oordoppen tijdens stappen?

Origineel geplaatst door Hilltree
scoor je daar wel chicks mee, met die gele dingen half uit je oor ? 8o)

Mja, het geluid wat uit een gemiddeld disco/party/meeting/enz komt is niet normaal meer.

Die alpine dingen kun je korter maken en mijn haar is te lang om die dingen uberhaupt zichtbaar te hebben :)

Toch klinkt muziek tijdens het uitgaan een stuk lekkerder met doppen in. Inderdaad dempen die alpine dingetjes niet recht, maar liever dat dan een pompende allesvernietigende brij van decibellen waarin ik niets kan onderscheiden.

Daar heb ik dus ook aan gedacht, maar 400 schreeuwende mensen overstem je natuurlijk niet met 15watt oefenversterkertje, om de muziek te laten domineren (waar we allemaal op geilen) moet het dus al best hard. Alsnog mag het over het algemeen iets zachter.
Maar goed, ik heb vorige week bij de audicien een setje op-maat oordoppen bestelt, want ik trek het lawaai niet meer bij optredens en ook repetities/jamsessies.
Maar die universele dingen die vervormen het geluid teveel, en maken het verschrikkelijk irritant en lastig om nog te musiceren.

die precies-op-maat dingen wil ik ook laten maken. waar moet je qua filtertype e.d. op letten als je die gaat aanschaffen?

WABLIEFT?!?

Origineel geplaatst door Roel
die precies-op-maat dingen wil ik ook laten maken. waar moet je qua filtertype e.d. op letten als je die gaat aanschaffen?

Wil ik ook wel weten, want ik wil er ook aan.

Wil ze gebruiken voor stappen en draaien/live sets.

Ik zit te denken aan Filterz of Exinor, die respectievelijk 100 en 160 euro kosten.

Mijn broertje heeft van die Exinors gekregen voor het doen van een AV klus, hij is er erg over te spreken.
Ik zal nog eens moeten vragen wat de exacte filtering bij hem is, maar het is duidelijk dat voor muziekdoeleinden een vlak filter van -15 tot -25 db het meest voor de hand ligt volgens mij.

Maar die Exinors zijn wel erg duur. Ben benieuwd wat die Filterz doen (toch 50 euro goedkoper). Ik ben daar een beetje sceptisch tegenover eigenlijk, misschien door hun commerciële marketingaanpak (een hippe site met bekende dj's).
Ik ken wel iemand die ze heeft en die is er wel over te spreken, maar dat geeft geen referentie tenopzichte van de Exinors.

Laatst gewijzigd:
Heheh... heb al zo'n 10 jaar op maat gemaakte doppen. Die is m'n 2e setje. Ken niet meer zonder.
Merk toch wel heel vaak dat als ik samen met iemand plaatjes draait, dat de ander het volume van de CUE bijna helemaal open draait! Ben zeer tevreden met de staat van mijn gehoor. Komt mede door de doppen.
Als je goeie heb ken je de demping bij stellen met 'n imbus sleuteltje. Kost je 120 euri, maar is het DIK waard!!!!!!

Origineel geplaatst door minoelec
Heheh... heb al zo'n 10 jaar op maat gemaakte doppen. Die is m'n 2e setje. Ken niet meer zonder.
Merk toch wel heel vaak dat als ik samen met iemand plaatjes draait, dat de ander het volume van de CUE bijna helemaal open draait! Ben zeer tevreden met de staat van mijn gehoor. Komt mede door de doppen.
Als je goeie heb ken je de demping bij stellen met 'n imbus sleuteltje. Kost je 120 euri, maar is het DIK waard!!!!!!

Oke vertel, welke heb je dan?

Ik wil ze graag hebben om 1. ik kan niemand verstaan op feestjes en 2. bij het draaien moet de CUE vaak zo hard (anders is niet goed te mixen i.c.m. bijvoorbeeld slechte PA/Monitoring), dat mijn oren na een set niet piepen maar schreeuwen, dat wil ik dus echt niet meer...

niet piepen maar schreeuwen

niet piepen maar schreeuwen

en die piep gaat ook nog gewoon weg, zoals na een dag en een beetje en snachts enzo? :confused:

Re: niet piepen maar schreeuwen

Re: niet piepen maar schreeuwen

Origineel geplaatst door Roel
en die piep gaat ook nog gewoon weg, zoals na een dag en een beetje en snachts enzo? :confused:

Jawel, alleen als ik 's nachts op bed lig en het is helemaal stil heb ik misschien een beetje oorruis, maar niet vervelend.

Met "schreeuwen" bedoel ik het verschil tussen een piep horen, of echt oorpijn hebben na een feest.
Dat laatste noem ik dus "schreeuwen". Maar het is niet hopeloos gesteld met me ofzo, want ik heb het idee dat ik nog
steeds een goed gehoord heb (als ik dat vergelijk met mensen om me heen). Alleen kan ik mensen niet goed verstaan als er zeer luide muziek wordt afgespeeld, maar dat lijkt me normaal (al ken ik veel mensen die beter horen op zo'n moment).

Dit is wel een aardig topic trouwens:
http://www.aboutdj.nl/forum/viewtopic.php?id=799&p=1

en

http://www.new-line.nl/forum/read/?t=1240&p=1

Denk toch dat ik voor op maat gemaakte oordopppen ga met ER filters. Dus Exinor of Earproof en niet de Filterz.
-15db lijkt me wel wat, omdat ik denk dat die iets beter zijn voor de ervaring van het geluid op feesten en draaien in tegenstelling tot de -25db variant.

Origineel geplaatst door Origin X
Oke vertel, welke heb je dan?

Welke weet ik niet... heb ze bij Beter Horen gehaald.
Die van mij zie je haast niet zitten in het oor... en ik ken de helm nog op zetten!
Koptelefoon gaat ook... slapen op festival... ook fijn met doppen zonder pootjes.

Welke weet ik niet... heb ze bij Beter Horen gehaald.
Die van mij zie je haast niet zitten in het oor... en ik ken de helm nog op zetten!
Koptelefoon gaat ook... slapen op festival... ook fijn met doppen zonder pootjes.

Dat zijn Comfoors, die schijnen niet zo'n vlakke demping te hebben (net als Filterz) tenopzichte van de Exinors.
En dat voor een prijsverschil van 'maar' 40 euro.
Ik denk dat ik weet wat ik voor mijn verjaardag wil hebben ;)

Origineel geplaatst door 6 trak
waarom moet die herrie zo hard dan? ik snap het niet...

dit is net zo iets als je elk uur vol proppen met fastfood en dan maar pillen slikt om af te vallen... ofzoiets :D

Ja maar wat doe je er tegen als je zelf niet te technicus of tenteigenaar bent?

Hier trouwens nog een aardig lijstje van een andere site:

Exinore/Elacin ER Flexcomfort à 160,- of Earproof à 190,-
+ vlakke demping
+ zachte plastieken
+ -25dB / -15 dB / -9dB uitvoeringen
- duur

Filterz of ComfOor(Beter Horen) à 120,-
+ zachte plastieken
- geen vlakke demping

Hans Anders zachte plastieken à 75,-
- geen vlakke demping
+ goedkoper dan Filterz terwijl ik geen duidelijk verschil zie

Hans Anders harde plastieken à 55,-
- geen vlakke demping
- harde plastieken schijnen de meeste mensen minder lekker te vinden zitten
+ redelijk goedkoop

Alpine 'muzikantendoppen' à 30,-
- geen vlakke demping
- eigenlijk niet bedoeld voor feesten
+ beter dan Herriestoppers
+ goedkoop

gele 'herriestoppers' à 0,50
- kutgeluid
- géén gezicht
+ kost ook geen reet

Ook wel lache dat je doppen met ER filters kan ombouwen tot in-ear monitors (wel prijzig, 199 euro extra).
Vraag me alleen wel af of het dan enkel een verloopje betreft die je zelf op de doppen kan schroeven, of dat je ze echt moet laten ombouwen zodat ze niet bruikbaar meer zijn als gehoorbeschermers.

Ben zelf PA man op dance avonden in Doornroosje... het moet zo hard omdat mensen niet komen luisteren naar iets... maar de meeste gaan "stappen"

Dus effe lekker bij kletsen, slap ouwehoeren, dat wat we allemaal doen.

En omdat de mensen achter in de zaal ook nog iets willen horen.
105dBA is vrij normaal.
Dave Klark heeft zo'n 110 dBA op z'n monitors.. dat zijn Martin monitors. Met LabGruppen versterkers. (hebben VEUL headroom)
Er staan er dan 4.
Als die man staat de draaien ruiken die dingen naar verbrand koper... heeft geen doppen in... is gewoon DOOF!
Of gegeven moment bereik je het Point Of No Return... To Far Gone.... No Way Back!

Dus wees er maar zuinig op.. want draaien met je doppen in.. is moeilijk.
Dus als je gaat stappen moe je ze zeker in doen. En die gele schuim dingen zijn ook goed, maar het comfort is minder.
En als je ze goed in je oren doet zie je ze haast nie zitten. Als ze uit steken zitten ze niet diep genoeg.

Die exinors steken een beetje uit (meer dan Filterz denk ik). Soms kunnen ze tegen je headphone komen volgens mijn broertje (getest met mijn Sennheiser HD 25). Het is een beetje een kwestie van goed diep er in doen. Het draaien zelf is wennen.

De Earproofs steken minder uit volgens mij? Maar ja die zijn wéér 30/40 euro duurder.
Het is altijd baas boven baas met die dingen, altijd de afweging welke je moet nemen. Zoveel gebruik ik ze niet, dus eigenlijk zijn de Exinors al aan de prijzige kant. Neem goedkopere zou je dan zeggen, maar ik wil er wel die goed zitten en vlak filteren.
Is 4 jaar echt de gemiddelde levensduur (door verandering oorvorm), of kunnen de meeste er langer mee doen?

En omdat de mensen achter in de zaal ook nog iets willen horen.
Die kunnen dan toch ook naar voren komen als ze het willen luisteren. Anders is het gewoon achtergrond muziek en kunnen ze lekker beppen.

Was gister op een bruiloft en daar was het ook veels te hard. Een gvdse bruiloft notabene.
De ouwe lullen die konden het gewoon niet leien. (terwijl die doorgaans vaak zelf al gehoorapparaten hebben)

Het gaat gewoon helemaal nergens meer over en die gasten achter de knoppen moeten gewoon hun verantwoordelijkheden kennen. Want anders beland je over een tijdje weer op een nivo waarbij zelfs als iedereen oordoppen zouden gebruiken dat ook niet meer voldoende beschermt. Maar dan is het al te laat en hebben heel veel mensen hun gehoor voor altijd verloren en dat krijg je nooit meer terug.

Back