Versterker op versterker

Daftmax

Girls In Your Town - Anonymous Casual Dating - No
Ik zit met het volgende:

Ik heb een Leslie-kast met een ingebouwde versterker (zover ik weet geen buizen).
Nu heb ik van een kennis een buizenversterker van Solton gekregen (voor de lekkere warme sound zeg maar)

Kan ik mijn VK-7 op de Solton aansluiten en deze vervolgens in de Lesie prikken, die van
zichzelf ook al versterking heeft? Of is dit heel onverstandig?

Heb het nog niet geprobeerd.

Ik zou in dat geval de drivers (speakers) in de Leslie direct op de buizenversterker aansluiten en de interne versterker gewoon uitschakelen. Even een Neutrik Speakon stekker monteren en klaar is Daftmax.

Je kan niet zomaar de output van je Solton in de Leslie prikken nee.
Dan gaat de boel kapot.

Het grote probleem van Leslies is dat ze werken met 9, 11 of 13 polige input pluggen.
Je zou een Leslie preamp moeten kopen.
Dit zijn speciale voetpedalen met een paar knoppen erop en een ingebouwde voorversterker.
Deze preamp kan je direct op de leslie aansluiten omdat de juiste plug er ook op zit.
Je gitaar of keyboard kan je weer in de preamp prikken met een standaard jackplug.
Je kan dan de leslie bedienen met je voeten omdat er op de preamp voetschakelaar zitten.

Zo'n kastje moet ergen rond de 150,- kosten alleen zijn ze moeilijk te vinden.
Je moet ook even utizoeken WELKE je precies nodig hebt. Ze zijn niet onderling uitwisselbaar en er zijn meerdere modellen, elk model passend bij een specifieke leslie.

Een andere optie is de Leslie verbouwen en er een preamp in laten zetten en een extra plug op de kast zetten waar je dan je input op hebt.
Je kan ook doen wat er al eerder gezegd is: een speakon plug rechtstreeks op je speakers.
Maar dan mis je de klank van de ingebouwde amp. Als deze ingebouwde amp WEL buizen is moet je weer oppassen dat deze niet aanstaat zonder dat er speakers op aangesloten zijn. Buizenversterkers gaan namelijk vanzelf kapot als ze aanstaan zonder dat er speakers op zijn aangesloten.

Een laatste en de beste optie is: je Leslie aan mij schenken :D

Plaatje van een typische Leslie preamp:

Attachments

• combo preamp.jpg
    combo preamp.jpg
    22,1 KB · Bekeken: 94
Om verwarring te voorkomen.

Het is geen Lesie van het merk "Leslie" maar een cloon. (zie foto,s)
Dus die typische Lesie-pluggen zijn hier niet van toepassing.

Die van mij heeft dus gewoon een ingebouwde versterker. Je kan er ook gewoon 1 of 2 jacks in pluggen.
Voetschakelaar zit erbij.

Maar deze versterker werkt niet met buizen.

Die Solton wel.
Ik moet dus inderdaad een manier zien te vinden om die speakers rechtstreeks op die Solton aan te sluiten.

Met andere woorden de interne versterker omzeilen, maar wel de motoren laten draaien en met het pedaal
de speed kunnen regelen.

Attachments

• dbs_amp_l100-rv_2.jpg
    dbs_amp_l100-rv_2.jpg
    8,7 KB · Bekeken: 90
Is niet een foto van de mijne, maar dit komt ongeveer in de buurt.

Attachments

• dbs_amp_l100-rv_3.jpg
    dbs_amp_l100-rv_3.jpg
    15,8 KB · Bekeken: 86
En deze lijkt op de Solton die ik er nu bij heb.

Attachments

• solton 1.jpg
    solton 1.jpg
    122,6 KB · Bekeken: 86
De mijne ziet er iets beter uit en heeft er wel buizen in zitten

Attachments

• solton 2.jpg
    solton 2.jpg
    124,8 KB · Bekeken: 100
Origineel geplaatst door Daftmax
Is niet een foto van de mijne, maar dit komt ongeveer in de buurt.
attachment.php

Ik zou willen zeggen, maak de schroeven los en kijk wat er aan de binnenkant te zien is. Ik verwacht dat er uiteindelijk twee paar draden naar speakers gaan, die kun je dan afkoppelen en aan de buizen eindtrap hangen. Dit is even kort door de bocht want er zijn mogelijk nog wat beren op de weg. Graag wat foto's van de binnenkant. :)

Origineel geplaatst door FrankH
Ik zou willen zeggen, maak de schroeven los en kijk wat er aan de binnenkant te zien is. Ik verwacht dat er uiteindelijk twee paar draden naar speakers gaan, die kun je dan afkoppelen en aan de buizen eindtrap hangen. Dit is even kort door de bocht want er zijn mogelijk nog wat beren op de weg. Graag wat foto's van de binnenkant. :)

Even goed op de + en - letten natuurlijk

De polariteit is vanzelfsprekend, de impedantie is een beer die er mogelijk nog inzit.

Back