Bouwverslag My First Modular

koop metalen jack plugs..

of Klotz patchkabels,maar heel duur...

ziet er goed uit binnenkort kan jem beginnen te gebruiken.

kleine detail tip,als je deze vind,zou ik die schroefjes waarmee je de winkelhaakjes op de fronts vasthoud met zwarte vervangen bolle kop,philips en geen rondel gebruiken. gaat veel mooier zijn...

Gisterenavond de laatste 4 frontplaten uitgetekend op ruitjespapier. Vanmiddag met een priem op de frontplaten de gaten voorgeprikt. Ik denk dat ik morgen de gaten kan boren.

Attachments

• laatste_frontplaten.jpg
    laatste_frontplaten.jpg
    64,8 KB · Bekeken: 162
Ik heb al weer even geleden de gaten voor de laatste 4 frontplaten geboord:
- LFOs
- ADSR
- Mixer/Att/Tune
- AC/DC Mixer

Op 13 juli heb ik deze frontplaten gespoten. Ik kan nu wel zeggen dat ik het boren en spuiten van de frontplaten het minst leuke werk vind in dit project.

Deze avond heb op 3 van de 4 frontplaten letters en lijnen gezet. Boven in de foto zie hoe ik de indeling van de kast gedacht had. Rechts de pen die ik gebruik voor de letters en lijnen en onder het lettersjabloon voor de letters.

Attachments

• m_a_l.jpg
    m_a_l.jpg
    91,3 KB · Bekeken: 159
Mijn baas had een oscilloscoop op zolder staan die heel af en toe gebruikt wordt. Ik mag hem een tijdje lenen om de modules af te kunnen regelen. Bedankt Marko :okdan:

Attachments

• scoop.jpg
    scoop.jpg
    106 KB · Bekeken: 154
mooi project Martin.

Als ik ooit nog eens ruimte en mogelijkheden heb zou ik ook wel eens aan een modulaire deels zelfbouw bak kunnen beginnen ...

tot die tijd blijf ik gewoon meelezen en foto's kijken!

Vandaag begonnen aan de kast. Dan kan ik daarna de voeding monteren in de kast en de modules die klaar zijn afregelen.
Hier een overzicht van het materiaal. De harhouten laten (44mm x 12mm) zijn niet in beeld.

Attachments

• kast_1.jpg
    kast_1.jpg
    155,8 KB · Bekeken: 150
Hier wordt een zijkant aan de plank voor de bovenkant gemonteerd. Het plankje aan de binnenkant is op de zijkant geschroefd zodat daar de bovenplank op kan rusten en weer tegen de onderplank zit. Dit omdat de zijkant naast de planken gemonteerd wordt en niet ertussen. En dit weer omdat ik anders ruimte zou verliezen op de 120cm planken en ik heb 120cm nodig voor de modules.

Attachments

• kast_3.jpg
    kast_3.jpg
    183,7 KB · Bekeken: 153
En als de kast dan in elkaar zit is de verleiding groot om de modules en frontplaten erin te zetten en te kijken of het ook in de breedte past. En ja hoor, ook dat past precies. En gelijk een idee hoe het er allemaal uit gaat zien. Ik vind het mooi. En jullie?

Attachments

• kast_9.jpg
    kast_9.jpg
    51,3 KB · Bekeken: 153
Origineel geplaatst door Martin Peters
En als de kast dan in elkaar zit is de verleiding groot om de modules en frontplaten erin te zetten en te kijken of het ook in de breedte past. En ja hoor, ook dat past precies. En gelijk een idee hoe het er allemaal uit gaat zien. Ik vind het mooi. En jullie?
Ik vind het mooi! :okdan:

Origineel geplaatst door Martin Peters

eerst vondt ik de silverranden om de knops iets te veel
maar maakt t wel wat ..more massive...best leuk so !
op naar de volgende
...
*D

is het wel praktisch, zo'n brede kast? Heb je wel erg lange patchkabels nodig om van links naar rechts te komen. Nooit gedacht aan een opzet in twee lagen? Verder heel chique!

Wat ik mis is een eventuele afscherming van buitenaf.
Dus voor e.m.c en e.s.d .
Dit kan ook naderhand [bij jou dus] met speciale koper of met de wat mindere aluminium plak folie.

Het zou jammer wezen als iemand een magnetron of een telefoon [mobiel] aan doet, dat je dit gaat horen.

Origineel geplaatst door Hazes
is het wel praktisch, zo'n brede kast? Heb je wel erg lange patchkabels nodig om van links naar rechts te komen. Nooit gedacht aan een opzet in twee lagen? Verder heel chique!

Ja, ik heb overwogen om een kast van 2 lagen van 80cm planken te maken. Zou die dus 80cm breed en ongeveer 45cm hoog worden. Wat ik daar een nadeel van vind is dat de patchkabels bij de onderste laag dan over de modules komen. Nu blijven alle bedieningsknoppen vrij van patchkabels omdat deze allemaal aan de bovenkant van de frontplaten zitten. Ook is de entry-level kast van Synthesizers.com het voorbeeld voor deze kast en daar zijn ze ook zo breed; niet dat dit wil zeggen dat dit type kast het meest optimaal is. Het moet in de praktijk blijken.

Origineel geplaatst door Hilltree
Wat ik mis is een eventuele afscherming van buitenaf.
Dus voor e.m.c en e.s.d .
Dit kan ook naderhand [bij jou dus] met speciale koper of met de wat mindere aluminium plak folie.

Het zou jammer wezen als iemand een magnetron of een telefoon [mobiel] aan doet, dat je dit gaat horen.

Mijn spullen staan op zolder dus ver van dit soort apparaten. In mijn andere synths (analoog en digitaal) in mijn verzameling met houten of plastic kasten zit dit soort afscherming ook niet en daar heb ik ook nooit problemen.

Wow! ziet er heel goed uit!:okdan:

net een ding uit een nuclear lab of zo..zeker eenmaal die vol met van die coole knoppen bestukt zal zijn.

:{

Back