog is ook niet alles.....toch?!

doe dat nou niet, het was net zo gezellig 8o)

Re: Re: DCO

Re: Re: DCO

Origineel geplaatst door dennisb
Naar mijn weten werken de meeste DCO wel met een analoog opgewekt signaal.

Dat is waar. Een DCO is digitaal geklokte oscillator die digitaal aangestuurd wordt, maar het genereren van de waveform is van de meet af aan analoog. Het is denk ik ook wel een beetje typisch omdat digitaal uiteindelijk altijd analoge spanninkjes zijn.

Een blokgolf uit een MiniMoog is uiteindelijk ook niet meer dan 1010101010101010101010101010101010101010101010101010

Back