Muziek maken op een linux-systeem?

Of de "normale" versie van de laatste release ook gebruikt maakt van de RealTime-kernel weet ik niet.

Default niet - maar er is wel een package voor, dus installeren is een kwestie van 'apt-get install linux-rt'.

Als je kijkt naar de geluidskaarten die gesupport worden, kom ik tot de conclusie dat maar weinig mensen dit kunnen proberen.
Of zie ik t fout ?
Opzich spreekt het me wel aan een niet win of mac Os.

Nou als jij in het aanbod kaarten die op linux werken geen goed kaart kan vinden, dan is dat wellicht jouw (Westers) probleem ;)

Anders wordt het natuurlijk als je al een kaart hebt, die niet ondersteund wordt... dan moet je keuzes maken...

Beter van niet...

Beter van niet...

Als je kijkt naar de geluidskaarten die gesupport worden, kom ik tot de conclusie dat maar weinig mensen dit kunnen proberen.
Of zie ik t fout ?
Opzich spreekt het me wel aan een niet win of mac Os.

Ik heb zogauw even niet door naar welke lijst kaarten je kijkt, maar die is vrijwel zeker incompleet; dat zijn gewoon de kaarten die de developers hebben getest of waarvan gebruikers hebben aangegeven dat ze werken. Voor USB- en Firewire-spul is het sowieso zo dat vrijwel alle geluidskaarten zich aan dezelfde specificatie houden en het vrijwel allemaal wel doen met de standaard drivers, of ze nou in die lijst staan of niet. Ik ben nog nooit een geluidskaart tegengekomen die het niet met Linux deed, maar als je goed zoekt, zijn ze er vast, helemaal in het high-end segment. Maarja, je weet het nooit zeker tot je het zelf test, zelfs met kaarten die wel op een lijst worden genoemd:)

En wat betreft muziek maken met Linux in het algemeen: ik hou al zo'n jaar of tien in de gaten wat er aan muziek-software voor Linux is en ik heb zo'n beetje alles wat ik kon vinden wel geprobeerd. Conclusie: het is het allemaal net niet. Ontzettend veel leuk speelgoed, dat wel, maar serieus muziek maken is er niet bij. Rosegarden is al eerder genoemd en komt het meest in de buurt bij een serieus stukje software, ik heb zelfs een tijdje geprobeerd er muziek mee te maken, maar uiteindelijk was het een ellenlang drama van MIDI-poorten die steeds versprongen, latency-issues en software die gewoon niet gebruikersvriendelijk is.

Als Linux-fanaat zeg ik het met pijn in het hart, maar als je gewoon muziek wil maken, zou ik voorlopig niet voor Linux kiezen.

@zmooc, het is zeker niet zo dat alle geluidskaarten werken onder linux. Ik weet niet wat jij verstaat onder linuxfanaat zijn, maar deze opmerking bevreemd mij ten zeerste. Of je bent helemaal niet zo'n Linux kenner, of je bent een linuxprofessor die Wel alle geluidskaarten aan de praat krijgt, dan volgen we graag enkele colleges...

Verder ga ik niet mee in je stelling om Linux af te raden. Met programma's als Ardour, Renoise, energyXt, Qtractor, Rosegarden, Linuxsampler etc. kun je prima muziek maken!

Tel daarbij op dat de meeste VST's werken via Wine, Reaper, FL Studio, Band in a box etc.

Daarbij hoef je niet volledig over te stappen op Linux. Een dualboot met Windows is een fluitje van een cent!

Ik denk dat jij, of jaren geleden een keer hebt gekeken hebt, of je er niet echt in verdiept hebt (zoals ik), want Linux is niet hetzelfde als Windows of Mac, maar biedt zeker veel mogelijkheden en voordelen...

Ik nodig dan ook mensen uit om de mogelijkheden hier: http://www.homerecording.be/forum/f43/

te bekijken en te bediscussiƫren :geslaagd:

@rooz: Ik ben inderdaad zo'n professor die al jaren niks anders gebruikt... :P

Maar ik zeg ook niet dat je geen muziek kunt maken met Linux; dat lukt zeker wel, zie ook de voorgaande posts in dit draadje en de vele demos op Internet. Alleen kun je je wel afvragen hoeveel van je tijd je dan muziek aan het maken bent en hoeveel je kwijt bent met software compilen, configureren, aan elkaar knopen en om de beperkingen heen werken. Ga bijvoorbeeld alleen maar eens na wat je moet doen om een fatsoenlijke low-latency kernel te krijgen en je systeem te configureren om fatsoenlijk realtime te kunnen werken of wat je moet doen om te zorgen dat ALSA niet standaard DMIX gebruikt en dat Wine Jack wil gebruiken. Je moet uberhaupt al weten wat Jack en Wine zijn, beide workarounds voor dingen waar je onder Windows niet over hoeft na te denken, dat zegt denk ik al vrij veel.

Dus het kan wel, maar als je gewoon (met de nadruk op gewoon, daar ging het me om) muziek wil maken, moet je eerst een heleboel andere dingen doen dan muziek maken voordat je los kunt. Je moet voorlopig toch echt nog in de eerste plaats Linux-fanaat zijn en in de tweede plaats muziek willen maken:) En als je dat bent en zoals jou de tijd erin wil steken, lukt het prima, laat je vooral niet tegenhouden door mijn luie mening, maar ik denk dat je het wel met me eens zult zijn dat er ontzettend veel meer uitzoekwerk nodig is om op Linux dingen te doen waar je met wat Mac of Windows applicaties zo klaar bent. Althans, dat denk ik, want ik heb eerlijk gezegd al een jaar of 8 jaar geen Windows of Mac computer van dichtbij gezien:)

@rooz: Ik ben inderdaad zo'n professor die al jaren niks anders gebruikt... :P

Maar ik zeg ook niet dat je geen muziek kunt maken met Linux; dat lukt zeker wel, zie ook de voorgaande posts in dit draadje en de vele demos op Internet. Alleen kun je je wel afvragen hoeveel van je tijd je dan muziek aan het maken bent en hoeveel je kwijt bent met software compilen, configureren, aan elkaar knopen en om de beperkingen heen werken. Ga bijvoorbeeld alleen maar eens na wat je moet doen om een fatsoenlijke low-latency kernel te krijgen en je systeem te configureren om fatsoenlijk realtime te kunnen werken of wat je moet doen om te zorgen dat ALSA niet standaard DMIX gebruikt en dat Wine Jack wil gebruiken. Je moet uberhaupt al weten wat Jack en Wine zijn, beide workarounds voor dingen waar je onder Windows niet over hoeft na te denken, dat zegt denk ik al vrij veel.

Dus het kan wel, maar als je gewoon (met de nadruk op gewoon, daar ging het me om) muziek wil maken, moet je eerst een heleboel andere dingen doen dan muziek maken voordat je los kunt. Je moet voorlopig toch echt nog in de eerste plaats Linux-fanaat zijn en in de tweede plaats muziek willen maken:) En als je dat bent en zoals jou de tijd erin wil steken, lukt het prima, laat je vooral niet tegenhouden door mijn luie mening, maar ik denk dat je het wel met me eens zult zijn dat er ontzettend veel meer uitzoekwerk nodig is om op Linux dingen te doen waar je met wat Mac of Windows applicaties zo klaar bent. Althans, dat denk ik, want ik heb eerlijk gezegd al een jaar of 8 jaar geen Windows of Mac computer van dichtbij gezien:)

Goed verwoord! :)

Het is de laatste jaren al een stuk makkelijker geworden, dankzij de opkomst van Ubuntu en ook Ubuntu Studio www.ubuntustudio.org , je krijgt een geconfigureerd systeem, waarbij je (indien je een ondersteunde en professionele geluidskaart hebt) al een heel eind bent.

Tel daarbij op de documentatie die beter voor handen is voor bijv JACK en Ardour:
http://wiki.ubuntu-nl.org/Multimedia

En nu dus dat Nederlandstalige subforum... ok, het kan nog een stuk makkelijker, maar dat komt wel... Het gaat nu om de mogelijkheden en die zijn er zeker!
En nogmaals, je hoeft niet volledig over te stappen op Linux een dualboot is een fluitje van een cent!

edit:
@M01C ben jij ook een linuxgebruiker?
@zmooc ik nodig je uit om mee te helpen linux audio te verbeteren.

Laatst gewijzigd:
edit:
@M01C ben jij ook een linuxgebruiker?

Met name Senseogebruiker :D

In het verleden wel met verschillende distributies gestoeid. Soms won ik een partijtje soms niet. Net het echte leven.

Gaat veel tijd in zitten, kan je beter analoog modulair gaan, hou je nog tijd over om muziek te maken. :dubbel:

@zmooc ik nodig je uit om mee te helpen linux audio te verbeteren.

Al mijn tijd gaat tegenwoordig in mijn homemade (linux based) software synthesizer zitten, waarvan ik op het moment verder geen plannen heb om hem te releasen en al helemaal niet om hem te open sourcen.:duivels: Bovendien heb ik een hekel aan muziek maken met de computer, omdat dat steeds gedwarsboomd wordt door mijn Internetverslaving8o)

Dus bedankt voor de uitnodiging, maar ik heb helaas geen tijd en zin over om me met nog meer software-gerelateerde dingen bezig te houden:mexico: Maar ik denk dat het sowieso binnen een paar jaar wel helemaal goed gaat komen met linux audio.

Sorry, het verleden telt niet meer, dan kun je meepraten over vroeguh, maar niet over nu, echt niet ;)

Wat een onzin. Jij mag wel over laatste jaren praten en ik niet over verleden? Beetje raar is dat wel. Wat is volgen jou dan nu? Ubuntu Studio waar nu ook een nederlandstalig forum voor is? Beetje vaag hoor. Owja, Ubuntu das toch voor watjes die niet zelf kunnen compilen? :D

synts op linux

synts op linux

heb een paar vette synths op linux gevonden. Bristol heet het, hier zitten synths in als de Prophet 5, Juno 106 en Mini moog. duss: http://sourceforge.net/projects/bristol. of als je een Ubuntu instalatie doe je "sudo apt-get install bristol" en dan kan je ze openen via de commando prompt.
(ps) werkt met midi.

ik ben verder wel erg weg van audacity. ik heb het zowel op m'n XP als linux instalatie en onder linux is het tog beter.. verder heb je ook nog wel aardige drum machines als hydrogen en jack beat. Ik zels gebruik beervan de laatst wan die is iets makkelijker te begrijpen kwa samples laden (zoals TR-x0x samples), al is hydrogen wel het mooiste programma.

Ik gebruik nu sinds een paar maanden Linux naast m'n XP installatie. Erg prettig OS, maar ik heb nog geen tijd gehad om ook iets met audio uit te proberen, want het duurde alleen al een week voordat m'n geluid het fatsoenlijk deed. Daarna met moeite eindelijk Jack aan de praat, haal ik een verrotte update voor XFCE binnen en is het zaakje weer stuk. Nu m'n geluid weer werkende gekregen maar Jack nog niet, en daarmee Ardour ook nog niet.
Nu ben ik wel een computerfreak, dus ik vermaak me prima met Linux en geloof ook wel dat de audio-tools van een zeer hoog niveau zijn, maar voorlopig ben ik nog niet zo ver gekomen... En ja... ik kan niet echt meer zonder Ableton Live, dus Windows blijft voor mij wat betreft audio-productie nog even de voorkeur houden (en wat al het overige betreft zou ik Windows het liefst zo snel mogelijk van m'n hard disc gooien).

Back