Wat is, momenteel, de beste modulaire software synth?

Wat is, momenteel, de beste modulaire software synth?

• Reaktor.

Stemmen: 18 18,6%
  • Reason.

Stemmen: 11 11,3%
  • Clavia Nord Modular.

Stemmen: 26 26,8%
  • SynthEdit..

Stemmen: 1 1,0%
  • Ik houd niet van soft synths.

Stemmen: 31 32,0%
  • Anders, namelijk......

Stemmen: 10 10,3%

• Totaal aantal stemmers
    97
Origineel geplaatst door mikeandrews

Laten we het "crash-criterium" gebruiken; als m'n PC helemaal finaal de puin in crashed terwijl ik NET bezig was m'n droomsound op m'n Nord Modular te bouwen, dan zit die sound nog steeds in m'n Nord Modular en kan ik deze bewaren. Oftewel, de user-interface mag dan op de computer plaatsvinden, alles wat er echt gebeurt gebeurt op de DSP's van de Nord Modular. Dus -> HARDWARE!

(...vind ik)

ja maar wat als die zelfde dsp's nou eens op een pci kaartje zitten? :)

OK, mis een paar belangrijke in dit rijtje.

Tasman is zeer interesant omdat het rond virtual modelling gebouwd is (a-la VL-1 maar dan dus modulair). Heb hem zelf niet trouwens.

Mijn favoriete soft-modular is Sync Modular. Erg licht voor de CPU (in tegenstelling tot de meeste soft-modulars) en gaat veel dieper dan Reaktor. Is voor sommige ook te complex. Wordt overigens niet meer door-ontwikkeld omdat de developer door NI is ingepikt.

Overigens, VAZ Modular schijnt compleet HET te zijn. Ik heb zelf VAZ2010 (het kleine broertje) en VAZ is buiten kijf de meest analoog klinkende softsynth van dit moment. Klint erg a-la ARP (schijnt'tie naar gemodelleerd te zijn). Zitten ook lekkere step-sequencers om modulaties te bouwen enzo. Wordt onder andere door de BBC gebruikt (wat voor mij toch een soort kwaliteits-zegel is).

Reason klinkt op mijn PC zeer goed maar op onze Bompa zijne PC met een geluidskaartje op het moederbord is het een stuk minder, als je begrijpt wat ik bedoel ;)

REAKTOR numbro uno zeker ook vette schit om mee te experimenteren.
geen geschikt programa voor beginners dan moet je VAZ modular proberen.
zit alleen nog een beetje op de mogelijkheid te wachten dat je zelf losse onderdelen kan ontwerpen dmv virtueel elektrische schakelingen van transistoren, diodes, weerstandjes, enz. met deze mogelijkheid kan je gewoon een simulatie van je fovoriete analoge synth maken inplaats van een emulatie.

[heb je 'm al gekocht 6 trak...LOL]

ik vind het ongelofelijk dat de meerderheid NIET van soft synths houdt.... wat is dat nou?
is het psychisch of is het nu echt zo dat soft synths niet kunnen tippen aan hard synths.

misschien moet de ultieme soft synth nog ontwikkeld worden. [mischien is het wel ABOX...]

ik ben wel een fan van de ES2 synth in logic, ik gebruik hem echt veel de laatste tijd!
en reaktor mag er ook best zijn ja..

Origineel geplaatst door da goose
ik ben wel een fan van de ES2 synth in logic, ik gebruik hem echt veel de laatste tijd!

hmm! idd die is echt lekker! er is een logic control unit te krijgen waarop alleen maar draaipotmeters zitten zodat je alles kan editen(ook de andere plugins van logic en vst/dx trouwens)

ik vind het ongelofelijk dat de meerderheid NIET van soft synths houdt.... wat is dat nou?
is het psychisch of is het nu echt zo dat soft synths niet kunnen tippen aan hard synths.

misschien moet de ultieme soft synth nog ontwikkeld worden. [mischien is het wel ABOX...]

Ik blijf erbij dat het tussen de oren zit luister maar eens naar Absynth en de Pro53 en wat maakt het uiteindelijk uit geluid is geluid Analoog of niet!

Ik mis eigenlijk een Semi Modulaire Synth in het rijtje namelijk Absynth (nou ja Modulair..) Klinkt wel heel erg lekker (heb ook meteen mijn Spectrasonics Distorted Reality CD's verkocht want Absynth heeft ook heeeeeeel mooie Pads en Weirde Effecten aan boord)

Is er nou niemand die van het bestaan van Spark FX machine instrument afweet? Of ben ik de enige?

Echte softsynths vind ik vaak erg magertjes klinken. Het geluid is doods en kil en er moet echt een behoorlijke effectprocessor overheen om er wat leuks van te maken. Momenteel ben ik een beetje aan het klooien met allerhande softsynths via Renoise (tracker-style sequencer) en het geluid van m'nhardwaresynths vind ik toch een stuk voller en aangenamer klinken.
Wanneer een softsynth bijv. een custom DSP oid. aan moet sturen zie ik het niet meer als een echte softsynth (die doet zelf alle berekeningen en kan de handel zelfs nog via een 'covox' afspelen :P )

Het ligt dus gewoon aan de programmering van de software.? [= vraag, gedachte, overpeinzing]

een programma dat helemaal tot de bodem gaat moet in proncipe toch gelijk zijn aan analoog
OK digitaal is het in stukjes gehakt maar als het maar klein genoeg is allemaal dan vervaagt dat toch? correct me if i'm wrong...of is het probleem dat het geluid uit een beeldscherm lijkt te komen:D en niet uit een apparaat? nee dat kan het toch ook niet zijn.. in ieder geval ik blijf er door gefascineerd, dat verschil tussen digitaal en analoog:)

Tijd voor een dubbel blind test: een sound uit een VSTi en een uit een hardware bak, beide als MP3 en dan zien wie kan vertellen welke waaruit komt ;) Kan iemand dit regelen ?

Zelf ben ik van mening dat het hoorbare verschil tussen de oren zit. Tegenstanders van VSTi voeren meestal het verhaal aan dat Mr. Bowen (ooit van Sequencial) de Pro52 totaal niet op de originele Prophet vindt lijken terwijl dat eigenlijk alleen een beoordeling is van in hoeverre het origineel benaderd is, niet van de eigen geluidskwaliteit van Pro52 (en de nieuwe Pro53 klinkt nog beter).

Ikzelf heb bijvoorbeeld een DX7 en de FM7 van NI. Als ik deze twee vergelijk met dezelfde Yamaha factory patches geladen dan klinken ze exact identiek. Ook de PPG Wave VSTi staat er om bekend het originele geluid en karakter zeer dicht te benaderen.

Luister maar eens naar deze Gmedia demo voor hun nieuwe synth:
http://www.gmediamusic.com/gforce/oddity/demos/OddityAbsynthDemo.mp3

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door CrimsonWarlock
Tijd voor een dubbel blind test: een sound uit een VSTi en een uit een hardware bak, beide als MP3 en dan zien wie kan vertellen welke waaruit komt ;) Kan iemand dit regelen ?

Zelf ben ik van mening dat het hoorbare verschil tussen de oren zit. Tegenstanders van VSTi voeren meestal het verhaal aan dat Mr. Bowen (ooit van Sequencial) de Pro52 totaal niet op de originele Prophet vindt lijken terwijl dat eigenlijk alleen een beoordeling is van in hoeverre het origineel benaderd is, niet van de eigen geluidskwaliteit van Pro52 (en de nieuwe Pro53 klinkt nog beter).

Ikzelf heb bijvoorbeeld een DX7 en de FM7 van NI. Als ik deze twee vergelijk met dezelfde Yamaha factory patches geladen dan klinken ze exact identiek. Ook de PPG Wave VSTi staat er om bekend het originele geluid en karakter zeer dicht te benaderen.

Luister maar eens naar deze Gmedia demo voor hun nieuwe synth:
http://www.gmediamusic.com/gforce/oddity/demos/OddityAbsynthDemo.mp3

hmm ik heb ook al eens zoiets min of meer voorgesteld. als je zoiets doet gaat men gokken(want ik ben het met je eens dat je het verschil bij goede softsynths echt niet hoort) dus dan krijg je dat de ene helft goed gokt en de andere helft niet. hoe bepaal je dan of ze echt het verschil hebben gehoord? ik bedoel eigenlijk het verschil in klank dus hoe krachtig, vet, breed of wat die dan ook is

anderzijds zijn er bakken een zo specifiek geluid hebben. dat je het verschil toch echt wel kan horen. ik denk hier vooral aan heel simpele bakken ala 303. (zodra de architectuur van een synth al wat complexer wordt het al wat moeilijker om zomaar het verschil te horen).

maar ik ben eigenlijk zelf ook geen voorstander van het namaken van oude (analoge) bakken. ik vindt het veel interresanter als een softsynth uitkomt die iets geheel nieuws brengt. (op bijv fm 7 na want die klinkt gewoon echt als een huis)

ik heb het idee dat het nu eindelijk ook wel gaat komen. we kenden natuurlijk de es reeks van logic,reaktor, absynth, koblo serie.
ik hoop dat nu eindelijk alles weleens is nagemaakt. en dat er meer interresante dingen gaan uitkomen.

maar goed dit draadje ging of modulaire softsynths

ABOX...omdat het klein, zeer snel, fundamenteel is.. maar nog heel onbekend, daarom geen patches e.d.

CSound is natuurlijk je trouwe slaaf, maar wie kan er mee werken? niemand. er is ook een CSOund VST pluggie. nog niet geprobeerd.

en MAX msp is ook wel fundamenteel.
Maar.. hoe dieper de soft synth gaat hoe minder hij gebruikt wordt voor de 'reguliere' synthesizer artiest.
wie gebruikt MAX voor zijn Dance tracks? of CSound?

als het erop aan komt kiest vrijwel iedereen nu nog voor het gebruiksgemak van soft synths, en niet voor diepe progrs waar bij je alles zelf moet doen.. [ik ook]

Origineel geplaatst door fuse
Is er nou niemand die van het bestaan van Spark FX machine instrument afweet? Of ben ik de enige?

Werd een keer op de VST dagen gedemo'ed, zeer ok.

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
[heb je 'm al gekocht 6 trak...LOL]

Ik houd er niet zo van dat een synth een OS van de PC/Mac nodig heeft om te draaien. Dat betekent dat je aan die software (het OS dus) vastzit. Je kunt het slecht verkopen. Een doosje dat een kunstje doet is autonoom en staat los van de PC/Mac. Je zou de vraag kunnen stellen: draait de softsynth op de hardware van de PC/Mac of in het doosje?

Ik moet er niet aan denken dat m'n setup afhankelijk is van een Mac of PC... veuls te tijdelijk! Wel eens een Win3.11 softsynth in een synthmuseum online gezien?

Ik heb laatst Reason gezien/gehoord. Iemand zei hier dat het geen softwsynth is? Die snap ik niet, of ligt de moeilijkheid in het wel of niet de DSP van de geluidskaart gebruiken?:confused:

Zelf geef veel voorkeur aan de Junglist maar de WASP dat is echt helemaal een super ding. Ik weet niet echt wat een modulaire synth is waar jullie het over hebben maar dit zijn voor mij de meest gebruikte soft synts

Laatst gewijzigd:
Back