Clips uit ableton lopen niet altijd gelijk

RVL

Stamgast
Mensen,

Het volgende probleem doet zich voor:
Clips uit ableton die goed geknipt zijn lopen soms niet helemaal gelijk.
Wanneer je een fractie voor de maat je clip start, loopt je clip normaal gesproken wanneer de maat dan daadwerkelijk begint precies mooi gelijk.

Ik heb echter af en toe wanneer ik de clip een fractie van een sec. eerder start dan de maat (wat dus gbruikelijk is) hij direct gaat lopen en dus niet wacht wanneer de maat opnieuw begint. Wat resulteerd in een zooitje clips die door elkaar heen worden gespeeld zonder enige synchronisatie :confused: (Erg fijn als je een liveset aan het uitvoeren bent)

Hier mijn vraag:
Het is ongetwijfeld een simpele instelling, maar ik kan hem niet vinden. Kan iemand mij dit vertellen?
Want ik wil ook weer niet dat al mijn clips altijd netjes op de maat lopen. Af en toe met bijgeluiden is het prettig wanneer je zoiets kan regelen.

Dank jullie!!
R

Ik denk dat dit alleen op te lossen is met de global quantise setting.
Verhoog deze (1/2 of 1 bar) en dan loopt het allemaal synchroon.

Je kan dan wel geen clips lanceren op een maatverdeling kleiner dan deze globale setting, maar je kan eventueel de clips zelf aanpassen (startpunt in negatief bv, of starten op 1.2.0) om kleine 'verschuivingen' te bekomen.

Ja dat is nou juist een beetje het probleem.

Ik kan hem per clip aangeven, maar niet voor het gehele audio spoor. :confused:
Dan zou ik bij iedere clip apart aan moeten geven dat de quantization op 1 of 2 bar staat.

Dit is ook wel aan te geven in de preferences, maar het probleem blijft.
En het frustrerende van alles is dat het vandaag niet werkt maar morgen heb ik weer nergens last van

(en nou niet komen met : ooh dan wacht je toch tot morgen :smeris)

R:

Klik een clip aan. Je ziet nu onderin je scherm de clip met de waveform of pianoroll indien het een midi is. Linksonder van de clip zie je drie knopjes. Open het launchscherm (ik geloof het middelste knopje, maar dat moet je even uitproberen). Ga nu vervolgens in je spoor alle clips selecteren met je linkermuisknop. Als je in het launchscherm de setting regelt wanneer de clip moet gaan lopen dan wordt dit aan alle clips in je spoor toegewezen.

Dank voor je antwoord.
Het is een beetje een work-around die ikzelf ook al had bedacht.
Echter is het probleem niet opgelost, maar denk dat dat gewoon een kleine bug in mn programma is ofzo.
Wellicht een keer opnieuw installeren zal dit probleem verhelpen, mits er meerdere mensen last van hebben.

R.

Ik had het zelfde probleem, dat mn clip direct starte als ik er 1 aanzette... de global setting stond op non ipv 1 bar, bij mij is het nu opgelost..

bedankt voor de tip!

Kyoshi

Back