Vol-le-dig Native!

Prophet

Ouwe rot
De meesten hebben misschien een beetje hardware, maar zijn er ook mensen hier die volledig Native zijn. Dus enkel vette PC of MAC met 2 studiomonitors. En zo ja is er wat je mist aan geluid. Een masterkeyboard reken ik niet echt als hardware maar idem noodzakelijk als een tekenpad voor een illustratorwerker.

Laatst gewijzigd:
Ik heb wel een Sennheiser E840 mic, maar dat is ook het enigste. Verder heb ik niets van materiaal. Zoals je zelf zei een keyboard zou eigenlijk iedereen moeten hebben die met muziek bezig is zoals de meeste hier, maar ook dat ontbreekt. Het staat nochtans op mijn verlanglijstje, samen met die 20 miljoen euro, hehe.

ik heb tijdenlang zo gewerkt en het kan eigenlijk ook prima.
ben van dikke berghardware naar dikke pc met rme/motu en masterkeyboard

naar nu een een dikke pc/mac combi met weer steeds meer hardware(ben nog steeds aan het inversteren) .

Idd de micro kan je moeilijk vervangen door het elementje dat in een webcam of toetsenboard steekt.

Ik kocht en zocht altijd achter meer synths en eigenlijk had ik er graag een focusrite RED channel erbij gehad, maar zover is het nooit gekomen. Misschien UAD ik de zaak wel later met erbij ipv een masterkeyboard een Kurzweil en RME channel. Ofwel ga ik de uitdaging aan volledig goedkoop softmatig te gaan. Een controllertje erbij als lege doos....maar voor de rest, geen gefritsel meer met materiaal dat staat stof te happen en dienst doet als standbeeld. :biertje:

Echt geen native people pur sang hier?

Of durven de meesten dat niet toe te geven dat er al een jaar hun synths staan stof te happen en alleen nog gebruikt word om soms nog eens een vroegere preset mee te mixen voor de schijn...:D

Was laatst nog bij een collega die zich ook gek heeft laten maken door softsynths
maar naar een jaar kwam langzaam weer hardware de studio in :D

Ik zou het vooral doen als uitdaging, zonder hardware. Tenzij zo'n emu masterkeyboardje of zo'nen ediDROL ...

Binnen geringe tijd zal ik het weten...wel met een nieuw core2 duo of quad systeem van intel...

Ik moet zeggen dat mijn hardware steeds minder gebruikt wordt.
Was nooit fan van de 3 grote software sequensers maar sinds Ableton Live 3 staan mijn MPC en SU700 steeds vaker
stof te happen.
Er zal altijd wel wat hardware blijven staan, omdat dat getuur naar een beeldscherm op den duur irriteerd.
Ach, best of both worlds zal ik maar zeggen.
Maar 1 ding is zeker, je kunt je geluid in je daw tegenwoordig door de vele mogelijkheden zodanig manipuleren en kneden dat het resultaat zeer bevredigend is te noemen.

Origineel geplaatst door Martune

Maar 1 ding is zeker, je kunt je geluid in je daw tegenwoordig door de vele mogelijkheden zodanig manipuleren en kneden dat het resultaat zeer bevredigend is te noemen.

Daar begint het idd op te lijken, ik heb altijd anti VSTi wegens de platte klank en het iele timbre, maar toen ik vanguard hoorde begon ik te twijfelen en na de minimonsta gehoord te hebben, ook. Ik zal nooit 3000,- kunnen geven aan een minimoog voyager, dat weet ik zo.

Dus waarom dan al de rest ook niet ineens VSTi en dan sampling en mixing dan ook rap alles onder 1 dak, 2 TFT 19" en Studiomonitors ernaast en a futuristic studio is born, wie had dat ooit durven dromen, 15 jaar terug...

Het voordeel van een daw is ook, dat je alles perfect kunt archiveren, je tracks zijn veel makkelijker op te roepen indien nodig.
Er zijn producers waaronder bijvoorbeeld Aardvarck die een bijhoorlijk dikke sound weten te persen uit FL.
Kenners en puristen horen zeker wel het verschil tussen hard- en software maar de mensen die in de club staan te rocken echt niet... al gaat er niets boven een TR909 live over een goede PA :)
Het is natuurlijk ook zo dat bijvoorbeeld een MPC helemaal digitaal is, waarom zou je deze sound dan niet uit een computer kunnen persen? Kijk of eigenlijk luister, het echte analoge werk is denk ik alleen te benaderen...
maar met de software van tegenwoordig wordt de afstand tussen analoog en digitaal kwa sound steeds kleiner.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Martune
Het voordeel van een daw is ook, dat je alles perfect kunt archiveren, je tracks zijn veel makelijker op te roepen indien nodig.
Er zijn producers waaronder bijvoorbeeld Aardvarck die een bijhoorlijk dikke sound weten te persen uit FL.
Kenners en puristen horen zeker wel het verschil tussen hard- en software maar de mensen die in de club staan te rocken echt niet... al gaat er niets boven een TR909 live over een goede PA :)
Het is natuurlijk ook zo dat bijvoorbeeld een MPC helemaal digitaal is, waarom zou je deze sound dan niet uit een computer kunnen persen? Kijk of eigenlijk luister, het echte analoge werk is denk ik alleen te benaderen met software maar ze komen wel steeds dichterbij.

belangrijkste is denk de funfactor , de kick of hoe je het ook noemen wilt , ieder ze eigen ding
:)

Origineel geplaatst door turtel
belangrijkste is denk de funfactor , de kick of hoe je het ook noemen wilt , ieder ze eigen ding
:)

O ja dat is zeker zo, het gaat uiteindelijk om de kok en in minder mate om de keuken.
De een kookt graag op gas de andere keramisch.

De fun factor...klopt.

Was net een topic aan het lezen over discusie Lynx klinkt beter dan apogee en RME enzo.., van deze noot van 2 a 3000euro voor een kaartje ad/da ben je ook verlost.

Eigenlijk gebruik ik alles door elkaar. Soms alleen native of soms alleen maar hardware. Maar vaak een combinatie van. Maar alleen native is wel erg makkelijk om ideeen ff snel neer te zetten.

Origineel geplaatst door fuse
Eigenlijk gebruik ik alles door elkaar. Soms alleen native of soms alleen maar hardware. Maar vaak een combinatie van. Maar alleen native is wel erg makkelijk om ideeen ff snel neer te zetten.

Daar is native igg gemakkelijk voor en dan met name Ableton Live
Maar ff snel een vette groove neerzetten gaat weer fijner op een MPC,

Ik denk dat ikzelf in de toekomst vooral beats blijf maken met mijn MPC en die dan opneem en arrangeer in bijv. Live.

Origineel geplaatst door fuse

Dat speelde ook in men achterhoofd, de SNELHEID gewoon, niet meer moeten omkijken maar in trance voor je Tft scherm. En dan vanop zo'n edi-drol een paar draaiknoppen weten te programeren zo..

Een beetje minder stress muziek maken ipv 11 fysieke synthesizers in men laatste dagen...pff
Het 'moet' bij mij niet allemaal meer zo strikt zus en zo.

Ik denk als je een beetje je best doet, klank per klank van elke VSTi zijn sterkte kant gebruikt, je een deftige productie kan doen. Je kan em dan rechtstreeks myspacen ofzo... ;)
Composer->Virtual Studio->Virtual Record stores, in 3 steps. :D

Ik doe aan verschillende muziekstijlen en bij iedere stijl heb ik een methode van productie. Van oorsprong begonnen met tien vingers op de toetsen en dat doe ik nog erg graag, daaruit komen nummers in de orde van symfonische rock en af en toe wat blues etc... Er zijn momenten dat ik volledig native werk en dan is het een combinatie van samples en softsynthese, meestal Ableton Live alhoewel ik niet te spreken ben over het gebrek aan stabiliteit van Live 6, ook na de laatste update. Sonar 6 is daarintegen voor mij een herontdekking van de mogelijkheden van de Cakewalk software, ik moet er alleen nog wat vaker mee gaan stoeien om de uithoeken te ontdekken. Maar in de praktijk komt het er op neer dat ik voor veel dingen gebruik maak van mijn hardware, Nord 3, Juno 106, diverse mulitimbrale modules en nog wat exotisch spul, juist vanwege de sound en de sonische mishandelingen die ik kan toepassen met bijvoorbeeld een SPL Charisma en Roland RE-501. Met groot respect voor digitale plug-ins, maar deze analoog bakken vindt ik op een of andere manier beter klinken, minder gepolijst, helder en rauw tegelijk.

De vraag is alleen of je uiteindelijk het verschilt hoort wanneer je een MP3 afspeelt op een set htek speakers.
(htek = Huis Tuin en Keuken)

Als je maar plezier hebt!

Re: Vol-le-dig Native!

Origineel geplaatst door Prophet
De meesten hebben misschien een beetje hardware, maar zijn er ook mensen hier die volledig Native zijn. Dus enkel vette PC of MAC met 2 studiomonitors. En zo ja is er wat je mist aan geluid. Een masterkeyboard reken ik niet echt als hardware maar idem noodzakelijk als een tekenpad voor een illustratorwerker.

ik heb wel hardware, maar ik gebruik het eigenlijk alleen als ik weer wat (te)ruige drum/fx samples nodig heb.....
maar mijn meeste producties zijn 100% native(en dan ook nog met enkel freeware/shareware) :okdan:

Was eigenlijk jaren alleen met hardware bezig, met de PC als laatste schakel om alles op te nemen en in elkaar te plakken. Na aanschaf van een Virus toch maar eens overgestapt op een PC+MIDI-centrale aanpak en ik moet zeggen dat het me goed bevalt. Meer nog dan ik had verwacht, MIDI software is ver gekomen sinds ik in de vorige eeuw MusicX op mijn Amiga gebruikte.

Heb mijn XBoard (extern USB keyboardje) geprogrammeerd zodat hij de belangrijkste parameters van de Virus aanstuurt en tijdens sommige sessies begint het me opeens te irriteren dat ik op moet staan om ergens op een apparaat instellingen te wijzigen.

Ik gebruik nog steeds 100% hardware voor de sounds, maar zodra ik verder ben met Cubase en dergelijke zou het me niks verbazen als ik zo langzamerhand steeds vaker een softsynthje of plugin erbij zal trekken. Zeker als ik mijn vers bestelde EMU1212m zometeen in de PC heb zitten voor het nodige rekenwerk.

Origineel geplaatst door Prophet
Echt geen native people pur sang hier?

Of durven de meesten dat niet toe te geven dat er al een jaar hun synths staan stof te happen en alleen nog gebruikt word om soms nog eens een vroegere preset mee te mixen voor de schijn...:D
Durf ik wel toe te geven hoor :)
Werk met logic en vind het erg prettig werken.

Al blijft af en toe uiteraard lekker om af en toe met de analoge spulletjes te rommelenn :)
Maar op de een of andere manier blijft het daar dan vaak bij.

Back