[moederbord] welke ????

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik zal kijken wat ik er tot zover van kan bakken, ik zal proberen zoveel mogelijk mee te nemen. Er zijn in ieder geval een aantal punten waar ik aandacht aan wil besteden, o.a. de discussie Intel/AMD, maar ook aan dingen als storingsfactoren, harde schijven en storingsfactoren. Maar ik wil vooral proberen mensen te informeren over de mogelijkheden en zaken waar ze zelf op moeten letten bij aanschaf.

Zijn er nog meer mensen hier binnen het forum met ruime IT ervaring? Mensen met TD ervaring?

Origineel geplaatst door bambamstudio
Heren ga dit ff op GoT uitzoeken AUB.
Het is een SYNTHFORUM

Ik denk persoonlijk dat niemand hier off topic is geweest. Dit is een synthforum, dat klopt, maar er staat toch duidelijk aangegeven dat er op dit forumgedeelte vragen gesteld mogen worden over computer hardware. In dit tijdperk zijn computers nu eenmaal belangrijke onderdelen geworden binnen een muziekstudio. Ook bij degenen die synthesizers gebruiken in hun muziek. De sequencer en virtuele synthesizers/ samplers zijn niet meer weg te denken in de huidige muzieksamenleving.
En waar kan je beter praktijkervaringen opdoen voor een muziekpc als op een forum waar veel muzikanten zitten. Als dit soort draadjes niet meer besproken kunnen worden, dan moeten de kopjes van het forum aangepast worden zodat iedereen weet waar hij aan toe is.

Mijn 2 eurocenten :biertje:

@ bam bam

misschien een idee idd om een forum te beginnen voor alleen audio pc's?

want thegreatmuffin heeft wel een punt

Sja, ik weet niet of kritiek door een nieuw lid hier op zijn plaats is, maar ik vind persoonlijk ook dat een pc en bijbehorende technische vragen er gewoon bij horen...een vraag over mixers en effecten zou dan ook niet meer kunnen?:confused:
Ik ben zelf ook volop bezig met bekijken van verschillende opties kwa mobo's en overclocken en dergelijke en dan is er wel een hoop info te vinden op de bekende sites, maar we zitten hier onder elkaar met bondgenoten en muziek eisen zijn nu eenmaal anders als wat de die-hard gamers wensen.;)
Ik kreeg ook al wat vreemde reacties op vragen over overclocken, terwijl ik hierzelf zoals ik toen ook al aangaf erg goede ervaringen mee heb. Misschien is het een idee om ook daar wat toleranter mee om te gaan. Voor veel minder geld kan je een veel betere performance uit je machine toveren en wat je vervolgens bespaart kan je weer aan een leuk apparaat spenderen. Misschien is het inderdaad een goed idee om er een apart gedeelte voor te reserveren, audiocomputers en wat er zoal bij komt kijken, lijkt me fantastisch om op deze manier ook ervaringen uit te wisselen.8)

Origineel geplaatst door thegreatmuffin

Ik denk persoonlijk dat niemand hier off topic is geweest. Dit is een synthforum, dat klopt, maar er staat toch duidelijk aangegeven dat er op dit forumgedeelte vragen gesteld mogen worden over computer hardware.

Mijn 2 eurocenten :biertje:

Dit was dus de reden dat ik gestopt ben met te posten in dit topic. Ik kreeg een beetje het idee dat het vooral aan het humeur van BAMBAM lag.

Ik vind het ontzettend dom dat er naar een forum wordt verwezen, waar idd de kennis aanwezig, als deze hier ook aanwezig is. En daarbij komt ook nog dat de kennis hier ook nog wordt betrokken op het gebied van muziekproductie.

Want om nou eerlijk te zijn. Een synthforum 100% pure is het al lang niet meer :smeris:

.................nog een cent in het bakkie

Ik snap het probleem wel van deze discussie: het is de vraag waar je de grens trekt. Ik denk dat het meer de bedoeling is van dit forum-onderdeel dat je over pc's vragen stelt die gerelateerd zijn aan aan audio, en niet aan bijvoorbeeld overclocken. Althans, niet hoe je moet overclocken, maar of het verstandig is om het te doen... anders moet je gewoon inderdaad bij GoT zijn.

Het punt is alleen dat er hier meer mensen rondlopen die veel meer verstand hebben van synths en muziek dan van computers, en dat kan voor dit soort discussies niet altijd even handig zijn. Soms wel, omdat iemand toevallig soms ervaring heeft met een bepaalde toepassing en de juiste truuk kent. Dat is geen enkel probleem, integendeel, dat is juist mooi. Maar soms heb ik het idee dat bepaalde discussies worden gevoerd zonder dat er echt antwoord komt op de vraag van de topicstarter, en is de relatie tot de audio-achtergronden ver te zoeken. Voor dat soort dingen zou het dus handig zijn een FAQ te hebben waar een hoop basisinformatie in staat. En voor sommige dingen en know-how is het beter om op GoT te gaan zoeken. Maar ik denk dat één ding goed overdacht moet worden: er moet een grens worden getrokken tussen wel en niet audio-gerelateerde problemen, en daar is veel moderating voor nodig denk ik.

ja een faq met een forum.

dus eerst gewoon een lijst met hoe en waarom om de meeste vragen te verkomen. en een forum om dat lang niet alles in een faq kan en omdat de technologie steeds verandert

Dit moeilijk hoor, wel geen FAQ/Forum.

Het is inderdaad de goede plek voor zo'n vraag als deze. En ook dat de vraag zal blijven spelen. En hij is niet zo als van 'welke synth moet ik kopen' of 'welke geluidskaart moet ik kopen'. Alhoewel er wel overeenkomsten in zitten.

Een FAQ lijkt me het meest voor de hand met evt een follow up van updates. Tis maar een ID.

Mijn persoonlijke mening waarbij ik niemand voor het hoofd wil stoten is dat zulke vragen erbij horen. Het overgrote deel maakt muziek icm een pc en hier zitten ook meer mensen die specifiek hun ervaringen kwijt kunnen. Beter dan GoT mijns inziens.

Nogmaals, onder het kopje hardware staat dat je vragen mag stellen over computers. Mogen we straks in het sequencer gedeelte geen vragen meer stellen over Cubase of Logic omdat het geen synthesizers zijn? DaGoose heeft vind ik geen vraag gesteld die niet zou mogen en van alle anderen kan ik eigenlijk ook niet echt zeggen dat ze off topic zijn gegaan. Je moet toch haast wel de specs en eigenschappen van een mobo aanhalen wil je kunnen uitleggen waarom je het zou adviseren als basis van een muziekcomputer...

Maar goed, het is uiteindelijk aan een moderator te bepalen wat een toegestane computer hardware vraag is en wat niet. Eigenlijk zijn we nu aangeland op een echte off topic discussie. Gaat nergens meer over. De vraag was welke mobo er aangeschaft moest worden dus van mijn kant even de excuse aan Da Goose voor het vervuilen van z'n topic nu.

oei.... ik hoefde alleen maar een merk en type van een goed moederbord te hebben hoor?? :engel:
maar wel leuk om deze verdere discussie te lezen... nu weet ik alleen nog steeds niet helemaal wat nu precies een goed moederbord is..

merk.. type..

ok,.. ben ff aan het kijken nu.

Ik hoor veel over ASUS borden dus hier een paar op een rijtje.. wat is goed?

Asus A7V8X-SA VIA KT400 Socket A U133 Sound/USB2.0/SATA/RAID/FW/LAN DDR € 155,-

Asus P4T533-C Intel i850E Socket 478 U100 Sound/USB2.0 RAMBUS € 179,-

Asus P4B533-E Intel i845E Socket 478 U100 Sound/USB2.0/RAID DDR € 197,-

en geheugen ??

wat is beter en sneller??

DDR 512 MB PC2100 A-Merk € 199,-
DDR 512 MB PC2700 A-Merk € 210,-
RIMM 512 MB (2x 256 MB, 16bit) PC800 Samsung € 251,-

Origineel geplaatst door bambamstudio
Mijn mening (en die van andere mods):

Discussies over geluidskaarten, MUZIEKsoftware, SCSI kaarten kan wel.

Discussies over moederboarden, geheugen, welke watergekoelde TFT schermen, kan niet vinden wij.

maar ontopic weer.

:confused:

Bamse je maakt me in de war !!

:slotje: ?

maar ik begrijp je punt wel !

toch jammer dat die moederborden en zo eigenlijk niet kunnen want dat vond ik nou het leukst

er is btw een logic testsite met allemaal verschillende moederborden etc. en de hoeveelheid platinum verbs welke deze systemen max kunnen runnen.

erg interesant alleen ben ik de link effe kwijt

De link is:
http://www.digitalnaturalsound.com/logic_dsp/perform_lap5.shtml

Een board wat steeds weer opduikt is de P4T-E ook in de test maar ook als referentieboard op de rme site.
Dit board heb ik aangeschaft op de PCbeurs in amsterdam een paar weken geleden bij memo computers :
www.memo.nl voor 50 euro.
Kijk ook maar op tweakers' pricewatch voor de laagste prijs...

Dit board gebruikt pc800 ram, 116 euro per256Mb en is makkelijk aan te passen aan een hogere werksnelheid..
(durf het woord niet meer in de mond te nemen:D )

Veel geluk Goose met zoeken en puzzelen!

BTW Goose,ook een goed moederbord waar de reviews erg lovend over zijn is de p4pe ook van asus.
Asus word ook telkens als snelste/stabielste bord getest overclocked of niet.
Dus de asus p4te/p4t533 id de beste oplossing met rimm geheugen (pc 1066)en de p4pe is de beste oplossing met ddram geheugen.

Origineel geplaatst door da goose

en geheugen ??

wat is beter en sneller??

DDR 512 MB PC2100 A-Merk € 199,-
DDR 512 MB PC2700 A-Merk € 210,-
RIMM 512 MB (2x 256 MB, 16bit) PC800 Samsung € 251,-

op zich, voor muziek heb je aan ddr zat; rimm is meer voor de gamefreaks... maar rimm is tegenwoordig niet eens zoveel duurder dan ddr, zie ik in je lijstje...
maar zolang er nog wel moederborden gemaakt worden met ddr hoef je je hier amper druk om te maken (het zou anders zijn als de nieuwere = de betere mobo's alleen nog maar rimm hadden - dan zou je wel moeten...)

Ben ik het niet helemaal mee eens Cadra. Rimm of DDR heeft niets te maken met het samenstellen van een game pc of een audio pc of zelfs een server. Hoeveel wil je uit je PC halen. Uiteindelijk wil je zelfs je muziek pc optimaal benutten. Veel vsti's, effecten, noem maar op. En als je de pc zakelijk kan aanschaffen (Da Goose, jij verdient toch je brood met muziek?) dan is dat prijsverschil 3 maal niks.

Maar goed, bij de aanschaf van je Mobo zou ik er iig op letten dat hij APIC ondersteund zodat je met je irq's geen problemen meer hoeft te ondervinden mocht je meerdere audiokaarten, scsi en netwerkkaarten willen combineren. Verder zou ik uit safety overwegingen niet voor een VIA chipset gaan. Intel heeft tot nu toe bewezen hij meest geschikt te zijn voor audiokaarten. Weet je al welke audiokaarten je gebruikt, mail dan de fabrikant om te vragen of ze problemen hebben met bepaalde chipsets. Mijn voorkeur voor audio gaat nogsteeds uit naar een Intel 850 chipset.

ja da's wel waar, als je het toch zo kan betalen, ga dan gewoon voor rimm :D
wat ik bedoelde, trouwens, is dat bij gebruik voor muziek het verschil tussen ddr en rimm nogal marginaal is; bij games ga je het meer merken... althans dat vertelden ze mij toen ik mn pc kocht, een krap halfjaar terug...
inmiddels is rimm in verhouding tot ddr dik in prijs gekelderd.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back