audio en midi synchroniseren in Logic?

steed

Nieuwkomer
Bij het afspelen van bepaalde songs in Logic 4.8.1 met een Edirol FA-66 interface (ASIO) krijg ik af en toe de melding dat het systeem de audio en midi niet kan synchroniseren. Ook krijg ik soms "glitches" bij het afspelen van songs, maar ik vermoed dat dat met bovenvermeld probleem te maken heeft. Is er iemand die weet waar te zoeken, heb al vanalles geprobeerd....

bij mij was dit meestal een teken dat mn systeem het niet helemaal aankon

"could not synchronize audio and midi [samplerate = 32454]" oid zei logic dan.

kan ook zijn dat je een (voor logic dan) niet zo lekkere midiinterface aan je pc hebt hangen.

Bij mij roept die dat ook. Heeft volgens mij met de clock van je audiokaart temaken

De CPU en audio I/O zijn ok, de meters komen amper boven nul uit.

Indien het systeem niet meekan krijg je eerder de melding "Disc too slow, could not process data in time" of iets in die aard. Had ik regelmatig op m'n oude pc, maar die gaf nooit de melding "Can't synchronize audio and midi". Voor m'n nieuwe pc heb ik inderdaad een nieuwe audio en midi interface moeten aanschaffen (FA-66 van Edirol). 'k kan me niet voorstellen dat die een probleem zou geven.

Ik krijg de error melding trouwens ook als er geen midisporen meelopen.

In Logic:

- de opties "Larger process buffer" en "Larger disc buffer" zijn aangevinkt.
- Software monitoring staat uit.
- ASIO buffer delay: IN=0, OUT=0
- Max. I/O Streams: IN=max, OUT=max

Op het control panel van de driver (ASIO) heb ik "Maximum buffer size" aangevinkt.

Het onbegrijpelijke is dat het probleem zich soms wel en dan weer niet voordoet, met dezelfde settings.

Het probleem stelt zich ook als ik geen enkele plug-in gebruik, gewoon een paar wav files draaien zonder meer - waarbij de CPU totaal niet belast wordt - en ik krijg de error. (en dus op andere dagen draait-ie een hele dag zonder één keer de error te geven)

De buffergrootte van de ASIO staat op maximum. Andere latency instellingen zijn er niet, enkel die die ik eerder opgaf, in te stellen in Logic => audio preferences => audio driver => ASIO. Of ik zou iets over het hoofd moeten zien...

Hoe ik het aantal samples kan instellen zal ik eens moeten uitzoeken want dat ben ik nog nergens tegengekomen. (geluidskaart = Edirol FA-66 midi en audio interface). De sample rate kan ingesteld worden van 44.1 tot 192 kHz, en staat op 44.1 kHz. Ook m'n Logic staat op 44.1.

Dan zou ik maar eens gauw nazoeken hoe het kan, en de waarde omhoog doen.

Daarmee wordt de latency groter, maar de kans op glitches kleiner.

Als het probleem echter blijft, ook bij extreem hoge waarden van latency (100 msec of hoger), dan ligt het aan iets anders.
Heb je al geprobeert de drivers voor je Edirol te updaten?

In Logic kan ik onder "Audio pref. => driver => ASIO" een gegeven "Volume Smoothing ...ms" instellen. Vermoedelijk is dit wat je bedoelt? Staat op 50ms, en kan inderdaad tot 255. 'k Heb het nu op 50ms laten staan aangezien vandaag alles vlot draait. Kan het überhaupt aan zoiets gelegen zijn, daar het probleem zich niet constant voordoet?

Goeie tip om een update te downloaden trouwens! Daar maak ik beter een automatisme van...

Re: audio en midi synchroniseren in Logic?

Origineel geplaatst door steed
Bij het afspelen van bepaalde songs in Logic 4.8.1 met een Edirol FA-66 interface (ASIO) krijg ik af en toe de melding dat het systeem de audio en midi niet kan synchroniseren. Ook krijg ik soms "glitches" bij het afspelen van songs, maar ik vermoed dat dat met bovenvermeld probleem te maken heeft. Is er iemand die weet waar te zoeken, heb al vanalles geprobeerd....

Die melding krijg ik soms ook hoor. Gewoon opnieuw starten en het loopt dan wel goed? Als het maar zelden gebeurt en er zijn dagen dat het goed gaat zou ik er niet al teveel van aantrekken. Kan het soms zijn dat Windows bepaalde taken op de achtergrond uitvoert en het dan even te druk heeft om Logic processortijd te gunnen?

In Logic kan ik onder "Audio pref. => driver => ASIO" een gegeven "Volume Smoothing ...ms" instellen. Vermoedelijk is dit wat je bedoelt? Staat op 50ms, en kan inderdaad tot 255. 'k Heb het nu op 50ms laten staan aangezien vandaag alles vlot draait. Kan het überhaupt aan zoiets gelegen zijn, daar het probleem zich niet constant voordoet?

Goeie tip om een update te downloaden trouwens! Daar maak ik beter een automatisme van...

Nee dat bedoel ik niet. Volume smoothing kun je het beste op 50 msec laten staan.

Ik zie dat je continu probeert IN Logic instellingen te veranderen, maar je moet dat erbuiten doen.

Je Edirol geluidskaart dicteert aan Logic welke buffergrootte je gebruikt (Logic neemt dat over).
De Edirol software dicteert dus ook de latency.

Probeer dus in de Edirol software de latency in te stellen.

Re: Re: audio en midi synchroniseren in Logic?

Re: Re: audio en midi synchroniseren in Logic?

Origineel geplaatst door bronswerk
Die melding krijg ik soms ook hoor. Gewoon opnieuw starten en het loopt dan wel goed? Als het maar zelden gebeurt en er zijn dagen dat het goed gaat zou ik er niet al teveel van aantrekken. Kan het soms zijn dat Windows bepaalde taken op de achtergrond uitvoert en het dan even te druk heeft om Logic processortijd te gunnen?

Behalve als 't op dagen is dat het echt niet kan of mag hé; repetities worden erdoor gehypotikeerd, live situaties lopen in het honderd, en binnenkort moet de laptop dus mee de boer op...

Opnieuw opstarten is geen oplossing; als-ie "geen zin heeft" doet-ie het niet.

Ik zou niet goed weten welke taken Windows op de achtergrond uitvoert (kan altijd natuurlijk), maar als ik de systeem prestaties bekijk krijg ik amper een uitlezing op de "LEDjes". CPU-gewijs zou er dus toch genoeg power aanwezig moeten zijn?...

Re: Re: Re: audio en midi synchroniseren in Logic?

Re: Re: Re: audio en midi synchroniseren in Logic?

Opnieuw opstarten is geen oplossing; als-ie "geen zin heeft" doet-ie het niet.

Hmm, dat is bij mij dus niet het geval. Opnieuw op play drukken en de trein loopt weer, hier tenminste. Je werkt nog wel met 4.8. zie ik. Upgraden naar 5.5 lijkt me in ieder geval een goed idee. Staar je niet blind op de CPU en Disk meters. Zeggen ook weer niet zoveel.

Origineel geplaatst door MrM
Nee dat bedoel ik niet. Volume smoothing kun je het beste op 50 msec laten staan.

Ik zie dat je continu probeert IN Logic instellingen te veranderen, maar je moet dat erbuiten doen.

Je Edirol geluidskaart dicteert aan Logic welke buffergrootte je gebruikt (Logic neemt dat over).
De Edirol software dicteert dus ook de latency.

Probeer dus in de Edirol software de latency in te stellen.

Yep, heb ik ook al gedaan. Ik kan de buffer size instellen met een schuifbalkje tussen min. en max. en ik heb 2 flipmenu's voor WDM ("normal" of "smaller") en ASIO ("normal", "smaller", "larger"). Daarnaast kan ik "Use Maximum Buffer Setting" aanvinken en dat "overruled" dan de vorige settings. Dat doe ik dan ook, zodat het boeltje ineens de grootste buffer (en latency) heeft.

Komt daarbij nog dat de FA-66 een ongelooflijke hum produceert en ik begin serieus te twijfelen over mijn aankoop. Maar daar maak ik beter een andere thread van...

Re: Re: Re: Re: audio en midi synchroniseren in Logic?

Re: Re: Re: Re: audio en midi synchroniseren in Logic?

Origineel geplaatst door bronswerk
Hmm, dat is bij mij dus niet het geval. Opnieuw op play drukken en de trein loopt weer, hier tenminste. Je werkt nog wel met 4.8. zie ik. Upgraden naar 5.5 lijkt me in ieder geval een goed idee. Staar je niet blind op de CPU en Disk meters. Zeggen ook weer niet zoveel.

Kàn je upgraden van 4.8.1 naar 5.5 ?? Aangezien Logic (of Apple) dit niet meer ondersteunt...

Re: Re: Re: Re: Re: audio en midi synchroniseren in Logic?

Re: Re: Re: Re: Re: audio en midi synchroniseren in Logic?

Kàn je upgraden van 4.8.1 naar 5.5 ?? Aangezien Logic (of Apple) dit niet meer ondersteunt...
Ja dat kan nog steeds.

Op Sonikmatter (waar jij ook gepost heb als ik het goed heb) staat een thread waarin een aantal links geef die in het internet archief staan, daar staan alle updates in: http://community.sonikmatter.com/forums/index.php?showtopic=33667

Back