Renoise 1.8 final

renoise18final.gif

Renoise 1.8 final is er eindelijk !

Verbeterde audio engine, verbeterde interface, en nog ontelbaar veel verbeteringen, kan haast niet beter !

Een paar highlights:
# Added a Mixer, for a fast access and total control of all used DSP effects and volume levels within Renoise. DSP effects can be easily accessed and modified (copied/pasted/ moved/deleted by keyboard shortcuts or drag'n'drop). Mini sliders (DSP parameter controls) can be optionally shown in the mixer strips for those DSP devices parameters, that you want to control via the Mixer. All components of the Mixer (mute/solo, panning, faders, volume, routings) can be hidden to get a better overview.

# Recording in the SampleEditor, which allows to create new samples on the fly, directly in Renoise.

# Added a "#Line-In Device", which allows you to directly route any of your soundcards physical input into a DSP chain in Renoise.

# Undo/redo is now available for all operations (with no exception).

# New open (XML) file format for all exported Renoise files (except samples). To view the XML files for songs or the other documents, simply open the newly saved files with an unzip tool. Songs and instruments are still self contained, so nothing (except the new file extensions) has changed for those who do not want/need to edit/view the file contents.
The new open file format will allow third party developers to easily write extension (Instrument or Pattern generators) or converters (from to other file formats) for Renoise.
..

Zie HIERRRR voor de volledige changelog met alle nieuwe features.

Download de demo hier: http://www.renoise.com/download.php..

Sweeeeeeet!!

Laatst gewijzigd:
Vandaag ff mee gespeelt.... zeer mooi programma hoor!!

EDIT: Damn, zojuist nog veel meer functies ondekt.
Dit werkt wel erg lekker, ik ga ff een trackje bouwen :D

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Raph
Vandaag ff mee gespeelt.... zeer mooi programma hoor!!

EDIT: Damn, zojuist nog veel meer functies ondekt.
Dit werkt wel erg lekker, ik ga ff een trackje bouwen :D

Welkom bij de club :D.

Kan een mod even de download link in de topicstarter aanpassen ? Die is incorrect, er zit een punt teveel achter, en ik kan het zelf niet aanpassen.

ik heb weer eens een renoise vraagje....

als je registerd zijn de updates dan altijd gratis (zoals bij flstudio) dus 4 ever and ever....of alleen van 1 naar 2?

(en echt zwaar beroerd dat asio het in de demo niet doet, zo kan ik het niet lekker checken, maar voor het geld hoef ik het niet te laten)

Van 1.8 tot 2.8 van 1.9 tot 2.9 etc is het gratis.
Erna zal er wel een korting of iets dergelijks zijn, maar we zijn nog niet zo ver gelukkig.

edit: dus stel jouw free update loopt bij 2.9 af, als je dan 3.0 (/t/m 4.0 gratis) koopt dan zal je korting krijgen

zo zo... even snel met de demo gespeeld, t ging weer als vanouds zoals met FT2 (op een paar toetsencombinaties na)... de FX, MIDI en VST support zijn erg netjes, maken t een compleet pakket zeg maar... en voor die 50 euries hoef ik t ook niet te laten :)

Heeft Renoise ook gescheiden uitgangen?

Ik was vroeger trackerkoning :mega: op de amiga, sommige tracks van mij liet ik van beneden naar boven lopen de hele track lang, gewoon omdat het kon :) daarna overgestapt op cubase omdat ik op hardware overging

Elke track kun je naar een aparte ASIO output sturen.

Cool, dat was op de Amiga wel anders: Op de Amiga had je 4 audiosporen, 2 voor links en twee voor rechts, maar als je dan 4 verschillende tracks maakte klonk dat natuurlijk niet zo lekker: Een bassdrum en synthsgeluid uit de rechter speaker en een hihat en een verkouden clap uit de linker.

Dus kon je tracks dubbel uitvoeren voor links en voor rechts, waardoor je nog maar 2 tracks over had, dat wordt echt lastig muziek maken. Ik maakte gabber, en als je dan een hihat na zo'n gerampte lange bassdrum deed, dan kapte deze de bassdrum af, dus mixte je het laatste stukje van de bassdrum met je hihat, dan liep de boel mooi door, wat een feest :D

Later sloten we de hele boel mono met een aantal vage verloopjes, dan had je wel weer 4 tracks . . .

(Ik werkte met SoundTracker, daarna NoiseTracker en later ProTracker, het schijnt dat je met Octamed meer sporen aan kon maken, maar dan werd het geluid slechter geloof ik, nooit geprobeert verder)

(Ik werkte met Protracker en Noisetracker, het schijnt dat je Octamed meer sporen aan kon maken, maar dan werd je geluid slechter geloof, nooit geprobeert verder)

OctaMED deed 8 kanalen van (min of meer) 7-bit audio.

Maar dan kon je wel Bach programmeren :D
http://www.dompselaar.org/SF/magnificat.mp3
(dit is OctaMED v5, gemaakt in 1992, god wat gaat de tijd hard...)

Ik heb er ook even meegespeeld en heb er meteen een vraag over. Kun je ook makkelijk spelen met Quantize enzo? Het ziet er allemaal heel 'strak' uit, kun je er makkelijk een grooveje (template) over gooien?

Je hebt inderdaad groove settings.. maar je hebt ook nog het delay commando, neem maareens iets op met "record note delay" aan, dan quantized hij het niet maar neemt hij het exact op.

Daarbij is er geen software die zo retestrak loopt als een tracker..

Ik heb al een hele tijd met de beta versies gespeeld, en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met de nieuwe features!

Die mixer gebruik ik eigenlijk nooit maar ik kan me voorstellen dat ie wel nuttig kan zijn. Line-in device is erg fijn! Het nieuwe bestandsformaat is ook wel handig; je kunt de samples eruit plukken zonder de song te openen, alleen heb ik wel het idee dat het inladen en opslaan wat langer duurt...

Enigste wat ik nog mis is een betere sequence editor, als ze nou is een functie kunnen implementeren die lijkt op de sequence editor van bijv. logic, cubase of andere conventionele sequencers (met die horizontale balkjes) dan ben ik helemaal tevreden!

Enigste wat ik nog mis is een betere sequence editor, als ze nou is een functie kunnen implementeren die lijkt op de sequence editor van bijv. logic, cubase of andere conventionele sequencers (met die horizontale balkjes) dan ben ik helemaal tevreden!

Op het renoise forum is daar al veel over gesproken, maar dat willen de meesten toch niet. Het is en blijft een tracker natuurlijk. Er zijn ook veel mensen die een piano roll erin willen, dus misschien dat ze het toch een keer gaan doen, maar voorlopig niet volgens mij.

Als je dingen zo graag horizontaal wil doen, moet je vooral geen tracker gebruiken. Ik bedoel je kan als kritiek punt op cubase 4 ook niet geven dat ze geen 'tracker-achtige sequencer' erin hebben geimplementeerd.

Dat is toch een geheel ander soort fruit..

Origineel geplaatst door dsil
Op het renoise forum is daar al veel over gesproken, maar dat willen de meesten toch niet. Het is en blijft een tracker natuurlijk. Er zijn ook veel mensen die een piano roll erin willen, dus misschien dat ze het toch een keer gaan doen, maar voorlopig niet volgens mij.

dat niet veel mensen het willen betwijfel ik,
geregistreerde gebruikers mogen stemmen op nieuwe features.
een arranger stond op de 2e plaats.

Het blijft een tracker uiteraard, maar iedereen kan tegenwoordig wel knippen en plakken.
dus een sequencer, of liever arranger zal de drempel wel verlagen.
maar ik blijf eerst nog wel bij de sneltoetsen, misschien wel mooi voor het overzicht.

Nou het tracken is natuurlijk fantastisch, daar kan geen Cubase tegenop (vind ik). Pianoroll hoeft voor mij niet, maar het zou wel prettig zijn als je alle patterns in een horizontaal scherm kunt arrangeren, zoals in Cubase. Dat is toch een stuk overzichtelijker. Ik heb dat altijd een gemis gevonden, al in m'n Octamed dagen...

Nog even wat anders: ik heb 1.8 maar 'ns geïnstalleerd, en ik zie geen Advanced Edit tab meer. Leuk dat dat allemaal met keyboardshortcuts kan, maar ik vind een menutje vaak wel zo handig. Is dat verdwenen of mis ik iets?

Back