Microwave II wavetable editor

spdk

ech wel
Goeiedag,

Ik heb sinds kort een mooie Waldorf XTK. Om zelf wavetables te maken ben ik op waldorf archive terecht gekomen.

Op deze locatie staan 2 tools:

Upaw2
Raw2Wt

Beide tools heb ik gedownload en unzipped, er zit geen beschrijving bij en ik heb geen flauw idee wat ik hier mee moet. Het is niet zo dat ik een setupje kan draaien of zo.

Weet iemand welke tool ik moet gebruiken om zelf wavetables te maken en hoe deze werkt?

Alvast bedankt!

Voor het editten van wavetables gebruik ik zelf het liefst de editor uWaveEditor van Soundtower: http://soundtower.com/microwave/

UPAW is een afkorting voor User Programmable Algorithmic Wavetables - UPAW2 is een programmatje om volgens bepaalde algoritmes wavetables mee te genereren.

Raw2WT is een programmatje om beeldmateriaal om te zetten naar wavetables (leuk om wat mee rond te kloten, maar voor precisie-werk kan je beter de soundtower editor pakken).

Dan heb je nog Wav2WT (staat ook op de FTP), daarmee kan je willekeurig geluidsmateriaal naar golftabellen omzetten ;)

Sounddiver zal ook vast wel weeftebel-edit mogelijkheden hebben maar ik ben niet zo'n fan van dat programma.

Laatst gewijzigd:
Dus dan blijven Soundtower en Wav2WT over.

- In SoundTower kun je dus een aantal waves importeren waar de editor vervolgens een wavetable van maakt. Dit programma ziet er in ieder geval grafisch overzichtelijk uit kun je gemakkelijk installeren lijkt me, maar kost dan wel weer geld.

- Klopt het dat je met Wav2WT een totale wave kan omzetten naar table, dus eigenlijk chop je een wave in 61 parts? Kun je Wav2WT wel makkelijk installen? Bij de andere proggies die op de ftp stonden had ik geen idee hoe ik deze moest installeren, er zat ook geen manual bij.

In SoundDiver zit trouwens ook een uitstekende editor en de mogelijkheid om eigen samples te importeren (ook om langere samples uit te smeren over verschillende waveforms!).

Wat me alleen nog nooit gelukt is om het ding te laten praten.

12-bit lo-fi stemmen door een dikke analoge filter :):):):):)

Origineel geplaatst door spdk

- Klopt het dat je met Wav2WT een totale wave kan omzetten naar table, dus eigenlijk chop je een wave in 61 parts? Kun je Wav2WT wel makkelijk installen? Bij de andere proggies die op de ftp stonden had ik geen idee hoe ik deze moest installeren, er zat ook geen manual bij.

Het is lang geleden dat ik met dat programmatje heb lopen kloten maar het idee was volgens mij dat je een 8-bit (signed) wav van 64 (of 61) samples om kon zetten naar een wavetable.

Nog een leuke wavetable generator/tool voor de mWave is uMorph. Meer info hier:
http://waldorf.electro-music.com/microwave/tools/pc/dos/wavetable_editors/umorph.txt
Hier te downloaden: http://waldorf.electro-music.com/microwave/tools/pc/dos/wavetable_editors/umorph.zip

Origineel geplaatst door bikkel
In SoundDiver zit trouwens ook een uitstekende editor en de mogelijkheid om eigen samples te importeren (ook om langere samples uit te smeren over verschillende waveforms!).

Hmm, dat uitsmeren klinkt interessant! (overweegt om toch maar 'ns aan de Sounddiver te gaan ;))

Ik weet niet eens wat sounddiver is, is dat in het kort uit te leggen?

Een andere vraag dan, als ik sounddiver op de kop tik, zit de Microwave editor daar dan bij?

Origineel geplaatst door spdk
Een andere vraag dan, als ik sounddiver op de kop tik, zit de Microwave editor daar dan bij?

SoundDiver is eigenlijk een soort universele synth editor. Als je de 'echte' sounddiver koopt dan zitten daar implementaties in voor de meeste synths die gemaakt zijn vanaf MIDI tot pak 'em beet het jaar 2000.

Daarna is Emagic er mee opgehouden (voor de PC althans). Het voordeel is dat je er ook allerlei andere synths mee kunt editen (de Matrix-1000 implementatie is bijvoorbeeld fijn omdat het bijna de enige is die binnen een scherm blijft).

Ook heb je nog een SoundDiver versie die gratis bij een Virus B zat en die kan weer niet alle implementaties aan maar alleen die van de Virus B.

Het is dus feitelijk bijna abandonware maar je kunt er de meeste oudere synths wel mee editen. Volgens mij is er nog wel ergens een lijstje te vinden.

Back