midi klavier geen aftertough?

JohnDoe5

Gedeactiveerd account
Dag medeforumers,

Ik heb toch aftertough nodig op een klavier, wanneer ik de ''articulations'' ( de verschillende caracterstike elementen van een patch, waneer ik op verschillende manieren de toets aansla) van een synth/module wil bespelen? of is dit velocity?

Waarom zit er geen aftertough op het klavier van de M-audio midi klavier ( eentje waar ik in geinterssseerd ben voor in de toekomst)

Ik heb er dus niks aan, wanneer ik dus een toets hard aansla om zo een string-picking,of tokkeling te horen? want dat geeft een klavier zonder aftertough niet weer?

Re: midi klavier geen aftertough?

Waarom zit er geen aftertough op het klavier van de M-audio midi klavier ( eentje waar ik in geinterssseerd ben voor in de toekomst)

Waarschijnlijk omdat aftertouch erg duur is.

Ik heb er dus niks aan, wanneer ik dus een toets hard aansla om zo een string-picking,of tokkeling te horen?

Harder/zachter is velocity, geen aftertouch. Aftertouch is wat je met de toets doet nadat hij is aangeslagen.

Volgens mij haal je een aantal zaken door elkaar.
Als je een toets aanslaat trigger je een parameter. Op een toetsenbord is dat gewoonlijk een geluid. Soms is een patch zo geprogrammeerd dat hij verschillende sounds triggert afhankelijk van de velocity (velocity is eigenlijk de kracht of de snelheid waarmee je een toets indrukt). Bij default is meestal gewoon het volume afhankelijk van de velocity.
Aftertouch is een functie waarbij je een al ingedrukte toets nog eens extra indrukt en daarmee een nieuwe parameter triggert. Bijvoorbeeld vibrato of een filter.
Ik kreeg uit jouw bericht ook een beetje het idee dat jij aftertouch en arpeggio's (of looptriggers) wat door elkaar haalt. Aftertouch is dus niet wat er gebeurt nadat je een toets hebt ingedrukt maar een techniek waarbij je een toets nog eens extra indrukt die je daarvoor al ingedrukt hebt. Een toets nog even extra 'doordrukken' zeg maar.

wanneer er dus bij een sax bijvoorbeeld, de patch zo gelayerd is, dat wanneer je de toets extra hard aanslaat (bijv.)
je sax gaat '''growlen''. Dan kan dit ook gewoon bij een klavier die alleen maar Velocity heeft, dus ...

Ik kan dus wel gewoon gitaar pickings, tokkelingen bespelen met de velocity ook al zit er dus geen aftertough op ( de betreffende module of synth, waar de gitaar dan uitkomt moet dit natuurlijk wel ''gelayerd'' in de desbetreffende patch hebben zitten. Het moet dus wel zo gesampled zijn).

Dan is er dus eigelijk nog niets aan het handje... !!!!!!!!!!!!! :okdan:

Vielen Dank :engel:

Origineel geplaatst door jaccis
wanneer er dus bij een sax bijvoorbeeld, de patch zo gelayerd is, dat wanneer je de toets extra hard aanslaat (bijv.)
je sax gaat '''growlen''. Dan kan dit ook gewoon bij een klavier die alleen maar Velocity heeft, dus ...

Ik kan dus wel gewoon gitaar pickings, tokkelingen bespelen met de velocity ook al zit er dus geen aftertough op ( de betreffende module of synth, waar de gitaar dan uitkomt moet dit natuurlijk wel ''gelayerd'' in de desbetreffende patch hebben zitten. Het moet dus wel zo gesampled zijn).

Dan is er dus eigelijk nog niets aan het handje... !!!!!!!!!!!!! :okdan:

Vielen Dank :engel:

als je een klavier zoekt met aftertouch voor een habbekrats, een alpha juno 2 voldoet heb je ook nog eens fijne toetsen.

Ik heb me vorige week een emu xboard49 gekocht voor 149 euries.

Heeft aftertouch en nog belangrijker: mijns inziens een prima klavier!!!

Die Xboardjes zijn best OK, ik heb de 25 variant naast mijn computertoetsenbord liggen om een beetje te klooien en in te spelen.

Moet wel zeggen dat het keyboard van mijn Yamaha AN1x lekkerder speelt en solider aanvoelt (vooral als je op die toetsen gaat duwen voor de aftertouch effecten).

maar het klopt dus wel wat ik zeg of niet? :D

dat er overvloed in mogelijkhede zal hendig ja dat geloof ik wel...... :W

Back