Zwaar irritant die 80's covers

Zijn er tegenwoordig werkelijk zo weinig creatieve geesten om zelf een nummer in elkaar te flansen? Is het nu werkelijk zo moeilijk een eigen tekst en zanglijn te verzinnen? We worden overspoeld al sinds eind jaren '90 met jaren '80 covers. Daarbij is het origineel veelal stukken beter/ Hoe meer ik ze hoor, hoe irritanter ik het vind!!

Re: Zwaar irritant die 80's covers

Origineel geplaatst door Catalunya
Zijn er tegenwoordig werkelijk zo weinig creatieve geesten om zelf een nummer in elkaar te flansen? Is het nu werkelijk zo moeilijk een eigen tekst en zanglijn te verzinnen? We worden overspoeld al sinds eind jaren '90 met jaren '80 covers. Daarbij is het origineel veelal stukken beter/ Hoe meer ik ze hoor, hoe irritanter ik het vind!!

Agja zo hebben we in 2000 kutmuziek, maar als ik dan de gemiddelde crap van de jaren 90 terug hoor, of nog veel erger, die houterige perfect getimede synth drums die alle muziek in de jaren 80 domineerde ondersteund door crappy keyboard demo,s en wind bottle's, laat staan die zeurige emotionele crap met een hoop pads strings en minimal synthdrums en een jammerende hond.... dan denk ik zoveel slechter zijn we niet af. :D

Je moet er gewoon de leuke dingen uitzoeken en de crap laten voor wat het is.

Er zijn genoeg afdelingen te vinden in Nederland waar uiteindelijk bleek dat slechts een minderheid prijs stelde op de 'muziek' die uitgezonden werd door de radio(zender van keuze). Mij is het in ieder geval wel eens gelukt om dat ding gewoon UIT te krijgen.

Ik kan me verder ook niet zo goed voorstellen hoe of waar je nog meer blootgesteld zou worden aan commerciƫle muziek.

Zijn er tegenwoordig werkelijk zo weinig creatieve geesten om zelf een nummer in elkaar te flansen? Is het nu werkelijk zo moeilijk een eigen tekst en zanglijn te verzinnen?

Met een bekend deuntje in een nieuw jasje scoor je gewoon veel sneller een hit, omdat iedereen het kent en het destijds niet voor niets ook een al hit was. Als je zelf iets nieuws verzint is het nog maar de vraag of het aanslaat. Al zal het in veel gevallen ongetwijfeld ook met een gebrek aan creativiteit te maken hebben.

Toch is het zo dat er inmiddels al zoveel duizenden liedjes zijn gemaakt dat het uberhaupt moeilijk is om nog uit met iets orgineels te komen, zeker voor de niet al te muzikale DJ Sjonnies die toch wel erg graag een hit willen scoren. En dus gaat men sneller hergebruiken dan vroeger.

Persoonlijk vind ik de meeste jaren '80 covers ook dramatisch, maar toch vind ik bijvoorbeeld de remix van dat Pink Floyd nummer van Eric Prydz toch wel weer erg lekker :)

Re: Re: Zwaar irritant die 80's covers

Re: Re: Zwaar irritant die 80's covers

Origineel geplaatst door Frank H
Persoonlijk vind ik de meeste jaren '80 covers ook dramatisch, maar toch vind ik bijvoorbeeld de remix van dat Pink Floyd nummer van Eric Prydz toch wel weer erg lekker :)

Daar vind ik dus ook geen bal aan. Hoewel ik het origineel ook niet denderend vind. Hij heeft er alleen een ander baslijntje onder gegooid zo lijkt het. Het lijkt erop of hij nu de crredits krijgt. Hoewel Pink Floyd en/of de platenmaatschappij wel akkoord moet gaan.

Zelfde als Marco Borsato met zijn cover "Everytime I think of you". Dat origineel is al zo mooi, dat valt niet te overtreffen. Daarbij komt ook nog dat Marco zelfs de zanger van de Baby's probeert te immiteren. Gooi het dan in een comleet ander jasje en laat het origineel in zijn waarde.

Ik wist niet dat het zelfs zo erg kon, haha niet te geloven, die pakjes ook. Nieuw dieptepunt?

Coveren is van alle tijden. Het erover zeiken ook, alhoewel dat laatste vreemd genoeg wel verwaterd na verloop van tijd.
ik hoor tenminste niemand meer zeuren over de oldskool hiphop-goden van weleer die alles bij elkaar gejat hebben uit ouwe soulplaten enz.

geniet ervan, of zet je radio uit. :biertje:

Origineel geplaatst door gemmetje
Coveren is van alle tijden. Het erover zeiken ook, alhoewel dat laatste vreemd genoeg wel verwaterd na verloop van tijd.
ik hoor tenminste niemand meer zeuren over de oldskool hiphop-goden van weleer die alles bij elkaar gejat hebben uit ouwe soulplaten enz.

geniet ervan, of zet je radio uit. :biertje:

Vind het wel een verschil tussen delen uit een nummer gebruiken en er iets nieuws van brouwen of een oud nummer in grote lijnen intact houden en opnieuw ingezongen

Enige waar ik radio luister is in de auto, o.a. Slam FM, Q-music, Caz, Classic Rock
Daar wordt goeie muziek gedraaid. Helaas komen daar ook covers voorbij

Zeiken doe ik alleen op het toilet. Kritisch zijn is toegestaan!!!

Zeiken doe ik alleen op het toilet. Kritisch zijn is toegestaan!!!

Ok, excuus, "zeiken" was wat lomp gesteld.

Dan noem je ook de radiostations op waar ze geen ene moer geven om muziek maar zich gewoon laten betalen om 'hits' te draaien. Nou ja, classic rock wellicht niet. Maar ik heb net zo'n hekel aan 80'ies/90'ies zenders want daar draaien ze zowieso mijn smaak van die tijd toch niet.
Beetje fatsoenlijke alternatieven zijn in nederland gewoon bedroevend.
Dus geen wonder dat je loopt te zeiken omdat het reportoire niet de gehele aanbod van de muziekmarkt weerspiegelt.
Zorg dan dat je een satelietradio scoort waarbij je dus duidelijk wel keuze hebt. :)

Zijn er tegenwoordig werkelijk zo weinig creatieve geesten om zelf een nummer in elkaar te flansen? Is het nu werkelijk zo moeilijk een eigen tekst en zanglijn te verzinnen? We worden overspoeld al sinds eind jaren '90 met jaren '80 covers.

Denk dat het ligt aan de "zolderkamer" producer, in het verleden werden tracks ingevuld door hele teams.
Vaak personen met al veel credits, bv een Arthur baker als producer, een engineer, een text en songwriter, het mannetje die de drum comps porgrameerde, de keyboard player, en al die mensen in een dikke vette studio en tenslotte de masteraar.
Nu heel veel mensen met vst bezig zijn gegaan, wil men alles zelf kunnen, inc de mastering, denk dat het daar een beetje aan zal liggen.
Het zal ook een beetje liggen aan de maatschappijen, de commerciele die geen gok meer wagen en puur op safe spelen, dus pak een hitje en verknip het hitje tot een nieuwe hit, plug het dood.

Jamaar wat Gemm ook al zegt, het is niet iets nieuws, covers was jaren geleden ook al zeer normaal. De kunst is om er iets leuks van te maken en niet herkauwerij. Een remix vind ik dan ook veeel waardiger dan een cover.. Remixen ala Slaghuis! :)

Back