vreemd links/rechts-jacks gedoe

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Verklaar het volgende.

Ik heb hier een DP-4+. Het ding heeft 4 inputs en 4 outs. ik gebruik 1 (mono) input, en 2 outs als stereo. Door het automatic switching dat de DP doet, moet dat geen probleem zijn. Input 1 wordt ook naar 2 gestuurd.
Als ik een koptelefoon aansluit aan de voorkant heb ik mooi stereo.

Nu het volgende raadsel. De outputs aan de achterkant zijn niet gelijk verdeeld qua volume. Het geluid zit sterk aan 1 kant, en heel zachtjes aan de andere. Draai ik de jacks die in de outputs (1&2) zitten om, verandert dat NIKS aan de zaak. Het stereobeeld blijft hetzelfde. (met koptelefoon op niet te miskennen)
Maarrrr draai ik de tulpjes aan de andere kant van diezelfde kabel om (die in de stereo zitten) DAN draait het stereobeeld WEL om :confused:

Ik snap er echt niks van, wie het weet mag het zeggen

Ik heb zulks ook ooit voorgehad, in twee verschillende gevallen:

- er was één kabel stuk (soldeer was losgekomen)
- ik gebruikte ongebalanceerde kabels waar het gebalanceerd moest zijn

Het zou ook kunnen dat één van de outputs stuk is. Probeer misschien eens met output 3 en 4?

Succes!

in de manual staat
"Use standard balanced (TRS stereo cables) or unbalanced (TS mono cables) for these connections."
Dus dat zou niet moeten uitmaken.

Heb even een andere kabel geprobeerd. Volgens mij is het een combinatie van gare tulp-naar-jack plugjes en fx settings, die sowieso al naar 1 kant trekken, maar dat komt door de instellingen van die fx. Als ik alle fx uit zet, en die nieuwe kabel gebruik, hoor ik netjes stereo.

zijn de kabels wel gelijk van dikte??
Signaalverlies komt ook nog weleens voor bij te dunne kabels...

Origineel geplaatst door dob
Volgens mij is het een combinatie van gare tulp-naar-jack plugjes en fx settings, die sowieso al naar 1 kant trekken, maar dat komt door de instellingen van die fx. Als ik alle fx uit zet, en die nieuwe kabel gebruik, hoor ik netjes stereo.

Tulp-naar-jack plugjes? Alleen maar goed voor extra signaalverlies en extra kosten als je't mij vraagt... Goed dat 't nu werkt, veel plezier ermee! :)

Origineel geplaatst door Eclectus
Tulp-naar-jack plugjes? Alleen maar goed voor extra signaalverlies en extra kosten als je't mij vraagt... Goed dat 't nu werkt, veel plezier ermee! :)

Ja het is niet ideaal he. Gek altijd, dat je honderden euro's aan wat gear besteed, en dan van die k*tkabels hebt. Maarja, ooit heb ik wel weer een mengpaneel, tot die tijd doe ik het hier maar mee...

thnx voor de reacties.

Back